رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

تصمیم جدید، بازگشت به ساعت قدیم!

  • کد خبر: ۱۴۶۷
  • ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۳
تصمیم جدید، بازگشت به ساعت قدیم!
هیئت وزیران ساعت کار کارمندان را به حالت قبل برگرداند

ملیحه فلاح - روز گذشته هیئت وزیران در نامه‌ای هرگونه تغییر در ساعت کار سازمان‌ها را به‌جز ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان به منظور حفظ کیفیت ارائه خدمت به مراجعان ممنوع اعلام کرد؛ این در‌حالی است‌که فقط حدود 2 هفته از تصمیم مسئولان برای تغییر یک‌ساعته در آغازبه‌کار ادارات می‌گذرد و بنا بود این تغییر ساعت تا پایان تیرماه ادامه داشته باشد. پیرو این ابلاغیه، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان‌رضوی هم از بازگشت ساعت کار ادارات به روال قبل، از امروز(دوشنبه) در سراسر استان خبر داد. آن‌طور که اداره کل روابط‌عمومی استانداری خراسان‌رضوی به نقل از کوکب موسوی گزارش داده است: پیرو نامه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور، به منظور تسهیل در ارائه خدمات از سوی دستگاه‌های اجرایی و پاسخ‌گویی به انتظارات بحق مردم، ساعت کار ادارات به روال قبل برمی‌گردد. اواخر خرداد امسال بود که استانداری خراسان‌رضوی نیز به تبع دستورالعمل کشوری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تغییر ساعت کاری ادارات از ابتدای تیرماه را ابلاغ کرد. تصمیمی که البته به انجام اقداماتی در راستای رفاه حال شهروندان نیاز داشت و به همین دلیل ساعت خدمت‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد اعم از اتوبوس‌رانی و مترو از ابتدای تیرماه امسال یک ساعت افزایش یافت. با این حال با تغییر در روند تصمیم‌گیری‌های هیئت وزیران این سؤال مطرح می‌شود که آیا اصلا میزان کاهش مصرف انرژی با اجرای این مصوبه در مقابل هزینه‌های جانبی آن چشمگیر بوده است؟ به عبارت دیگر بار هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از این تغییر در تصمیم‌گیری‌ها به چه میزان خواهد بود؟


صرفه‌جویی 20مگاواتی
سخن‌گوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در این‌باره از صرفه‌جویی روزانه 20 مگاواتی در مصرف برق در این شهر با توجه به تغییر ساعت کار ادارات خبر داد و اظهار کرد: بیشترین میزان مصرف انرژی در اول مرداد سال گذشته، 1538 مگاوات بوده است.
به گفته علیرضا کاشی، فقط 2 هفته از فصل تابستان را پشت سر گذاشته‌ایم و با این حال بیشترین میزان مصرف در این مدت 1400 مگاوات در روز به ثبت رسیده است. همچنین مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا از صرفه‌جویی روزانه 13 مگاوات با این تغییر ساعت خبر داد و افزود: اینکه بگوییم ساعت کار را به حالت سابق برمی‌گردانیم تا مردم اذیت نشوند، یک مبحث است و اینکه تصمیم یادشده در کاهش مصرف برق اثری داشته یا نه، موضوع دیگری است. سیدمجید آزیز با اشاره به اینکه 63 درصد مصرف برق در محدوده خدمت‌رسانی این شرکت را کشاورزی و صنعتی تشکیل می‌دهد، گفت: با این وجود تغییر ساعت کار ادارات در کاهش مصرف برق تأثیر مثبت گذاشته بود. وقتی ساعت اوج مصرف 12 تا 16 است، تغییر ساعت و تعطیلی زودتر ادارات اثر کاهشی در مصرف برق دارد.وی ادامه داد: در اطلاعیه نخست استانداری آمده بود که تغییر ساعت کار ادارات تا پایان تیر ادامه دارد. حالا نمی‌دانیم تصمیم اخیر برای بازگرداندن ساعت کار ادارات به حالت قبل، چرا گرفته شده و آیا این تصمیم با هماهنگی وزارت نیرو بوده است یا نه؟
به گفته مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق خراسان‌رضوی، بیشترین میزان مصرف برق روزانه، امسال در تاریخ 10 تیر به میزان 1323 مگاوات بوده که این میزان در تاریخ مشابه سال گذشته 1254 مگاوات به ثبت رسیده است.


هزینه فایده تغییر ساعات کاری
هرچند متولیان صنعت برق، این حجم از صرفه‌جویی را رقم مناسبی در مسیر افزایش فرهنگ مدیریت مصرف می‌دانند، با یک حساب سرانگشتی در حوزه مصرف و تقاضای برق و همچنین نیاز حدود 60 هزار مگاواتی این انرژی در کشور می‌توان فهمید که این عدد نسبت به هزینه‌ای که برای تغییر ساعت کاری ادارات صورت گرفته، خیلی هم چشمگیر نیست.
از طرفی روز گذشته همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از صرفه‌جویی بیش از 3 هزار مگاوات در مصرف برق در پی تغییر ساعات کاری ادارات در کشور خبر داده و گفته است که بی‌شک انتقال این میزان انرژی به بخش تولید اثرات بی‌شماری برای کشور خواهد داشت.
همچنین با توجه به صرفه‌جویی روزانه 33 مگاوات برق در مشهد و دیگر شهرهای خراسان‌رضوی، تا روز گذشته حدود 530 مگاوات در مصرف برق این خطه صرفه‌جویی صورت گرفته است؛ موضوعی که از سهم یک‌ششمی خراسان‌رضوی در صرفه‌جویی‌های حاصل از تغییر ساعت کار ادارات و نهادهای دولتی حکایت دارد.
بیان این نکته هم خالی از لطف نیست که طبق آمار شرکت توانیر، بیشتر میزان مصرف برق کشور در روز گذشته مربوط به کلان‌شهر مشهد و استان سمنان بوده است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->