تحول در زیارت با نگاه تسهیل‌گرایانه دولت | دولت به‌دنبال آموزش، ترویج و تسهیل زیارت در ابعاد ملی است شهرداری مشهد میزبان نمایش میدانی «میاندار» در دهه ولایت ۱۴۰۴ | روایت هنری از خط مقدم خاموشان دفاع مقدس برنامه‌ریزی مرحله بازگشت زائران حج ۱۴۰۴ از سه فرودگاه عربستان آغاز شد حجاج بیت الله الحرام رمی جمرات سه‌گانه را آغاز کردند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) تسهیل زیارت با نگاه کارشناسی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد، آیینه تمام‌نمای محبت علوی در دهه ولایت ۱۴۰۴ | اکران گسترده علوی در این ایام هدیه‌ای الهی برای مادران | توصیه‌های معنوی بارداری ماه‌به‌ماه خدا در وهم نمی‌گنجد | توحید و عدالت در بیان امیرالمؤمنین (ع) آماده‌سازی صحن‌های حرم امام‌رضا (ع) برای جشن غدیر ۱۴۰۴ + فیلم در برابر خدا ادب به خرج بده! | معنا و مراتب ادب در پیشگاه خداوند چیست؟ ۱۰ کیلومتر جشن غدیر در پایتخت با رونمایی از بزرگ‌ترین اثر خوشنویسی ولایی پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت امام جمعه موقت کرمانشاه هنر در مسجد بازتعریف می‌شود | آغاز راهی نو از مشهد ارائه خدمات رایگان مترو مشهد در مناسبات مذهبی خردادماه ۱۴۰۴ | ثبت بیش از ۴۰۰ هزار سفر تبیین و ترویج حجاب با محوریت فعالیت‌های مردمی در پارک‌های مشهد برنامه ویژه ناشنوایان در حرم مطهر امام رضا(ع) چگونه شکل گرفت؟ انتقاد بازیگر سینما و تلویزیون از غفلت سینمای ایران درخصوص پرداختن به مناسبت‌های دینی کتاب «حج در نگاه قرآن» روانه بازار نشر شد | شرح سفر نویسنده به حج در سال ۹۶ برگزاری اولین کمیسیون تخصصی کارگروه ملی زیارت به میزبانی شیراز
سرخط خبرها

فضیلت «انتظار فرج» در بیان امام موسی کاظم (ع)

  • کد خبر: ۱۵۰۶۴۴
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
فضیلت «انتظار فرج» در بیان امام موسی کاظم (ع)
به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام موسی کاظم (ع) به بررسی عبادت از منظر ایشان می‌پردازیم.

به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام موسی کاظم (ع) به بررسی عبادت از منظر ایشان می‌پردازیم. بهترین و بالاترین عبادت چیست؟ پیامبر خدا (ص) و اهل‌بیت (ع) در گفتار خویش به این سؤال پاسخ داده‌اند. باید برترین کار را شناخت و در راه کسب آن و آراستگی به آن گام برداشت. امام موسی کاظم (ع) فرموده‌اند: افضل العباده بعد المعرفه انتظار الفرج (تحف‌العقول، ص ۴۰۳) * (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۲۶) بهترین عبادت بعد از معرفت و شناخت خداوند انتظار فرج است.

«انتظار فرج» یک تعبیر شناخته‌شده پرکاربرد در جهان اسلام و تشیع در عصر غیبت امام عصر (عج) است. رغبت، علاقه و گرایش درونی به‌سوی انتظار ظهور، عبادت است. عبادت و پرستش خداوند هدف از آفرینش انسان است. عبادت خدا جلوه‌ها و مظاهری دارد. بهترین عبادت، انتظار فرج است. اندیشیدن در امر ظهور امام مهدی (عج) و چشم به راه بودن و ترغب و تربّص در این بزرگ‌ترین مسئله جهان بشری، برترین عبادت است.

فرج و گشایش در کار مهدویت و برطرف‌شدن اندوه جدایی، مهم‌ترین موضوع عبادی است. امام موسی‌بن جعفر (ع) در این حدیث، با صراحت بالاترین عبادت را آموزش داده‌اند و برترین هدف را نشان داده‌اند. در این حدیث «بعد المعرفه» بهترین عبادت پس از معرفت، انتظار فرج است. معرفت در اینجا شناخت خداوند است. شناخت در هر امری پایه، بنیان و بنیاد آن است. انتظار فرج نیز بامعرفت و به‌ویژه معرفت الهی برکات و آثار سازنده و مثبت پایدار خواهد داشت. انتظار فرج با شناخت، انتظار برتر و راسخ‌تر و انتظار حقیقی است.

کلمه «افضل» صیغه بیان برترین‌هاست و در این حدیث بالاترین، بهترین و برترین عبادت را روشن می‌کند. عبادت دارای ارزش ذاتی و پاداش بزرگ الهی است. در این حدیث بهترین عبادت به مردم آموزش داده شده است. انتظار فقط نظری و درونی نیست. انتظار حالتی نفسانی است که بر اساس آن آمادگی عملی برای آنچه انتظارش را می‌برد نیز تحقق می‌یابد.

انتظار فرج نیازمند اصلاح خویشتن و خانواده و جامعه در راستای ظهور امام دوازدهم (ع) است. این فضیلت بی‌نظیر برای انتظار، عامل ایجاد شوق گرایش عملی به‌سوی انتظار است. «عمل صالح» درون اندیشه انتظار، در انتظار بامعرفت نهفته است. انتظار مصلح از سوی صالحان و با عمل صالح تحقق می‌یابد. این جایگاه عالی برای انتظار در نظام عبادت، برای انتظار حقیقی و انتظار همه‌جانبه و انتظار ذهنی، همراه با رفتار و گفتار صحیح منتظر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->