به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال محمدحسین فرهنگی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات درخصوص علت عدم توجه به توسعه و حمایت از آموزشهای کاربردی- مهارتی مرتبط با مشاغل موجود در کشور و بی توجهی به تصویب رشتههای مورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آنها و همچنین برنامههای وزارتخانه مذکور برای اصلاح فرآیند تجدیدنظر در اجرای شیوهها و روشهای کنونی با ۱۵۶ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع شدند.
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال مذکور از وزیر علوم گفت: علت عدم توجه به توسعه و حمایـت از آموزشهـای کـاربردی-مهـارتی مرتبط با مشاغل موجود در کشور و بی توجهی به تصویب رشتههای مـورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آنها چیست؟
وی در تشریح بخش دوم سوال نیز افزود: برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اصالح فرآینـد و تجدیـدنظر در اجرای شیوهها و روشهای کنونی که باعث افـت علمـی دانشـگاهها و مراکز آموزش عالی و عدم همسوئی آنها با سیاستهای دولت محترم شده است، چیست؟ نتیجه بررسی: در اجرای ماده ۲۰۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسـلامی، سـؤالهای فوق در جلسه رسمی مورخ ۲۶/۰۷/۱۴۰۱ کمیسیون بـا حضـور ۱۶ نفـر از نمایندگان کمیسیون، نماینده محترم سؤال کننده و وزیر محترم، مطـرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سـؤال کننده از پاسخهای ارائه شده وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، کمیسیون قلمرو سؤالها را ملی تشخیص داده و مستند بـه بنـد ۳ مـاده ۲۰۷ آیین نامـه داخلی مجلس شورای اسالمی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولـین جلسه علنی ارسال میگردد.
در گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری آمده است: شرایط غیر قابل قبولی در بخش قابل توجهی از زیرمجموعههای آن وزارت محترم در جریان است که باعث افت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و عدم همسوئی آنها با سیاستهای دولت محترم میشود. برنامه وزارت محترم برای اصلاح فرآیند و تجدید نظر در این شیوهها و روشها چیست؟
از ارکان مهم آموزش عالی کشور زیر مجموعههای وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. در دولت آیه الله رئیسی انتظار میرفت گامهای بلندی در راستای ایجاد تفکر انقلابی و اسلامی همسو با دولت ارزشمند ایشان شکل گیرد. در ماههای گذشته، در بخش قابل توجهی از مدیریتهای جدیدی که در این مجموعه مهم و ارزشمند شکل گرفته است نه تنها شاهد این روند نیستیم، بلکه هم از نظر علمی و هم به جهت همسویی با دولت تناقضهای مهمی را شاهد هستیم. از وزارتخانه گرفته تا برخی از دانشگاههای تهران و دانشگاههای استانهای مختلف کشور این منافات قابل توجه است. با این فرایند نه تنها شاهد تحولات مثبت نخواهیم بود، بلکه دوره تلخی را در ایجاد مشکلات جدید، افت کیفیت و تقویت سکولاریسم در مراکز علمی کشور خواهد شد.
برنامه وزارت محترم برای اصلاح فرآیند و تجدید نظر در این شیوهها و روشها چیست؟