معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

ایران درحال ساخت ماهواره‌ای برای پیش‌بینی زلزله است

  • کد خبر: ۱۴۹۹۶۵
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
ایران درحال ساخت ماهواره‌ای برای پیش‌بینی زلزله است
تفاهم‌نامه همکاری ساخت ماهواره «آیات» به منظور پیش‌بینی زلزله و تخمین ضرر و زیان آن بین پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شکل گرفته است. بر اسان این تفاهم‌نامه ساخت ماهواره «آیات» توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز - حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه ماهواره آیات با هدف پیش‌بینی زلزله در حال ساخت است گفت پارک علم و فناوری بین‌المللی هم به زودی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، با یادآوری اینکه اولین ماهواره کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ساخته و دانش فنی آن بومی شده، گفت: «در حال ساخت ماهواره آیات با هدف پیش بینی زلزله هستیم و این سازمان در مرز دانش حرکت می‌کند.»

«مهدی زارع»، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز با تائید این خبر از طراحی و ساخت ماهواره آیات برای پیش بینی زلزله و شناسایی مناطق زلزله خیز درکشور خبر داد و گفت: «این ماهواره توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته می‌شود.»

زارع با اشاره به اینکه توان و فناوری ساخت ماهواره در کشور وجود دارد، گفت: «تلاش محققان و متخصصان داخلی این است که یک ماهواره بومی با هدف پیش بینی زلزله، شناسایی مناطق لرزه خیز و مطالعه بر روی این مناطق در کشور طراحی و ساخته شود.»

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی با تاکید بر اینکه این ماهواره براساس تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران طراحی و ساخته می‌شود، گفت: «هدف از ساخت این ماهواره بررسی لرزه‌خیزی منطقه و به ویژه مناطق کشور بر اساس داده‌های علمی و ماهواره‌ای است.»

او همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران توانایی و فناوری ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا را دارد و تاکنون ماهواره‌های زیادی توسط متخصصان داخلی ساخته و پرتاب شده است، گفت: «زمانی که ماهواره به فضا پرتاب می‌شود سنسور‌های نصب شده در آن به جمع آوری اطلاعات از زمین و دسته بندی آن‌ها اقدام می‌کنند که حساسیت و دقیق بودن این سنسور‌ها بسیار مهم است.»

زارع با یادآوری این موضوع که ساخت این ماهواره توسط متخصصان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام می‌شود، گفت: «متخصصان پژوهشگاه زلزله‌شناسی علاوه بر مشارکت در طراحی علمی این ماهواره، اطلاعات و داده‌های رسیده از این ماهواره را جمع آوری و دریافت و سپس آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند.»

از سویی دیگر زارع به نخستین باری که متخصصان آمریکایی به منظور شناسایی مناطق لرزه‌خیز در دهه ۷۰ ماهواره‌ای به فضا فرستادند، اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر معروف‌ترین و شناخته‌ترین این ماهواره‌ها که به داده‌های آن استناد علمی می‌شود مربوط به کشور فرانسه است و بیشتر محققان دنیا از اطلاعات و داده‌های آن استفاده می‌کنند.»

او همچنین یاداوری کرد: «ماهواره‌ای فرانسوی حدود ۱۰ سال پیش با هدف پیش بینی زلزله در مدار زمین قرار گرفت و تا کنون داده‌ها و اطلاعات خوبی از آن به دست آمده است.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->