تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت‌ساله‌شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد
سرخط خبرها

احتمال کسری ۳۰ درصدی منابع آب مشهد در ۶ ماهه سال آتی

  • کد خبر: ۱۴۰۴۶۶
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
احتمال کسری ۳۰ درصدی منابع آب مشهد در ۶ ماهه سال آتی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: برنامه‌ریزی بر اساس یک شرایط بدبینانه است که سال آبی آتی مشابه دو سال گذشته باشد. اگر این اتفاق رخ دهد، تقریبا حدود ۴۱۵۰ لیتر بر ثانیه در پیک مصرف (تابستان) یعنی حدود ۳۰ درصد با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

گروه مشهد | شهرآرانیوز، حسین اسماعیلیان در هشتمین جلسه شورای اداری که در فرمانداری مشهد برگزار شد، بیان کرد: در حوزه آب تقریبا ۱۰۰ درصد جمعیت شهری مشهد تحت پوشش خدمات آب شرب بهداشتی قرار دارند. جمعیت تحت پوشش آب شرب روستایی از حدود ۸۲ درصد در سال گذشته به حدود ۹۱ درصد در سال جاری رسیده است. امیدواریم پوشش آب شرب در روستا‌ها را نیز به صورت ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.

وی افزود: منابع آب شرب مشهد از ۵۰۰ حلقه چاه، ۴ سد دوستی، کارده، ارداک و طرق، دو رشته قنات و یک دهنه چشمه تامین می‌شود. با توجه به مهاجرت‌پذیری مشهد و افزایش سهم زائران حرم رضوی پیش‌بینی می‌شود در افق ۱۴۲۰ از حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب ظرفیت تامین آب فعلی نیاز آب مشهد به حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: قریب به ۳ دهه است که در شرایط خشکسالی قرار داریم. ممکن است در یک سال‌هایی بارندگی از شرایط نرمالی برخوردار بوده باشد، اما کلیت ۳ دهه گذشته خشکسالی بوده که همواره در کل کشور با آن مواجه بودیم. در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ بدترین وضعیت بارندگی را در طی ۶۰ سال گذشته داشتیم و ۶۷ درصد کاهش بارندگی به نسبت دوره بلندمدت داشتیم. حتی در سال آبی گذشته که وضعیت بارش‌ها کمی بهتر شد، اما باز هم ۲۳ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

اسماعیلیان تصریح کرد: بر خلاف اینکه مشهد در اقلیم نیمه خشکی قرار دارد، هم استان ما نسبت به کشور از وضعیت بارندگی بدی برخوردار است و هم مشهد نسبت به استان بارش بدتری دارد. در سال ۹۹-۱۴۰۰ کاهش بارندگی‌ها در استان ۳۵ درصد بوده، این در حالی است که در مشهد ۶۷ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال آبی که از ابتدای مهر آغاز شده کل بارش مشهد ۱۹ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره بلند‌مدت ۴۵ درصد کاهش بارش داشته‌ایم. این نسبت در استان حدود ۲۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: کاهش بارندگی شدیدی که در ۲ سال گذشته اتفاق افتاده به شدت در کاهش ذخیره آب سد‌ها تاثیرگذار بوده است. در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که متوسط ذخیره آب سد‌های ما حدود ۱۷ درصد است.
اسماعیلیان بیان کرد: در متوسط ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد تامین آب مشهد از سد‌ها صورت گرفته و بخش کمی از آن از آب‌های زیرزمینی بوده است. این در حالی است که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۶۵ درصد آب مشهد از طریق منابع آب زیرزمینی تامین شده است.

وی گفت: آن چیزی که ما مدنظر قرار داده‌ایم، برنامه‌ریزی بر اساس یک شرایط بدبینانه است که سال آبی آتی مشابه دو سال گذشته باشد. اگر این اتفاق رخ دهد، تقریبا حدود ۴۱۵۰ لیتر بر ثانیه در پیک مصرف (تابستان) یعنی حدود ۳۰ درصد با کمبود آب مواجه خواهیم شد. اگر همین وضعیت ادامه یابد در ۶ ماهه سال آتی با این کسری آب روبرو خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: برنامه‌ریزی منسجمی صورت گرفته است و جلساتی در سطح استانداری و ملی داشته‌ایم. آن چیزی که در دستور کار قرار داریم تامین کننده حدود ۱۹۰۰ لیتر از ۴۱۵۰ لیتر کسری ما در پیک مصرف است. با اجرای پروژه‌هایی که در دستور کار قرار داریم، کسری آب مشهد از ۳۲ درصد به ۱۷ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

اسماعیلیان گفت: برای جبران این کسری ۲ راه بیشتر نداریم. یک بخش این است که با رعایت یک سری ضوابط ۳۰ حلقه چاه در داخل شهر مشهد حفاری کنیم تا حدود ۷۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تامین آب شرب داشته باشیم. راهکار دوم برای تامین حدود ۲۲۵۰ لیتر بر ثانیه اجاره چاه‌های کشاورزی و اجاره چاه‌هایی که در مسیر خطوط انتقال چهارگانه آب شرب مشهد هستند که این خطوط توسط همکارانم در شرکت آب منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->