پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها
اشک بازار از گرانی پیاز

پیاز ظرف ۴۵ روز در مشهد ۱۷۱ درصد گران شد

  • کد خبر: ۱۴۸۱۵
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
پیاز ظرف ۴۵ روز در مشهد ۱۷۱ درصد گران شد
در فروردین‌ماه امسال نیز قیمت پیاز به دلیل صادرات به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده بود.
جزایری - درحالی‌که قیمت هرکیلوگرم پیاز در ۱۰ آذرماه ۲۴۰۰ تومان بود، اکنون با افزایش ۱۷۱ درصدی، در بازار‌های شهر به ۶۳۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان رسیده است. البته این اولین باری نیست که امسال پیاز در مشهد گران می‌شود. در فروردین‌ماه امسال نیز قیمت پیاز به دلیل صادرات به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده بود. با‌این‌حال از اواخر فروردین به دلیل ممنوعیت صادرات قیمت این محصول کاهش یافت و به کمتر از ۴۰۰۰ تومان رسید. هر‌چند اکنون صادرات پیاز ادامه دارد، به گفته فعالان بازار میزانش به اندازه‌ای نیست که سبب برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار داخلی شود.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد بر این مسئله صحه می‌گذارد و می‌گوید: اکنون بیشترین پیاز بازار مشهد از طریق استان‌های شمالی و جنوبی تأمین می‌شود. براساس برآورد‌ها هم‌اکنون، ۳۰ تا ۴۰ هزار تن پیاز در انبار‌های خراسان‌شمالی و ۲۵۰ هزار تن در انبار‌های استان اصفهان موجود است. با‌این‌حال بارندگی‌های روز‌های گذشته سبب کند شدن انتقال پیاز از استان‌های جنوبی به مشهد شد و همین مسئله موجب گرانی این محصول شده است. حیدر ساکن‌برجی می‌افزاید: به طور حتم بعد از توقف بارندگی‌ها ارسال پیاز از استان‌های جنوبی به مشهد افزایش می‌یابد، براین اساس پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول در هفته‌های آینده کاهش یابد. وی همچنین ارتباط گرانی‌های اخیر با افزایش قیمت بنزین را رد می‌کند و می‌گوید: افزایش قیمت بنزین سهم اندکی در افزایش قیمت پیاز در بازار دارد.

میزان برداشت پیاز در استان
همچنین مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در استان بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار کشت پیاز داریم، می‌گوید: هر‌سال حدود ۸۰ هزار تن پیاز در استان برداشت می‌شود. با‌این‌حال به دلیل اینکه پیاز در خراسان رضوی در پاییز برداشت می‌شود، بعد از مدتی به واردات این محصول از سایر استان‌ها نیاز داریم. علیرضا نیکپور می‌افزاید: معمولا بین زمان پایان برداشت در خراسان رضوی و برداشت این محصول در استان‌های دیگر چند‌هفته‌ای وقفه ایجاد می‌شود و همین مسئله سبب می‌شود قیمت پیاز در این مدت افزایش یابد. با‌این‌حال با عرضه محصول از سایر استان‌ها قیمت‌ها دوباره کاهش می‌یابد. وی ادامه می‌دهد: در روز‌های گذشته بارندگی‌ها سبب وقفه در برداشت پیاز در استان‌های جنوبی شده و همین مسئله عامل گرانی این محصول در مشهد است. وی بیان می‌کند: تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که این گرانی‌ها پایدار نیست. به عنوان مثال در اوایل امسال نیز گرانی پیاز را در بازار داشتیم، اما بعد از چندهفته قیمت‌ها تعدیل شد.

البته گرانی پیاز فقط منحصر به واکنش مسئولان بازار و جهادکشاورزی نشده و این مسئله در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی نیز مطرح شده است. علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی در‌این‌باره در کارگروه تنظیم بازار استان گفته بود که در یک ماه اخیر، پیاز بیشترین تغییر قیمتی را داشته است. براین‌اساس مقرر شده است با توافق با کشاورزان، عرضه پیاز در بازار‌های استان افزایش یابد. در‌حالی مسئولان تنظیم بازار استان تأکید می‌کنند که به زودی با افزایش عرضه، قیمت پیاز در مشهد کاهش می‌یابد که مروری بر روند بازار نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته همواره به صورت تناوبی قیمت پیاز و سیب‌زمینی در بازار افزایش یافته است. به عنوان مثال اوایل مهر‌ماه سال گذشته قیمت سیب‌زمینی در مشهد افزایش یافت. مسئولان در آن زمان گفته بودند که ارزانی، سبب کاهش انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول و در نتیجه افت تولید شده است.
 
ظاهرا هر چند‌سال یک بار این مسئله برای پیاز و سیب‌زمینی به صورت متناوب اتفاق می‌افتد و سبب گرانی یکی از آن‌ها در بازار می‌شود. متخصصان کشاورزی معتقدند که نبود الگوی کشت درکشور عامل ایجاد این مشکل است. در واقع نبود الگوی کشت سبب شده است تناسبی بین میزان سطح کشت محصولات و تقاضا وجود نداشته باشد. همین مسئله موجب می‌شود تا بازار مدام شاهد شوک قیمتی محصولات مختلف باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->