انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

نگاهی به مجموعه «پارکر»

  • کد خبر: ۱۴۵۵۱
  • ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
نگاهی به مجموعه «پارکر»
 دانلد ادوین وست‌لِیک، جنایی‌نویس آمریکایی، تا امروز بیش از ۱۰۰ اثر داستانی نوشته که تعدادی از آن‌ها را با اسامی مستعاری نظیر ریچارد استارک منتشر کرده است.
 او ۲۶ رمان به نام استارک نوشته است که ۲۴ تای آن‌ها شامل مجموعه «پارکر» می‌شود. وست‌لیک در آثارش عنصر جنایت را با طنز سیاهِ منحصربه‌فردش می‌آمیزد و نتیجه‌اش خلق شاهکار‌هایی نظیر «تبر»، مجموعه «جان دورتموندِر» و همین مجموعه «پارکر» بوده است.

مجموعه «پارکر» که تا امروز ۶ جلد از آن را انتشارات کتابسرای تندیس با ترجمه علی عباس‌آبادی به چاپ رسانده، یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های این نویسنده، درباره جنایت‌کاری به نام پارکر است که درگیر زدوبند‌های مافیایی و گنگستری می‌شود. پارکر شخصیتی خاکستری است، نه فرشته و نه شیطان. او تلاش می‌کند در دنیای کثیفی که قدرتمندان و نظام سرمایه‌داری به تسخیر خود درآورده‌اند زنده بماند و برای این زنده ماندن هر کاری می‌کند. او اجتماع‌گریزی است که چهارچوب اخلاقی خاصی ندارد و تنها زمانی به کسی احترام می‌گذارد که آن شخص هم متقابلا برایش احترام قائل شود.

داستان نخستین جلدِ این مجموعه از زمانی شروع می‌شود که پارکر به شهرش بازمی‌گردد تا انتقامش را از همکارِ قدیمی‌اش بگیرد. همکاری که پس از انجام آخرین مأموریت، به او خیانت و او را رها می‌کند تا بمیرد، اما پارکر زنده می‌ماند و هر طور شده خود را برای هدفی که دارد به آمریکا می‌رساند. او در داستان‌های جذاب بعدی نیز با اتفاقات تازه‌ای روبه‌رو می‌شود که هریک از جهاتی مرتبط به جلد پیشین است، اما هر داستان مستقل به نظر می‌رسد.

منتقدان ادبی وست‌لیک را یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آمریکا می‌دانند و حتی برخی‌ها او را شایسته جایزه نوبل ادبیات معرفی کرده‌اند. وست‌لیک تأثیر بسیاری بر تعدادی از جنایی‌نویسان پس از خودش نظیر مکس کالینز و دن سیمونز معروف گذاشت و هرکدام به شکلی این تأثیرپذیری از او را نشان داده‌اند. کالینز نام شخصیت اصلیِ مجموعه‌اش را نولان گذاشت که ارجاعی به پارکرِ وست‌لیک بود. سیمونز نیز همواره از علاقه‌اش به آثارِ وست‌لیک گفته است. از داستان‌های دانلد وست‌لیک اقتباس‌های متعددی هم صورت گرفته است که از مهم‌ترین‌هایشان می‌توان به تسویه‌حساب با بازی مل گیبسون و جیب‌بر‌ها با بازی آنت بنینگ و جان کیوزاک اشاره کرد.

در ایران ۲ اثر از این نویسنده را سال گذشته انتشارات نیلوفر منتشر کرد: «تبر» با برگردان فارسی محمد حیاتی و «زمرد نحس» از مجموعه «جان دورتموندر» با ترجمه علی‌عباس‌آبادی (مترجم مجموعه پارکر). در پی استقبال مخاطبان ادبیات جنایی از این آثار، کتاب‌های دیگری از وست‌لیک که پیش از این نام برده شد در نشری دیگر به چاپ رسید.
گزارش خطا
برچسب ها: کتاب رمان
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->