آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

تصرف ذهن‌ها شیوه نوین استعمار

  • کد خبر: ۱۵۲۵۴۳
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
تصرف ذهن‌ها شیوه نوین استعمار
شیوه استعمارگری نوین با استعمار‌هایی که از گذشته به یاد داریم، فرق کرده است.

شیوه استعمارگری نوین با استعمار‌هایی که از گذشته به یاد داریم، فرق کرده است. در گذشته کشور‌های استعمارگر لشکرکشی‌هایی انجام می‌دادند و مستعمره‌های خودشان را تصاحب می‌کردند و اداره آن کشور را بر‌عهده می‌گرفتند که هزینه‌های زیادی را هم برای آن‌ها در‌پی داشت.

اما استعمار نوین به این نتیجه رسیده است که به جای لشکرکشی، شیوه استعمارش را تغییر دهد و ذهن‌ها را استعمار کند و به تصرف خود دربیاورد که می‌توان از آن به تهاجم فرهنگی و هجمه به فرهنگ غالب یک کشور یاد کرد. در این شیوه همه در فرمت فرهنگی‌ای که این کشور استعمارگر تعیین کرده، حرکت می‌کنند.

طبیعتا افرادی که تابع آن فرهنگ می‌شوند، علقه و آرمانشان را بر‌اساس همان کشور استعمارگر تعریف می‌کنند. در این روش، استعمار بدون اینکه بخواهد هزینه سیاسی بدهد یا به یک کشور لشکرکشی کند، با نفوذ فکری‌فرهنگی، فرهنگ مد‌نظرش را به کشور مد‌نظر تحمیل می‌کند.

این شیوه جدید استعمار است و از این مسیر استعماری که اصلی‌ترین راهبردش تحمیل فرهنگ هدف به همه کشور‌های جهان است، کوتاه نمی‌آید. اینکه چقدر این راهبرد کشور‌های استعمارگر موفق بوده، بسته به کشور‌های مختلف متفاوت است و اینکه یک کشور چقدر پذیرای فرهنگ آن‌ها بوده و منطبق با فرهنگ آن‌ها حرکت کرده است. در کشور ما در زمان سلطنت پهلوی بخش زیادی از مسیر فرهنگ کشور با دستورالعمل‌های کشور‌های استعمارگر پیش می‌رفت.

بعد از انقلاب و در دهه اول مسیر کشور به‌نحوی بود که انقلاب یک فرهنگ جدید و غالبی را مطرح کرده بود و زیر‌بار فرهنگ نظام سلطه نمی‌رفت. از دهه ۷۰ به بعد متأسفانه بخشی از افراد که تحصیلاتشان را در خارج کشور انجام داده و تابع آن فرهنگ شده بودند، در مناصب حاکمیت قرار گرفتند؛ به‌ویژه در تیم‌های فنی و کارشناسی مثل سازمان برنامه و بودجه و سازمان‌هایی که برنامه‌ریزی‌های اصلی کشور را انجام می‌دهند. این افراد طبعا مسیر‌هایی که جلو می‌بردند، درراستای فرهنگ استعمار بود.

برنامه‌های توسعه کشور را به‌جای اینکه بر‌مبنای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بنویسند، بر اساس تئوری‌هایی که در آن کشور یاد گرفته بودند، می‌نوشتند.

برای همین بخشی از تأثیرات فرهنگی در دهه‌های اخیر جذب کشور شد و توانست تا حدی روی بخشی از مردم و نخبگان و مسئولان مؤثر واقع شود. در‌عین‌حالی که فرهنگی انقلاب اسلامی هم داشت اثر خودش را می‌گذاشت و ما دچار دو قطب اثر‌گذاری شامل فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب‌زده‌هایی که از دهه ۷۰ توانستند در کشور نفوذ کنند، شدیم.

القصه، بخش زیادی از مشکلاتی که ما امروز در جامعه می‌بینیم، بر‌اساس همان فرهنگ سرمایه‌داری است که توسط آن‌ها القا شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->