شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

ضرورت گسترش مطالعات علمی پيرامون مبانی فكري مقام معظم رهبری

  • کد خبر: ۱۵۰۶۶۲
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
ضرورت گسترش مطالعات علمی پيرامون مبانی فكري مقام معظم رهبری
در نشست پایانی از سلسله نشست‌های علمی همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری بر ضرورت گسترش مطالعات و هم اندیشی‌های علمی مشترک و هم افزا پیرامون اندیشه‌ها و مبانی فکری مقام معظم رهبری تاکید شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر صادقی بجستانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در ابتدای این نشست که عصر چهارشنبه ۲۶ بهمن در این دانشگاه با حضور دانشجویان، اساتید و شخصیت‌های علمی برگزار شد، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در شرایط فعلی را عدم همراهی راهبردی و جامع‌نگرایانه برخی اساتید و دانشگاهیان نسبت به روشنگری صحیح، مستند ابعاد و زوایای مرتبط با پیشرفت‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی دانست.

وی افزود: متاسفانه برخی با بیان اظهاراتی که منبعث از جنگ ترکیبی و شناختی دشمن است فضای غالب را به سمت و سوی یاس و ناامیدی می‌برند در حالی که هیچ تلاشی هم بر شناخت حقیقت نمی‌کنند البته در مقابل، چهره‌های علمی پرامیدی هم هستند که بدون توجه به حاشیه‌ها و جنگ همه جانبه دشمن در حال طراحی و اقدام رو به جلو هستند.

صادقی تصریح کرد: بی شک جان مایه  پیشرفت این سرزمین، در اندیشه‌های ناب و جامع‌نگر مقام معظم رهبری بیش از همه جا قابل مشاهده است، از این رو باید با تمام وجود نسبت به درک منظومه فکری ایشان اهتمام بیش از پیش داشته باشیم. در همین زمینه دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با تمام ظرفیت‌های علمی و پژوهشی آماده همکاری و هم‌افزایی‌های هدفمند با دیگر مجموعه‌هاست.

معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تبیین اندیشه‌های دفاعی امامین انقلاب را رویداد مبارکی دانست و گفت: در حوزه اندیشه دفاعی کار‌های درخشانی صورت پذیرفته، اما در عرصه مباحث فقهی و قرآنی این اندیشه‌ها، ورود کمتری بوده است. 

تبیین «امداد‌های غیبی» در عرصه اندیشه‌های دفاعی  

معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این نشست علمی گفت: همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری در امتداد برنامه‌ای است که برای حضرت امام (ره) صورت پذیرفت و منشاء برکات شد.

حجت‌الاسلام دکتر محمد ابراهیم روشن ضمیر، تبیین اندیشه‌های دفاعی امامین انقلاب را رویداد مبارکی دانست و با بیان این که در آن همایش نیز چندصد مقاله برگزیده شدند و کار ارزشمندی صورت گرفت، تصریح کرد: در حوزه اندیشه دفاعی، کار‌های درخشانی در سطح کشور صورت پذیرفته، اما در عرصه مباحث فقهی و قرآنی این اندیشه‌های دفاعی، کمتر از این ورود صورت گرفته است.

وی با بیان این که «امداد‌های غیبی» از جمله موضوعاتی است که در عرصه اندیشه‌های دفاعی باید مورد تبیین و بحث قرار گیرند، افزود: امیدواریم این جلسه شروعی برای تبیین اندیشه‌ها و منشا برکات و اثرگذاری برای دانشگاه و مجموعه‌های علمی قرار گیرد. در همین زمینه آمادگی خود را جهت اقدامات مشترک علمی و پژوهشی پیرامون ارائه نسخه‌های کارکردگرایانه انقلاب اسلامی به ویژه تربیت نسل و جامعه زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی اعلام می‌کنیم.

مهم‌ترین بعد در وجوب جهاد تبیین 

در ادامه نیز، دبیر علمی نشست همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری گفت: در یک نگاه کلان و عمیق به سیر تاریخ اسلام و نیز مدیریت‌های تجربه شده بشر، اینگونه دریافت می‌شود که پس از معصومین و اولیای الهی (ع) هیچ یک از رهبران و حتی عرفا و بزرگان، نگرش و بینش و قدرتی همچون امامین انقلاب در فهم راهبردی نسبت به عوامل زمینه‌ساز سعادت انسان و جامعه نداشته و ندارند. 

دکتر نعمت‌الله فیروزی ادامه داد: شخصیت و اندیشه‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در نوع نگاه به مدیریت انسان و جامعه، به اندازه‌ای عمیق و جامع است که به تعبیری می‌توان گفت این بزرگواران، از برجسته‌ترین انسان‌ها در نوع تدبیر عمیق توحیدی و الهی در میان بشریت قلمداد می‌شوند به گونه‌ای که تاریخ جوامع و ملت‌ها، انسان‌هایی مثل ایشان را به ندرت تجربه کرده است.

فیروزی با اشاره به ضرورت قدرشناسی و درک منزلت بزرگان، خاطر نشان کرد: برگزاری این گونه برنامه‌های علمی می‌تواند ما را بیش از پیش با منظومه فکری رهبران احیاگر دین و معنویت در جهان معاصر آشنا کند. از همین رو آنچه مورد توجه است این است که باید ابتدا روشن‌گیری دقیق به علل و چرایی همین امر انجام شود تا مخاطب با اشتیاقِ مضاعف قدم در این ساحت مهم بگذارد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس، مهم‌ترین بعد در وجوب جهاد تبیین در شرایط جاری، تبیین اندیشه‌های جامع نگر شخص مقام معظم رهبری است که به تمام معنا با همه نسخه‌های مدیران و رهبران بشری تفاوت معنادار دارد. 

منبع: آستان نیوز 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->