اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها
«آرمـون» در آزمون مشکلات

ماجرای زمین‌های رهاشده در محله «شهید آرمون»

  • کد خبر: ۱۵۱۹۹
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
ماجرای زمین‌های رهاشده در محله «شهید آرمون»
«شهیدآرمون» محله‌ای است در بولوار مفتح شرقی (بولوار میامی سابق) که زمین‌های خالی اطرافش از آن مالکانی است که سال هاست زمین هایشان را رها کرده اند و همین موضوع باعث شده است مشکلات شکل متفاوتی به خود بگیرد.
سعیده ساجدی نیا - تمام محدوده «شهید آرمون» نوار باریکی است در دل ۳ زمین رها شده وسیع، محله‌ای که با وجود تراکم بالا، هیاهو‌ها و شلوغی دیگر مناطق حاشیه شهر را ندارد. اصلا همین سکوت علت ماندگاری بیشتر اهالی در این تکه دورافتاده از شهر، با وجود همه کمبودهایش است. «شهیدآرمون» محله‌ای است در بولوار مفتح شرقی (بولوار میامی سابق) که در دشتی خاکی شکل گرفته است. زمین‌های خالی اطراف بافت مسکونی از آن مالکانی است که سال هاست زمین هایشان را رها کرده اند و ظاهرا به این زودی‌ها هم قصد ساخت و ساز ندارند. همین موضوع باعث شده است مشکلات و مسائل محله «شهید آرمون» شکل متفاوتی به خود بگیرد.
 
 
ماجرای زمین‌های رهاشده در محله «شهید آرمون»


گرد و خاکی که به خورد مردم می‌رود
وجود زمین‌های خاکی اطراف یکی از معضلات مهم در محله شهید آرمون است که مسائل ریز و درشت زیادی را به وجود آورده است. مرد و زن از گرد و خاکی که به واسطه همین زمین‌ها به خوردشان می‌رود گله دارند. «بار‌ها خواسته ایم بیایند وضعیت این زمین‌ها را تعیین تکلیف کنند، اما انگار برای کسی اهمیتی ندارد که با یک وزش باد حتی سبک چه بر سر ما و زندگی مان می‌آید.» یکی از اهالی محل که خانم جوانی است در این باره می‌گوید: ۲‌بچه قد و نیم قد دارم. برای همین زمستان و تابستان مدام در حال شست وشو هستم و دست آخر هم هیچ چیز آن طور که به دل آدم بنشیند تمیز نمی‌شود. همیشه لایه‌ای از غبار در خانه و زندگی ام هست. در این میان خدا نکند بارندگی شود، آن وقت دردسر گل و لای چسبیده به کفش و لباس را هم دارم.
 
 
ماجرای زمین‌های رهاشده در محله «شهید آرمون»


چشم در چشم با موش‌ها
یکی دیگر از پیامد‌های زمین‌های خاکی، آلودگی به دلیل وجود موش هاست. می‌گویند خودشان هم از رژه موش‌ها در پیاده رو و جوی‌های آب حیرت می‌کنند، موش‌هایی که از گربه‌های چاق و چله هم بزرگ ترند و وقتی به طرفشان می‌روی، راست راست در چشمانت خیره می‌شوند و از جایشان تکان نمی‌خورند.
اسدی، یکی از اهالی قدیمی، به کانالی اشاره می‌کند که خشک شده، اما مأمن و سکونت گاه موش هاست. به گفته او از ۵، ۶ ماه پیش و اجرای طرح فاضلاب شهری (اگو) در این محله، سروکله موش‌ها پیدا شده است. یکی از کاسبان محل هم می‌گوید: موش‌های بزرگ تا به حال چندکیسه گندم مرا سوراخ کرده و خورده اند و کلی متضرر شده ایم. تا دلتان بخواهد به ۱۳۷ (سامانه ارتباطات مردمی شهرداری) زنگ زده ایم. چندبار آمدند و سم پاشی هم کردند، اما در تعداد موش‌ها تأثیری نداشت.
 
 
ماجرای زمین‌های رهاشده در محله «شهید آرمون»


کمبود فضای سبز
مرتضوی حدود ۱۰ سال است که بعد از بازنشستگی در تنها بوستان محله وقت گذرانی می‌کند. با این حال معتقد است بوستان محله اش فضای مناسبی برای جوان‌ها نیست و نیاز است مکانی تفریحی یا بوستانی بزرگ‌تر در محل احداث شود. می‌گوید: اینجا پاتوق افرادی شده است که تفریحی یا غیرتفریحی مواد مخدر استفاده می‌کنند. از آدم‌های عادی هم که به اینجا می‌آیند زورگیری می‌شود. هر بار هم که به کلانتری اطلاع می‌دهیم، توجه خاصی نمی‌کنند و از کنار موضوع می‌گذرند. انگار فقط باید قتلی اتفاق بیفتد که خودشان را برسانند.
 
