فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

نگاهی به مجموعه «پارکر»

  • کد خبر: ۱۴۵۵۱
  • ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
نگاهی به مجموعه «پارکر»
 دانلد ادوین وست‌لِیک، جنایی‌نویس آمریکایی، تا امروز بیش از ۱۰۰ اثر داستانی نوشته که تعدادی از آن‌ها را با اسامی مستعاری نظیر ریچارد استارک منتشر کرده است.
 او ۲۶ رمان به نام استارک نوشته است که ۲۴ تای آن‌ها شامل مجموعه «پارکر» می‌شود. وست‌لیک در آثارش عنصر جنایت را با طنز سیاهِ منحصربه‌فردش می‌آمیزد و نتیجه‌اش خلق شاهکار‌هایی نظیر «تبر»، مجموعه «جان دورتموندِر» و همین مجموعه «پارکر» بوده است.

مجموعه «پارکر» که تا امروز ۶ جلد از آن را انتشارات کتابسرای تندیس با ترجمه علی عباس‌آبادی به چاپ رسانده، یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های این نویسنده، درباره جنایت‌کاری به نام پارکر است که درگیر زدوبند‌های مافیایی و گنگستری می‌شود. پارکر شخصیتی خاکستری است، نه فرشته و نه شیطان. او تلاش می‌کند در دنیای کثیفی که قدرتمندان و نظام سرمایه‌داری به تسخیر خود درآورده‌اند زنده بماند و برای این زنده ماندن هر کاری می‌کند. او اجتماع‌گریزی است که چهارچوب اخلاقی خاصی ندارد و تنها زمانی به کسی احترام می‌گذارد که آن شخص هم متقابلا برایش احترام قائل شود.

داستان نخستین جلدِ این مجموعه از زمانی شروع می‌شود که پارکر به شهرش بازمی‌گردد تا انتقامش را از همکارِ قدیمی‌اش بگیرد. همکاری که پس از انجام آخرین مأموریت، به او خیانت و او را رها می‌کند تا بمیرد، اما پارکر زنده می‌ماند و هر طور شده خود را برای هدفی که دارد به آمریکا می‌رساند. او در داستان‌های جذاب بعدی نیز با اتفاقات تازه‌ای روبه‌رو می‌شود که هریک از جهاتی مرتبط به جلد پیشین است، اما هر داستان مستقل به نظر می‌رسد.

منتقدان ادبی وست‌لیک را یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آمریکا می‌دانند و حتی برخی‌ها او را شایسته جایزه نوبل ادبیات معرفی کرده‌اند. وست‌لیک تأثیر بسیاری بر تعدادی از جنایی‌نویسان پس از خودش نظیر مکس کالینز و دن سیمونز معروف گذاشت و هرکدام به شکلی این تأثیرپذیری از او را نشان داده‌اند. کالینز نام شخصیت اصلیِ مجموعه‌اش را نولان گذاشت که ارجاعی به پارکرِ وست‌لیک بود. سیمونز نیز همواره از علاقه‌اش به آثارِ وست‌لیک گفته است. از داستان‌های دانلد وست‌لیک اقتباس‌های متعددی هم صورت گرفته است که از مهم‌ترین‌هایشان می‌توان به تسویه‌حساب با بازی مل گیبسون و جیب‌بر‌ها با بازی آنت بنینگ و جان کیوزاک اشاره کرد.

در ایران ۲ اثر از این نویسنده را سال گذشته انتشارات نیلوفر منتشر کرد: «تبر» با برگردان فارسی محمد حیاتی و «زمرد نحس» از مجموعه «جان دورتموندر» با ترجمه علی‌عباس‌آبادی (مترجم مجموعه پارکر). در پی استقبال مخاطبان ادبیات جنایی از این آثار، کتاب‌های دیگری از وست‌لیک که پیش از این نام برده شد در نشری دیگر به چاپ رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->