ارز اربعین به صورت دینار به زائران پرداخت می‌شود مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سیر بار ترانزیت ریلی به ۱۱۰۲ کیلومتر رسید

  • کد خبر: ۱۴۶۷۶۲
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
سیر بار ترانزیت ریلی به ۱۱۰۲ کیلومتر رسید
آمار‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ترانزیت به معنای عبور کالا از مرز جغرافیایی یک کشور است. به عبارت دیگر در ترانزیت کشور سومی وجود دارد که نه مبدا کالا است و نه مقصد آن. کالای ترانزیتی نمی‌تواند در کشور‌های مسیر عبور حتی به صورت موقت مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید در اولین فرصت ممکن از خاک کشور عبور کند؛ بنابراین در میزان و حجم بار‌های ترانزیتی عوامل متعدد جهانی از جمله هرگونه تغییرات در تجارت بین‌المللی، تغییرات قیمت‌های جهانی و... در تصمیمات کشور‌ها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود، تاثیرگذار است.

ترانزیت از طریق روش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی می‌توان انجام شود، اما ترانزیت ریلی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می‌تواند بیش از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های بین‌المللی می‌تواند منابع درآمدی قابل توجهی از ترانزیت داشته باشد که البته در سال‌های گذشته رقم ترانزیت با توجه به عوامل خارجی و داخلی همچون تحریم‌ها، برجام، کرونا و ... متغیر بوده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، آمار‌های گردآوری شده توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت‌شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

بیشترین سیر بار ترانزیت طی سال جاری در فروردین ماه به میزان ۱۳۹۳ کیلومتر انجام شده است. مجموع کل تعداد واگن نفتی و غیرنفتی ترانزیت‌شده در این مدت ۱۷ هزار و ۳۹ دستگاه بوده است. مجموع تناژ بار نفتی و غیرنفتی ترانزیت‌شده نیز معادل ۸۴۱ هزار و ۶۵۴ تن شده است.

بر اساس این آمار مجموع کل بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده نیز ۹۲۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۸ تن- کیلومتر به ثبت رسیده است. میزان ترانزیت ریلی انجام‌شده در نواحی مرز‌های چهارگانه کشور و بررسی سهم هریک از این مرز‌ها در منابع درآمدی نشان می‌دهد که در مقوله ترانزیت ریلی مرز سرخس نقش قابل توجه در منابع درآمدی دارد و نسبت به سایر مرز‌ها پیشتاز است.

همچنین کریدور اول کشور از حیث قابلیت حمل بار و درآمدزایی کریدور سرخس–بندر عباس بوده و رتبه دوم را کریدور رازی–سرخس به خود اختصاص می‌دهد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->