 
ماجرای زمین‌های رهاشده در محله «شهید آرمون»


از پلاک‌های غیرمجاز تا نبود مرکز درمانی
یکی از ساکنان در حال نصب پلاک دستی بالای درب خانه اش است. او درباره علت این کار می‌گوید: اینجا هیچ خانه‌ای پلاک ثبتی ندارد و از نظر آدرس دهی مشکلات زیادی داریم، اما هر بار از شهرداری پیگیر می‌شویم، تلاشمان با جواب‌های سربالا بی نتیجه می‌ماند. به پلاک خانه‌ها که نگاه می‌کنیم، هیچ آداب و ترتیبی وجود ندارد، مثلا پلاک ۲۰ کنار پلاک ۲ قرار دارد و....
نبود مرکز درمانی و داروخانه نیز از دیگر معضلات مهم در محله آرمون است که برخی از اهالی به آن اشاره می‌کنند. یکی از ساکنان می‌گوید: نزدیک‌ترین مرکز درمانی نرسیده به گلشهر و در شهرک ثامن است. ما در اینجا نه داروخانه داریم، نه درمانگاه و نه پزشک. او ادامه می‌دهد: مشکل دیگر محله نداشتن سرعت گیر است. تقاطع آرمون ۱۵ نیاز به یک سرعت گیر دارد، اما وقتی با شهرداری درخواست خود را مطرح کردیم گفتند ۱۵۰‌متر بالاتر سرعت گیر دارد.
 
 
ماجرای زمین‌های رهاشده در محله «شهید آرمون»


زورگیری و راه باز فرار برای سارقان
«یکی از مشکلات ما نبود امنیت است. همین هفته پیش بود که چند گوشی تلفن همراه و کیف را به زور سرقت کردند. به ۱۱۰ هم زنگ زدیم و آمدند گزارش گرفتند و رفتند.» این را ایزدی، یکی دیگر از اهالی محل، درحالی می‌گوید که معتقد است وجود فضای باز، شرایط را برای سرقت و زورگیری مهیا کرده است، چرا که سارقان به راحتی از فضا دور می‌شوند.
به گفته یکی از کاسبان، موتورسوار‌ها به راحتی کیف قاپی و زورگیری می‌کنند و در کسری از ثانیه پا به فرار می‌گذارند. به نظرم نبود نور کافی و تاریکی خیابان و به ویژه کوچه‌ها مزید بر علت شده است.
یکی دیگر از اهالی هم در این باره می‌گوید:‌شب‌ها اینجا مانند قبرستان است و به همین دلیل فضای مناسبی برای سرقت و ناامنی ایجاد شده است. همین هفته در کوچه پشتی ۲ موتورسیکلت را دزدیدند. در مجموع هفته‌ای یکی دو مورد سرقت موتورسیکلت یا باتری خودرو داریم، تا الان ۶ بار باتری ماشین خودم را برده اند.
 
 
ماجرای زمین‌های رهاشده در محله «شهید آرمون»
 

تأخیر در اتصال منازل به اگو و رهاسازی فاضلاب
برخلاف برخی مناطق حاشیه‌ای که از متصل نبودن به سیستم فاضلاب شهری گله دارند، این سیستم به محله شهید آرمون آمده است، اما برخی ساکنان از اتصال اتشعابات منازلشان به این سیستم خودداری می‌کنند.
مهدوی از فاضلاب رهاشده در آرمون ۳۲ ناراضی است و دراین باره می‌گوید:‌خیلی‌ها هنوز رعایت نمی‌کنند و فاضلاب را در خیابان رها می‌کنند. با اینکه سیستم اگو راه اندازی شده است، هنوز فاضلاب بعضی خانه‌ها به آن متصل نیست و شرکت آب و فاضلاب هم ضرب الاجلی برای این موضوع مشخص نکرده است. در واقع مردم را به حال خود رها کرده اند که از یک سو سبب آلودگی شده و از سوی دیگر رژه موش‌ها از پیامد‌های آن است.

زمین‌های رها شده و تجمع افراد معتاد
از مسئله گرد و غبار همیشگی که بگذریم، موضوع مهم دیگری که به ویژه برای خانم‌های جوان و مادران تبدیل به دغدغه بزرگی شده است، تجمع شبانه معتادان و کارتن خواب‌ها در زمین‌های رها شده است. یکی از اهالی می‌گوید: با وجود اینکه مدرسه‌ها خیلی هم دور نیستند، جرئت نداریم بچه‌ها را تنها راهی مدرسه کنیم. خودمان آن‌ها را می‌بریم و می‌آوریم. مادری در این باره می‌گوید:‌روز‌ها کوتاه است. مدام در رفت و آمد بین خانه و مدرسه ام. اگر این محدوده امنیت داشت دست کم به کار‌های روزانه مان می‌رسیدیم و این قدر نگران نبودیم.
کمی آن طرف‌تر پسربچه‌ها در حالی که فرم مدرسه هم بر تن دارند، در حال پرسه زدن در زمین‌های رها شده هستند. آن‌ها پاتوق افراد معتاد و کارتن خواب را نشانمان می‌دهند. محلی که گرچه الان کسی در آن حضور ندارد، آثار روشن کردن آتش و مصرف مواد مخدر در آن هنوز برجای مانده است.

