سرخط خبرها

رحیم پور ازغدی: دفاع از انقلاب و اصل نظام به معنای دفاع از عملکرد اشخاص نیست

  • کد خبر: ۱۴۳۷۷۷
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
رحیم پور ازغدی: دفاع از انقلاب و اصل نظام به معنای دفاع از عملکرد اشخاص نیست
حسن رحیم پور ازغدی گفت: دفاع از انقلاب و اصل نظام به معنای دفاع از عملکرد اشخاص نیست. اتفاقا وقتی می توانیم از نظام دفاع کنیم که هر جا خلاف و خیانت دیدیم، با صراحت و شفافیت آن را بیان کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشست «نقش ائمه جماعات در جهاد تبیین» که عصر امروز و با حضور جمعی از ائمه جماعات دستگاه های وابسته به شهرداری مشهد در تالار شهر مشهد برگزار شد، حسن رحیم پور ازغدی در ابتدای سخنان خود با پرسش از این که میزان کارآمدی نهادهای فرهنگی، نمازجماعت ها و منبرها چقدر است، اظهار کرد: به جز برخی از قصورها و تقصیرهایی که متوجه مردم است، بخشی از مشکلات فرهنگی را می بایست در نحوه عملکرد دستگاه های حاکمیتی اعم از رسانه ها، نهادها، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجلس، دولت و ... جستجو کرد.

وی افزود: در بخشی از کار تبیین شکست خورده ایم و با وجود امکانات و ساختارهایی که در اختیار داشتیم، نتوانستیم آنگونه که باید عمل کنیم.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: در جریانات اخیر و در جمع همین افرادی که در همین نظام هم متولد شده اند، خشونت، کینه و نفرت خود را نشان داد و برخی حتی حاضر به شنیدن حرف های طرف مقابل و بحث و گفت و گو هم نبودند. ضمن این که تا این اندازه بی اعتمادی و بی اطلاعی نسبت به مسائل و مبانی دینی در میان برخی از افراد هم قابل پذیرش نیست.

وی تاکید کرد: اگر جلسات ما با کارمندان دولت و نهادها و دانشگاهیان و ... کارآمد بود، این همه پرونده های مختلف قضایی در زمینه های مختلف اعم از طلاق، اعتیاد، دعوا، خشونت، خیانت، رشوه خواری و ... نداشتیم.

مسئولان در تریبون عمومی و در معرض سوالات مردم قرار بگیرند

رحیم پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کار یک پزشک یا مهندس و ... از جنبه هایی قابل ارزیابی است. اما فارغ از اخلاصی که در وجود افراد وجود دارد، خروجی فعالیت های فرهنگی افراد را چگونه می توان ارزیابی کرد؟ وی افزود: من زمانی به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردم که هفته ای یک بار و بدون اعلام قبلی، در تریبون آزاد و در مکان های عمومی در معرض سوالات مردم قرار بگیرند تا متوجه شوند در کف جامعه چه اتفاقی می افتد. برخی از ما حتی از فرزندان خود نیز شناخت درستی نداریم و حتی نمی توانیم با آنها گفت و گو کنیم. باید برویم و در میان مردم و کف جامعه حضور داشته باشیم.

رحیم پور ازغدی در ادامه و در مقایسه میزان تدین افراد نسبت به قبل از انقلاب تاکید کرد: این که برخی می گویند قبل از انقلاب مردم متدین تر بودند، سخن غلطی است. این نیز که گفته شود فعالیت های دینی در اوایل انقلاب کارآمد بوده و بعد از آن تحت تاثیر فعالیت های سیاسی قرار گرفته است نیز ممکن است ممکن است فقط تا حدودی درست باشد و حداکثری نیست.

وی افزود: فردی مانند قاسم سلیمانی درس حوزه نخوانده یود و پس از انقلاب هم به دانشگاه هم رفته بود. شخصیتی رسانه ای هم نبود. اما چگونه است که حوزه و دانشگاه به اندازه درصدی از این شخص هم محبوبیت ندارند؟ نیمه شب، تلویزیون تصاویری از مزار شهیدان را نمایش می داد و می دیدیم که مردم در آن سرمای هوا، گروه گروه می آمدند و برای او اشک می ریختند؟ او چه کرده بود که پس از ۳ سال هنوز هم تا این اندازه مورد توجه مردم است؟ این مردم تشنه چه چیزی هستند؟

تمام احکام اسلام برای دفاع از کرامت و حقوق مادی و معنوی انسان است

رحیم پور ازغدی در ادامه گفت: برای نسل جدید نمی توان هر مطلبی را بدون استدلال بیان کرد و او نیز نمی پذیرد. حرف های سطحی و بدون دلیل برای او قابل پذیرش نیستند.

وی افزود: بر اساس فرمایش حضرت رضا (ع) هر چه حرام شد، به دلیل آن است که مضر به حال انسان بوده است و هر چه که واجب شد، به دلیل آن است که رهایی بخش انسان بوده است. حلال و حرام خدا، بر اساس منافع و مضار انسان بوده است. تمام احکام اسلام برای دفاع از کرامت و حقوق مادی و معنوی انسان است. اصلا شریعت آمده است که از انسان حفاظت کند. نه این که زنجیری بر جامعه بشری باشد. این موضوع را باید به درستی تبیین کرد.

ابعاد جهاد تبیین

وی افزود: جهاد تبیین از تبیین و روش تبیین تشکیل شده است. خروجی آن را هم می توان ارزیابی کرد. آیا در جامعه مخاطب ما تغییری در زمینه انجام مناسک و اخلاق و رفتار صورت گرفته است یا نه.

باید در گفتن هر سخن جانب اشراف و انصاف را رعایت کرد

رحیم پور ازغدی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در مورد روش دفاع از انقلاب گفت: دفاع از انقلاب و اصل نظام به معنای دفاع از عملکرد اشخاص نیست. اتفاقا وقتی می توانیم از نظام دفاع کنیم که هر جا خلاف و خیانت دیدیم، با صراحت و شفافیت آن را بیان کنیم. بر خلاف برخی که می گویند این تضعیف نظام است، به نظر من، نگفتن این موضوع تضعیف نظام است. اما گفتن این نقاط ضعف نیز به دو گونه است: زمانی طوری این  موضوع را بیان می کنیم که نتیجه آن اصلاح امور نیست. اما اگر این موضوع به جا و درستی بیان شود، موجب تقویت است. باید در گفتن هر سخن جانب اشراف و انصاف را رعایت کرد. وی افزود: برخی سخن حق را به این بهانه که ممکن است موجب حذف و اخراج آنها شود، بیان نمی کنند. اما اگر واقعا نتیجه گفتن با روش صحیح منجر به حذف و اخراج فرد بشود، این مصداق واقعی نهی از منکر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->