به گزارش شهرآرانیوز، جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا (ع) که با اهدافی همچون «ارتقاء کمی و کیفی محصولات رسانهای با مضامین رضوی» و «شبکه سازی و تعامل بیشتر با تولید و توزیع کنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور» پایه گذاری شده، طی دو دوره برگزاری مورد استقبال قابل توجه اهالی رسانه قرار گرفته و این استقبال و مشارکت، اراده برگزارکنندگان رویداد، برای ارتقای کمی و کیفی آن را نیز افزون کرده است.
در همین راستا سومین دوره این جشنواره در شش محور موضوعی و شش بخش برگزار خواهد شد و اصحاب رسانه تا پایان خرداد ۱۴۰۲ برای ارسال آثار به دبیرخانه فرصت خواهند داشت.
مشروح فراخوان سومین جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا (ع) به این شرح است.
اهداف جشنواره
۱. ارتقاء کمی و کیفی محصولات رسانهای با مضامین رضوی
۲. شناسایی، شبکه سازی و تعامل بیشتر با تولید و توزیع کنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور
۳. تعمیم و گسترش تولیدات رسانهای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانههای گوناگون به ویژه رسانههای نوین
۴. شبکه سازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانهای رضوی
۵. عمق بخشی به محتوای رسانهای مرتبط با سیره و معارف رضوی
۱. سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزههای سیره وجود مبارک حضرت امام رضا (ع) در محصولات رسانهای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزههای رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد تبیین، گفتگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل
۲. زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (علیه السلام) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیر حضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار میکنند با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبههای امام رضایی و زائران غیرایرانی
۳. وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا علیه السلام و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان به نام مبارک امام رضا علیه السلام
۴. خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن درعرصههای مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا (ع) و بازنمایی منش خادمانه خدام ویژه علی ابن موسی الرضا (ع) و همچون خادم الرضا (ع) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
۵. هویت مشهد الرضا، تبیین و بررسی جایگاه مشهد مقدس به عنوان نماد شهر زیارتی، بایستهها و ضرورتها و چالشهای پیش روی آن نگاهی نقادانه از منظر اقدامات مسئولانه و عملکرد شهروندی
۶. جهاد تببین: بررسی نقش و جایگاه جهاد تبیین در سیره و کلام ائمه معصومین علیه السلام به ویژه علی ابن موسی الرضا (ع) و هم چنین تشریح عینی راهکارهای جهاد تبیین سیره معصومین (ع) در عصر حاضر
۱. رسانههای خبری و تحلیلی
شامل محورهای ذیل خواهد بود:
۱. خبر
۲. گزارش
۳. مصاحبه
۴. سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی
۵. گزارش خبری رادیویی
۶. گزارش خبری تلویزیونی
بخش ویژه: تیتر
۲. رسانههای مجازی
در حوزه فضای مجازی توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی میباشد و محصولات تولید شده در قالب بندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل بخشهای ذیل خواهد بود:
۱. صفحه و کانال در شبکههای اجتماعی
۲. پادکست ویژه فضای مجازی (منتشر شده در بسترهای پادکستی)
۳. گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیر خبری)
۳. رسانههای صوتی و تصویری
این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانههای صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برون مرزی و بین المللی، سکوها (پلتفرم¬های) ویدئویی و تلویزیونهای اینترنتی برگزار میشود و شامل بخشهای ذیل خواهد بود:
۱. برنامه رادیویی ترکیبی
۲. نمایش رادیویی
۳. فیلم کوتاه
۴. برنامه تلویزیونی (ترکیبی، مسابقه و ...)
۵. مستند
۶. نماهنگ و سرود
۷. پویانمایی و موشن گرافی
۸. برنامه¬های تأمینی
۹. میان¬برنامه
بخش ویژه: فیلم نامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی
۴. عکس و گرافیگ
۱. تک عکس
۲. گزارش تصویری
۳. پوستر
۴. تصویری سازی و نقاشی دیجیتال
۵. تایپوگرافی
بخش ویژه: اینفوگرافی
۵. مقاله، رساله و پایان نامه
در این بخش آثار تحقیقی و پژوهشی در قالبهای مقاله، رساله و پایان نامه که با محوریت تولید، نشر و ارزیابی محتوای رسانهای مرتبط با سیره رضوی تولید شده است، مورد توجه خواهد بود.
۶. پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکههای اجتماعی
با هشتگهای #چهارشنبه_های_امام_رضایی #همه_خادم_الرضاییم #امام_رضا #ImamReza
جوایز جشنواره
به نفرات برتر هر بخش از جشنواره جوایزی به شرح ذیل اهدا خواهد شد:
نفر اول: تندیس ویژه جشنواره و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی
نفر دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی
نفر سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی
۱. همه شرکت کنندگان میبایست با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام فرمایند.
