سرلشکر صفوی در جمع عزاداران حسینی: ملت ایران در مکتب عاشورا شکست‌ناپذیر شد شهادت تاریخی از درون اهل سنت: بنی‌امیه مسئول خون امام حسین (ع) هستند شام غریبان امام حسین(ع) پشت درهای بسته حرم حضرت زینب(س) + فیلم لزوم راه‌اندازی ستاد استقبال از زائران اربعین ۱۴۰۴ آیا واقعه عاشورا یک تصمیم آنی بود؟ جانبازی که صبر را در دوران اسارت از حضرت زینب (س) آموخت سوگ حسینی در قلب اروپا | عزاداری دهه اول محرم ۱۴۰۴ در مرکز اسلامی المهدی (عج) رم + فیلم موج بازگشت منظم زائران محرم از مرز مهران (۱۶ تیر ۱۴۰۴) انتشار فراخوان سی‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی + جزئیات بیانیه بیش از ۵ هزار اساتید بسیجی برای آمادگی در دفاع از حریم ولایت ۱۱۴ محفل قرآنی در مزار شهدای اقتدار سراسر کشور برگزار می‌شود مرا نام باید که تن مرگ راست | برای فرمانده هوافضای سپاه که به‌دست رژیم صهیونیستی شهید شد عقیله بنی هاشم (س)؛ قهرمان کارزار روایت‌ها | مروری بر اقدامات زینب کبری (س) برای حفظ دستاورد‌های عاشورا نگاهی به آیین های عزاداری در مشهد | ای میهن خدایی، ایران کربلایی پیکر شهید جانباز و ۲ نفر از شهدای حملات رژیم صهیونیستی در مشهد تشییع شدند (۱۶ تیر ۱۴۰۴) شهادت سومین سرباز زخمی شده در حمله صهیونیست‌ها به یزد (۱۵ تیر ۱۴۰۴) نقاش دیوارنگاره «بیعت»: به کاربردن تکنیک در کنار معنا به آثار هنری ارزش می‌دهد کلاس درس زندگی سالم با کربلا روایتی از تکیه دولت، مهم‌ترین جایگاه نوحه‌سرایی تهران دوره قاجار
سرخط خبرها

عبادتی به آسانی لبخند

  • کد خبر: ۱۵۲۵۸۴
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
عبادتی به آسانی لبخند
مهمان‌داری و سفره‌انداختن از رسم‌هایی است که به‌خوبی می‌توان ردپای سنت را در آن دید.

روز جمعه که بابا حیاط را آب‌پاشی و جارو می‌کرد و فرشی روی تخت کنار باغچه می‌انداخت، ما بچه‌ها گل از گلمان می‌شکفت؛ چون می‌دانستیم آب‌پاشی و جاروی حیاط مساوی است با حضور چندساعته گروهی از اقوام و آشنایان به همراه کودکانشان که همیشه بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم طول می‌کشید؛ چون هیچ‌کس، نه کوچک‌تر‌ها نه بزرگ‌تر‌ها دوست نداشتند این حلقه مهربان و صمیمی فامیلی را ترک کنند.

حلقه‌ای که همیشه بنا نبود به شادی و خنده بگذرد و گاه صرف حل مشکلات دوست و آشنا یا رفع کدورتی هم می‌شد؛ اما هر چه بود پربرکت بود و آدم‌ها معمولا با دلی شاد و ذهنی آرام آن را درک می‌کردند و به امید جمعه‌ای دیگر و دورهمی دیگر می‌ماندند، چون قدیمی‌ها بیشتر از ما جوانان امروزی به اهمیت صله رحم واقف بودند و تا جایی که می‌توانستند از برکات آن بهره می‌بردند.

با نگاهی به اثرات این جمع‌های فامیلی به‌خوبی می‌توان پی به این سخن رسول اکرم (ص) برد که می‌فرمایند: «صله رحم از واجبات دین اسلام است و خداوند سبحان به اکرام ارحام و خویشان امر فرموده است.» (غررالحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۲۹۰) واجبی که همیشه روی منبر‌ها به آن توصیه شده‌ایم و بناست گرهی از کار ما در گرفتاری‌های زندگی مدرن باز کند.

مهمان‌داری و سفره‌انداختن از رسم‌هایی است که به‌خوبی می‌توان ردپای سنت را در آن دید. چه از زاویه دید صله‌رحم و چه از بابت خیرات و نذورات. آن‌چنان که می‌دانیم حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) نیز به وقت بیماری فرزندانشان، نذر کرده و روزه گرفتند و آنچه در خانه داشتند، اطعام کردند. اطعامی که در سبک زندگی مردم تبدیل به سفره‌هایی به نام و یاد ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین شده است. در کنار این سفره‌ها که معمولا با برگزاری مجلس ذکر اهل بیت (ع) همراه است، دوستی‌ها محکم‌تر شده، مشکلات برطرف شده، قهر‌ها تبدیل به آشتی شده و غریبه‌ها به دوستان جدید تبدیل شده‌اند.

از امام سجاد (ع) نقل شده است: «دو گام نزد خداوند، محبوب‌ترین گام‌هاست؛ گامی که در راه خدا برای تحقق لشکر اسلام (برای جهاد) برداشته شود و گامی به سوی خویشاوندی که با انسان قطع رابطه کرده است.» درباره پیوند صله رحم و مجلس اهل بیت (ع) و شکل‌گیری محافل ذکر اهل بیت (ع) و روضه‌های خانگی بیشتر از این می‌توان نوشت.

پیوندی که در ابتدایی‌ترین شکل خود منجر به انس بین دوستان و آشنایان شده و در حد اعلای خود می‌تواند به احیای امر امام (ع) ختم شود. مگر احیای امر، ولی جز نیکی‌کردن به خلق، دوستی با خویشاوندان، بازکردن گره از کار خلق و امر به معروف است. آن‌چنان‌که در کلام بزرگان دینی صله رحم، زبان خیر، روی خوش و لبخندزدن و هزاران صفت خوب توصیه‌شده، همه نمونه‌هایی از عبادت‌اند. عبادتی که گاه می‌تواند به آسانی یک لبخندزدن به دست بیاید و مورد قبول حق واقع شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->