ماجرای زمین‌های رهاشده در منطقه ۵
شهردار منطقه ۵ با اشاره به اینکه برخی زمین‌های محله آرمون مربوط به مالک خصوصی است، ادامه می‌دهد: با توجه به مشکلاتی که این زمین‌ها برای اهالی ایجاد کرده اند، چندین بار برای دیوارکشی به مالکان یادآوری کرده ایم، اما هنوز ترتیب اثر داده نشده و این در حالی است که شهرداری نمی‌تواند مالک را تحت فشار قرار دهد. از طرفی اگر شهرداری بخواهد اطراف زمین‌ها را بلوکه گذاری کند باز تعدادی دیگری از شهروندان ساکن معترض می‌شوند، زیرا وقتی زمین‌ها این گونه محصور می‌شوند، تبدیل به محل امنی برای سکونت معتادان متجاهر و تجمع زباله‌ها و افزایش پشه و مسائل بهداشتی بعدی می‌شود.
حسین عبدا...  زاده در ادامه به شناسنامه دار کردن ۴۰۰ هکتار زمین از زمان تصدی مسئولیتش اشاره می‌کند و می‌گوید: اسناد مالکیت در این محدوده متنوع است و به بنیاد شهید، آستان قدس، اداره اوقاف و برخی هم به اشخاص مربوط می‌شود. با وجود این شهرداری منطقه ۵ تلاش زیادی برای تعیین تکلیف مالکیت‌ها کرده است و اکنون رتبه نخست تهاتر املاک را در میان ۱۳ منطقه شهرداری مشهد دارد

رعایت بهداشت، تنها راه مقابله با موش‌ها
او درباره ارتباط پیدایش موش‌ها با کنده کاری‌های مربوط به اگو می‌گوید: این موش‌ها از کریدر‌های اصلی منشعب و پخش شده اند و تنها به یک محدوده از شهر خلاصه نمی‌شوند. اکنون مدیریت شهری ۵۰ نقطه کانونی آلوده را از این نظر در شهر شناسایی کرده است که به صورت مداوم طعمه گذاری و سم پاشی می‌شود.
به گفته شهردار منطقه ۵ مهم‌ترین مسئله رعایت بهداشت و نظافت خانه‌ها و معابر است که متأسفانه اهالی آرمون خیلی رعایتش نمی‌کنند و زباله‌ها را در هر ساعتی از روز در گوشه و کنار معابر رها می‌کنند.
عبدا... زاده در بخشی دیگر از سخنانش به معضل روان آب‌ها در محله آرمون اشاره می‌کند. به گفته او با وجود اجرای طرح اگو، هنوز ۶۷۱ واحد پلاک اقدام به وصل انشعاب نکرده اند و به اخطار‌های داده شده نیز توجه نمی‌کنند. این در حالی است که بافت این محدوده متراکم است و در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی مشکلات زیادی گریبان گیر اهالی و ارگان‌های مربوط می‌شود.
بی پلاک بودن خانه‌ها و ایجاد هرج و مرج به دلیل نصب پلاک‌های دستی نیز از دیگر موضوعاتی است که شهردار منطقه ۵ به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجا که خانه‌ها با متراژ‌های پایین به صورت غیرمجاز تفکیک شده اند، عملا اختصاص دادن پلاک به منازل تخلف محسوب می‌شود، چرا که هر پلاک بر اساس کد نوسازی صادر می‌شود.

احتمال اختصاص زمینی برای احداث بیمارستان
او همچنین در پاسخ به گله اهالی مبنی بر نداشتن مرکز درمانی نیز اظهار می‌کند: شهرداری ۳ مرکز درمانی در کل مشهد دارد که یکی از آن‌ها در منطقه ۵ نبش میرزا کوچک خان ۵ قرار دارد. با این حال بیمارستان امام زمان (عج) هم در خیابان سرخس فعال است و صحبت‌هایی هم در حال انجام است که زمین جمعه بازار سابق میامی که در همان حوالی آرمون وجود دارد، به احداث یک بیمارستان اختصاص یابد و استانداری در این زمینه پیگیر است.

هفته‌ای یک بار پاک سازی
سرهنگ محمد طبسی، جانشین فرماندهی انتظامی مشهد، درباره ناامنی در محله شهید آرمون، از پاک سازی هفتگی در محدوده بابانظر و بولوار میامی خبر می‌دهد و می‌گوید: افراد معتاد نقش مهمی در سرقت و زورگیری‌ها دارند که ما در هر دوره پاک سازی این افراد را به مراکز مربوط تحویل می‌دهیم، اما مشکل اینجاست که خیلی زود دوباره به فضای جامعه بازمی گردند و همان آش و همان کاسه می‌شود.

اتصال به فاضلاب شهری به صورت اقساط
«هزینه نصب انشعاب به صورت اقساط در قبوض آب محاسبه می‌شود تا فشاری به اهالی تحمیل نشود و به صورت تدریجی پرداخت کنند.» اسحاقیان، مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان این مطلب می‌افزاید: درصورتی که شهرداری در مسئله صدور مجوز‌های حفاری همکاری کند، انشعاب‌های باقی مانده از اگو را تا پایان سال وصل می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->