۲. ارسال آثار بخش رسانههای خبری و تحلیلی و فضای مجازی از طریق فایل و لینک در سایت جشنواره مقدور است. در صورت حجم بالای آثار در بخش رسانههای صوتی و تصویری (فقط آثاری که بیشتر از ۲۰۰ مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، میبایست اثر را در قالب ۲ نسخه دی وی دی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر را و یا لینک نسخه آپلود شده آن را از طریق پیام رسانها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره ۰۹۳۵۹۶۵۳۲۰۹ ارسال نمایند.
استان خراسان رضوی، مشهد، بولوار سجاد، سجاد ۱، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، دبیرخانه جشنواره رسانهای امام رضا (ع)،
کد پستی: ۹۱۸۷۷۹۳۱۱۲
شماره تماس: ۳۷۶۴۲۳۵۴-۰۵۱
آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان: مهرماه ۱۴۰۲
• شرکتکنندگان در جشنواره، باید آثار خود را با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی جشنواره در قالب زمانبندی تعیین شده به دبیرخانه ارسال نمایند.
• اطلاع رسانی جشنواره، فرایند ثبت نام و ارسال آثار از طریق سایت دبیرخانه جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir انجام میشود.
• آثاری که در فاصله زمانی ۱ فروردین ۱۴۰۰ تا پایان مهلت ارسال اثر در یکی از نشریات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری (دارای مجوز) و شبکههای اجتماعی منتشر و یا در شبکههای داخلی و برون مرزی صدا و سیما و یا شبکههای بین المللی و یا تلویزیونهای اینترنتی و ... پخش شده است در جشنواره شرکت داده میشوند.
• آثاری که در جشنواره اول و دوم حائز رتبه و برگزیده شده اند امکان شرکت مجدد ندارند.
• تکمیل فرم مشخصات فردی و رسانهای به همراه مشخصات کامل اثر در سایت جشنواره الزامی است.
• دبیرخانه جشنواره پس از دریافت اثر از شرکت کننده و بررسی اطلاعات ثبت شده طی ده روز کاری تایید ثبت اثر را به شرکت کننده اعلام خواهد نمود.
• آثار نباید مغایر با قوانین و مقررات جاری، فرهنگ و ارزشهای ملی و دینی باشد.
• آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فقط از پدیدآورنده و صاحب حقوقی اثر یا نشریه چاپ شده پذیرفته میشود.
• شرکتکننده برای کسب رتبه باید به شاخصها و در نهایت به تصمیمات هیئت محترم داوران اعتماد نموده و پایبند باشد.
• شاخصهای بررسی آثار متعاقباً توسط هیئت علمی جشنواره اعلام خواهد شد.
• آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره عودت داده نخواهد شد.
• دبیرخانه جشنواره مجاز است با حفظ حقوق معنوی صاحب اثر، در حد متعارف آثار منتخب را در امور نمایشگاهی، انتشاراتی، اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود استفاده نماید.
• آثاری که با مشخصات ناقص به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
• تصمیمگیری در قبال مسایل پیشبینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره خواهد بود.
• همه آثار باید هماهنگ با یک یا چند مورد از موضوعات و محورهای مطرح شده در جشنواره باشد.
• هر نفر در هر یک از قالبهای جشنواره حداکثر ۳ اثر میتواند ارسال کند. در صورت عدم رعایت تمامی آثار فرد مذکور از روند بررسی جشنواره حذف خواهد شد.
• آثار غیر مرتبط با موضوعات جشنواره از داوری حذف خواهند شد.
• به آثاری که بعد از مهلت تعیین شده به دبیرخانه ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
• معرفی هیأت داوران به انتخاب و نظارت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی صورت میگیرد.
• شرکت کنندگان باید نسبت به پیگیری اطلاعات و اخبار منتشر شده در سایت جشنواره اهتمام داشته باشند.
• بخش ویژه در محورهای مختلف جشنواره فقط یک نفر برگزیده خواهد داشت.
الف- رسانههای خبری تحلیلی (خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی).
۱. آثار این بخش میبایست در بستر رسانههای خبری- تحلیلی دارای مجوز منتشر شده باشد.
۲. در خصوص آثاری که بدون ذکر نام تولید کننده منتشر شده، ارائه نامه رسمی معرفی تولید کننده اثر از طرف رسانه الزامی است.
۳. در صورت عدم وجود لینک آثار و یا حجم بالای اثر، امکان ارسال از طریق پست فراهم میباشد.
۴. گزارشهای خبری رادیویی و تلویزیونی میبایست حداکثر ۳.۵ دقیقه باشد.
ب- رسانههای مجازی (حساب کاربری، پادکست ویژه فضای مجازی (منتشر شده در فضای پادکستی)، گزارش ویدئوئی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)
۱. در بخش شبکههای اجتماعی میبایست لینک صفحه و یا کانال مورد نظر در فرم ثبت نام درج گردد.
۲. هنگام ثبت نام در جشنواره مشخصات کامل مدیر یا مدیران صفحه یا کانال میبایست اعلام شود.
۳. تمامی کانالهایی که قبل از این ایجاد شده اند، میتوانند با رعایت ضوابط در جشنواره حضور یابند.
