کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود
سرخط خبرها

عطاری‌ها مجاز به ارائه دارو‌های دست ساز و مداخلات درمانی نیستند

  • کد خبر: ۱۴۷۰۲
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
عطاری‌ها مجاز به ارائه دارو‌های دست ساز و مداخلات درمانی نیستند
 مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عطاری‌ها مجاز به ارائه دارو‌های دست ساز و مداخلات درمانی نیستند بلکه فقط می‌توانند گیاهان دارویی را برای فروش ارائه کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سید جواد مجتبوی، با اشاره به اینکه عطاری‌های غیر مجاز بسیاری، اقدام به مداخلات درمانی و تجویز داروی گیاهی یا گیاهان دارویی دست ساز می‌کنند که با آن‌ها برخورد می‌شود، گفت: برخی از مداخله گران سلامت ادعای توانمندی در امور خاص درمانی را می‌کنند که برای بررسی صحت آن به دانشکده طب سنتی ارجاع داده می‌شوند.

 

وی بیان کرد: بسیاری از این افراد بعد از بررسی توسط کارشناسان طب سنتی به دلیل عدم آگاهی از مبانی اولیه طب سنتی تایید نمی‌شوند و تعداد اندکی نیز اجازه این امور را دریافت می‌کنند.

 

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه عطاری‌ها هیچ گونه مجوزی مبنی بر تولید دارو‌های گیاهی دست ساز ندارند، عنوان کرد: برخورد اصلی با این افراد از سوی معاونت غذا ودارو انجام می‌شود، زیرا این دارو‌های دست ساز توسط این معاونت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

دکتر مجتبوی با بیان اینکه دخالت بر درمان در عطاری‌ها محور کاری ماست، بیان کرد: سال گذشته ضوابط اجرایی عطاری‌ها مشخص شد که از طریق دادگستری مورد تایید قرار گرفت؛ اما متاسفانه اتحادیه عطاری‌ها از ارائه ضوابط به واحد‌ها استنکاف کرد، ولی کارشناسان حوزه رسیدگی به تخلفات عطاری‌ها پس از بررسی، ضوابط را به مسئول واحد ارائه می‌دهد تا بهانه‌ای برای عدم اطلاع از قوانین وجود نداشته باشد.

 

دکتر مجتبوی با اشاره به اینکه بر اساس قانون انجام ویزیت در عطاری، منزل یا زیر زمین توسط افراد مداخله گر جرم محسوب می‌شود، اظهار کرد: برخی از عطاری‌ها از مردم پول دریافت می‌کنند و برخی پول دریافت نمی‌کنند، اما دارو‌ها را به قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

 

وی با بیان اینکه عطاری‌ها به هیچ عنوان اجازه تشخیص و طبابت ندارند، تصریح کرد: برخی از مداخله گران طب سنتی در اماکن خصوصی اقدام به حجامت و جا اندازی می‌کنند این درحالی است که هر گونه اقدامات درمانی خارج از چارچوب تعیین شده تخلف محسوب می‌شود.

 

دکتر مجتبوی با اشاره به اینکه عطاری‌ها فقط می‌توانند گیاهان دارویی بفروشند، گفت: تعداد زیادی عطاری فاقد مجوز در حال فعالیت هستند که اتحادیه به عنوان متولی این موضوع باید هر کجا با واحد صنفی بدون مجوز روبرو شد با کمک اماکن این واحد را پلمپ کند.

 

وی ادامه داد: وظیفه برخورد با واحد‌های صنفی بدون مجوز برعهده دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیست؛ آماری از تعداد عطاری‌های بدون مجوز وجود ندارنداما واحد‌های دارای مجوز حدود ۷۰۰ عطاری است.

 

دکتر مجتبوی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از عطاری‌ها فاقد مجوز هستند، گفت: فروش دارو‌های مخدر مانند ترامادول ممنوع است و وظیفه برخورد با این واحد‌های صنفی با پلیس مبارزه با مواد مخدر است. اساس وجود این دارو در عطاری خلاف است، زیرا این دارو‌ها حاوی مواد مخدر اعتیاد آور هستند و عوارضی در افراد ایجاد می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه اگر دمنوشی تحت عنوان چاقی یا لاغری در عطاری‌ها از یک شرکت معتبر به فروش برسد تخلف محسوب نمی‌شود، اما اگر پودر دست ساز یا کپسول دست ساز تهیه کنند این موضوع خلاف قانون است، ابراز کرد: حتی پزشکان داروساز اجازه ندارند که دارویی تولید کنند، زیرا ساخت دارو باید در کارخانه و طبق شرایط و وضوابط خاصی انجام شود.

 

دکتر مجتبوی، بااشاره به اینکه کسانی که علاقمند به کاهش وزن هستند نباید تحت تاثیر تبلیغات، این دمنوش‌های دست ساز را مصرف کنند، عنوان کرد: در برخی از این دمنوش‌های دست ساز به منظور کاهش اشتهای مردم از مواد مخدر صنعتی استفاده می‌شود که عوارض جدی وجانبی دارد.

 

وی گفت: آمار شکایت مردمی در قالب سامانه ۱۹۰ یا شکایت کتبی و یا شکایت به دادگستری مشهد صورت می‌گیرد که بررسی‌های لازم برای مشخص شدن موضوع انجام می‌شود.

 

دکتر مجتبوی با تاکید براینکه عموم مردم می‌توانند برای دریافت خدمات طب سنتی به سلامتکده‌های تحت پوشش دانشگاه مراجعه کنند، اظهار کرد: مصرف گیاهان دارویی نیز باید مطابق شرایطی خاص انجام شود در غیر این صورت امکان مسمومیت وجود دارد بنابراین مردم باید اطلاعات مورد نیاز خود در این خصوص را از کارشناسان زبده این علم دریافت کنند و به افرادی که خدمات طب سنتی را در منزل یا زیر زمین یا عطاری‌ها ارائه می‌کنند اعتماد نکنند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->