دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

کاهش تولید زباله مشهدی‌ها در ۶ ماهه ابتدایی سال

  • کد خبر: ۱۴۱۸۱
  • ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
کاهش تولید زباله مشهدی‌ها در ۶ ماهه ابتدایی سال
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: میزان زباله‌هایی که در بهار و تابستان امسال از سطح شهر جمع‌آوری شد، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی یعقوبی اظهار کرد: در مشهد روزانه حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تن زباله‌تر جمع‌آوری می‌شود و حدود ۱۱ درصد زباله‌های خانگی روزانه، زباله‌های خشک هستند که این میزان معادل ۲۲۰ تن زباله خشک است.

وی افزود: تفکیک از مبدأ سبب کاهش هزینه‌های تفکیک در شهرداری می‌شود. زباله‌گیری در سطح شهر از شب تا صبح انجام و معمولا تا ۷ صبح تمام زباله‌های سطح شهر جمع‌آوری می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: شهروندان عادت کرده‌اند، زباله‌های خود را بعد از این ساعت در درب منزل می‌گذارند و یا زباله‌های خود را قبل از رفتن به سرکار در گاری‌های شهرداری می‌اندازند. گاری‌هایی که در سطح شهر پیش‌بینی شده است برای جمع‌آوری زباله‌های خیابانی و برخی موارد خاص است. اگر هرچه مقدار زباله‌هایی که توسط شهروندان به داخل این گاری‌ها بیشتر شود، این گاری‌ها باید مرتبا توسط ماشین‌آلات ما تخلیه شوند.

اختصاص ۱۰۰۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آموزش فرهنگ شهروندی

یعقوبی با اشاره به اینکه «این کار هزینه زیادی بر شهرداری تحمیل می‌کند»، ادامه داد: برای فرهنگ شهروندی حدود ۱۰۰۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار بودجه‌ای درنظرگرفته شده که یکی از موارد فرهنگ شهروندی همین تفکیک زباله از مبدا است که این کار با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری این کار در حال حاضر، انجام می‌شود. آموزش تفکیک از مبدا باید در خانه و فرهنگ‌سرا‌ها انجام شود. انجام این فرهنگ‌سازی چندین سال زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه «پروژه سی‌مپ، راه‌اندازی خواهد شد»، افزود: اگر این نرم‌افزار راه‌اندازی شود، مشکلات ما در جمع‌آوری زباله خشک، حل خواهد شد. با این نرم افزار هرزمان که شهروند برای زباله خشک با ما تماس بگیرد در همان لحظه ماشین‌آلات را به خانه‌شان بفرستیم و به جمع‌آوری زباله خشک او اقدام کنیم. این کار در راستای فرهنگ‌سازی است. شهروند با این کار ترغیب می‌شود که زباله خشک خود را جمع کند. با این کار شهروندان در کار تفکیک راحت‌تر خواهند بود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: زباله گرد‌های سطح شهر با پاره کردن کیسه زباله شهروندانی که زباله‌های خود را تفکیک نمی‌کنند، زباله‌های خشک را برمی‌دارند که این کار آن‌ها چهره زشتی در سطح شهر ایجاد می‌کند. برخی شهروندان زباله تفکیک شده خود را در درب منزل می‌گذارند که این کار بازاری برای زباله‌گرد‌های سطح شهر است. این افراد مشکلاتی برای شهر ایجاد کرده‌اند و این مسئله نارضایتی‌هایی از سوی شهروندان نیز دارد. امیدواریم با اجرای سی‌مپ این مشکلات حل شود.

یعقوبی عنوان کرد: میزان زباله‌هایی که در بهار و تابستان امسال از سطح شهر جمع‌آوری شد، نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این مسئله علل‌های مختلفی دارد. تفکیک زباله از مبدا، وضعیت اقتصادی کشور، تولید کم زباله، صرفه‌جویی، پرهیز از اسراف از جمله این علت‌هاست. یکی از آموزش‌های فرهنگ شهروندی، تولید کم زباله است.

وی با بیان اینکه «برخی از شهروندان وسایلی که خراب هستند را به جای تعمیر در درب خانه خود به عنوان زباله می‌گذارند»، گفت: در برخی مناطق و در سطح شهر تولید زباله کاهش پیدا کرده است. باتوجه به این مسئله، در برخی مناطق تعداد نیرو و ماشین‌آلات خود را تعدیل کرده‌ایم. درصد جمع‌آوری زباله خشک از شهروندان رو به افزایش است. این درصد در سه سال آینده باید به بالای ۱۶ درصد برسد. میزان زباله پاییز امسال تقریبا شبیه به پاییز سال گذشته و کمی کم‌تر است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: در پاییز سال جاری، حدود ۱۵۲ هزار تن زباله از مناطق مختلف شهر جمع‌آوری شده است. به طور متوسط در هر روز هزار و ۶۸۰ تن زباله توسط شهروندان تولید و به همت پاکبانان خدمات شهری در مناطق ۱۳ گانه شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود.

کدام مناطق مشهد بیشترین و کمترین میزان تولید زباله را داشته‌اند؟

یعقوبی خاطرنشان کرد: بیش‌ترین تولید زباله از مناطق دو و سه، کم‌ترین میزان تولید زباله، از منطقه ثامن گزارش شده است.

وی با بیان اینکه «هزینه روزانه جمع‌آوری زباله در سه ماه پاییز، ۱۰۲ میلیون تومان برآورد شده است»، تاکید کرد: بیش از ۹ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان برای جمع‌آوری زباله شهر مشهد در سه ماه پاییز هزینه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد عنوان کرد: روزانه هزینه بسیاری برای نظافت و جمع‌آوری زباله به شهرداری تحمیل می‌شود که در همین راستا شهروندان می‌توانند با بیرون گذاشتن زباله در ساعات تعیین شده از دوباره کاری شهرداری برای جمع‌آوری زباله، پسماند و تحمیل هزینه مازاد جلوگیری کنند.

یعقوبی بیان کرد: تنظیف و جمع‌آوری زباله در مناطق مختلف این کلان شهر توسط ۵ هزار و ۶۰۰ نیروی کارگر انجام می‌شود و روزانه ۱۱ درصد زباله‌های خانگی در کلان‌شهر مشهد از مبدا تفکیک می‌شود.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->