تکمیل ۳۲۹ طرح آموزشی؛ ثمره سفر رییس جمهور به خوزستان معامله ۸۲ میلیون دلار در بازار ارز تجاری امروز (پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳) وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر انرژی عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) ۷۰درصد کارگران نسخه قرارداد ندارند وزیر نیرو: تابستان ۱۴۰۴ قطعی برق نخواهیم داشت بی‌برقی، ۲۵۰ همت خسارت به بخش صنعت وارد کرد طرح جدید مرکز آمار ایران برای محاسبه دقیق تعداد زائران در خراسان رضوی + فیلم نرخ سکه از مرز ۶۰ میلیون تومان عبور کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) تکلیف پوشش بیمه موتورسواران در روز‌های بارانی به کجا رسید؟ ۱۲۵ میلیون دلار در بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران معامله شد مجلس با کاهش مبلغ وام ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان مخالفت کرد عرضه اولیه یک شرکت مشهدی در بورس، دوشنبه آینده (۸ بهمن ۱۴۰۳) | حسابمان را برای عرضه اولیه «محتشم» چقدر شارژ کنیم؟ تاثیر نظافت صنعتی بر افزایش بهداشت و ایمنی محیط کار و کارکنان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن گوشت تنظیم‌بازار در خراسان رضوی توزیع شد تهرانی‌ها ۲برابر الگو، مصرف آب دارند | هر تهرانی در شبانه‌روز، ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند لزوم همکاری دولت در ساخت مسکن کارگری افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شد (۴ بهمن ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ بهمن ۱۴۰۳) | ساینا ۴۷۷ میلیون تومان رقم تخفیف نمایشگاه‌های بهاره امسال مشخص شد | برگزاری نمایشگاه بهاره از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ دلار وارد کانال ۸۳ هزار تومان شد | جهش طلا به کانال ۵.۵ میلیون تومان (۴ بهمن ۱۴۰۳) صادرات ۴۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی خراسان رضوی به کشور‌های خارجی رشد طلا در سایه تعرفه‌گذاری‌های جدید ترامپ با حذف ارز نیمایی، ارز مسافرتی با چه نرخی عرضه می‌شود؟ ویدئو | قیمت دلاری مسکن با لحاظ «افت قدرت خرید دلار» چقدر است؟ ناترازی انرژی تولیدات کاشی و سرامیک را کاهش داده است کاهش ارزش گمرکی ۱۰مدل خودرو وارداتی | خودروهای خارجی ارزان می‌شوند؟ نبض ناموزون صنعت در آذر ۱۴۰۳ | تولید کاهش یافت فعالان اقتصادی مشهد و خراسان رضوی، میزبان معاون وزیر امور خارجه | تأکید بر ضرورت جدایی اقتصاد و تجارت از تحولات سیاسی
سرخط خبرها

سیر بار ترانزیت ریلی به ۱۱۰۲ کیلومتر رسید

  • کد خبر: ۱۴۶۷۶۲
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
سیر بار ترانزیت ریلی به ۱۱۰۲ کیلومتر رسید
آمار‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ترانزیت به معنای عبور کالا از مرز جغرافیایی یک کشور است. به عبارت دیگر در ترانزیت کشور سومی وجود دارد که نه مبدا کالا است و نه مقصد آن. کالای ترانزیتی نمی‌تواند در کشور‌های مسیر عبور حتی به صورت موقت مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید در اولین فرصت ممکن از خاک کشور عبور کند؛ بنابراین در میزان و حجم بار‌های ترانزیتی عوامل متعدد جهانی از جمله هرگونه تغییرات در تجارت بین‌المللی، تغییرات قیمت‌های جهانی و... در تصمیمات کشور‌ها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود، تاثیرگذار است.

ترانزیت از طریق روش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی می‌توان انجام شود، اما ترانزیت ریلی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می‌تواند بیش از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های بین‌المللی می‌تواند منابع درآمدی قابل توجهی از ترانزیت داشته باشد که البته در سال‌های گذشته رقم ترانزیت با توجه به عوامل خارجی و داخلی همچون تحریم‌ها، برجام، کرونا و ... متغیر بوده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، آمار‌های گردآوری شده توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت‌شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

بیشترین سیر بار ترانزیت طی سال جاری در فروردین ماه به میزان ۱۳۹۳ کیلومتر انجام شده است. مجموع کل تعداد واگن نفتی و غیرنفتی ترانزیت‌شده در این مدت ۱۷ هزار و ۳۹ دستگاه بوده است. مجموع تناژ بار نفتی و غیرنفتی ترانزیت‌شده نیز معادل ۸۴۱ هزار و ۶۵۴ تن شده است.

بر اساس این آمار مجموع کل بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده نیز ۹۲۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۸ تن- کیلومتر به ثبت رسیده است. میزان ترانزیت ریلی انجام‌شده در نواحی مرز‌های چهارگانه کشور و بررسی سهم هریک از این مرز‌ها در منابع درآمدی نشان می‌دهد که در مقوله ترانزیت ریلی مرز سرخس نقش قابل توجه در منابع درآمدی دارد و نسبت به سایر مرز‌ها پیشتاز است.

همچنین کریدور اول کشور از حیث قابلیت حمل بار و درآمدزایی کریدور سرخس–بندر عباس بوده و رتبه دوم را کریدور رازی–سرخس به خود اختصاص می‌دهد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->