ج- رسانههای صوتی و تصویری (برنامه رادیویی ترکیبی، نمایش رادیویی، فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی، مستند، نماهنگ، پویانمایی و موشن گرافی).
۱. آثار این بخش به استثناء فیلمنامه و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی، حتماً باید در بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ پایان مهلت ارسال آثار در یک شبکه تلویزیونی داخلی، برون مرزی یا بین المللی و یا تلویزیونیهای اینترنتی و پلتفرمها پخش شده باشد.
۲. در صورت حجم بالای آثار در بخش رسانههای صوتی و تصویری (فقط آثاری که بیشتر از ۲۰۰ مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، میبایست اثر را در قالب ۲ نسخه دی وی دی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر را و یا لینک نسخه آپلود شده آن را از طریق پیام رسانها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره ۰۹۳۵۹۶۵۳۲۰۹ ارسال نمایند ضمنا نسخه DVD در آرشیو دبیرخانه جشنواره نگهداری میشود.
۳. آثار بخش فیلم نامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی در قالب pdf یا word باید ارائه گردد. حقوق معنوی این آثار برای تولیدکننده محفوظ است.
۴. آثاری که در جشنواره قبلی شرکت کرده اند امکان شرکت مجدد ندارند به استثناء صفحه و کانال در شبکههای اجتماعی
۵. تهیه کننده برنامههای ترکیبی موظف است ۲ قسمت شاخص برنامه را برای داوری ارسال کند و در قالب فرم یک صفحهای خلاصه توضیحاتی در خصوص رویکرد، اهداف و دستاوردهای برنامه ارائه نماید.
د- عکس و گرافیک
۱. تک عکس و گزارش تصویری منتشر شده در رسانهها باید با ذکر نام صاحب اثر و یا تأیید رسمی مدیر مسئول رسانه مربوط به همراه لینک صفحه ارائه شود. عکس با فرمت jpg و با ضلع بزرگ ۳۰۰۰ پیکسل و گزارش تصویریها باید در یک فایل به صورت زیپ ارسال شود. در صورت عدم رعایت ابعاد تصاویر اثر ارسالی حذف خواهد شد.
۲. هر هنرمند میتواند در همه بخشهای گرافیک شرکت کند.
۳. آثار گرافیک باید در ابعاد ۵۰ در ۷۰ و فرمت jpg و با کیفیت ۳۰۰ dpi درحالت RGB ارسال شود.
۴. تکنیک اجرای اثر آزاد است.
۵. آثار گرافیک میتواند رنگی یا سیاه و سفید باشد.
۶. آثار گرافیک با تکنیکهای دستی باید به صورت فایل دیجیتال ارسال شوند و مسئولیت ادیت رنگ و نور اثر به عهده شرکت کننده است.
ر- مقاله، رساله و پایان نامه
۱. در صفحه اول عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی نویسنده/ نویسندگان با رعایت اولویت و درجه علمی ذکر گردد.
۲. ترتیب قرارگیری اجزای مقاله: عنوان، چکیده فارسی، کلید واژههای فارسی، مقدمه، روش شناسی، یافتههای تحقیق، بحث و نتیجه گیری، منابع، چکیده انگلیسی میباشد.
۳. عنوان مقاله خلاصه و روان با حداکثر ۱۵ کلمه تهیه شده باشد.
۴. نسخه اصلی مقاله را از طریق لینک ارسال مقاله در سایت ارسال نمائید.
۵. فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای رشتههای مختلف میتوانند پایان نامهها و رسالههای خود را که در موضوعات مرتبط با تولید، توزیع و ارزیابی محتوای رسانهای مرتبط با حوزه معارف رضوی (محورهای موضوعی جشنواره) در ۵ سال اخیر تدوین و از آن دفاع کرده اند، برای شرکت در جشنواره ارسال نمایند.
۶. متقاضیان میبایست چکیده و متن کامل پایان نامه را در قالب فایل پی دی اف از طریق سایت دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
۷. به تشخیص هیئت علمی جشنواره تعدادی از پایان نامهها و رسالهها به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل میشوند.
س - پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکههای اجتماعی
در این بخش کلیه محتواهای درج شده رصد میگردد و بر اساس میزان بازدید، پسند و اظهار نظرهای درج شده ارزیابی صورت میگیرد ضمنا باید هشتگهای مشخص شده در زیر پست درج شده باشد.
• گزیده آثار جشنواره در قالب مجموعهای منتشر خواهد شد. بدیهی است دبیرخانه در انتخاب آثار رسیده مختار خواهد بود.
• برپایی نمایشگاههای آثار منتخب، اکران آثار، برگزاری کارگاهها و نشستها از بخشهای جنبی جشنواره میباشد که زمان و مکان برگزاری آن متعاقباً از طریق سایت دبیرخانه جشنواره، اطلاع رسانی خواهد شد.
• هر گونه نظر و پیشنهاد را از طریق سایت جشنواره ارسال فرمائید.
• فراخوان بخش بین الملل جشنواره متعاقبا به صورت جداگانه اعلام خواهد شد.
منبع: آستان نیوز