سرخط خبرها
حداقل ۱۰مورد مشاهده مار امسال در منطقه۷ گزارش شده است

خزندگان در شهر

  • کد خبر: ۱۵۲۹
  • ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
خزندگان در شهر
با گرم شدن هوا، شاهد دیده شدن مار در تعدادی از محلات پیرامونی به‌ویژه سیدی، شهرک ابوذر و شهرک طلوع هستیم. البته بیشتر شهروندانی که با مار و عقرب در منزل خود مواجه می‌شوند، خود به معدوم‌سازی آن‌ها اقدام می‌کنند به همین دلیل نمی‌توان آمار درستی از وجود مار در منازل مسکونی به دست آورد.

سعید جلائیان - پیدا شدن یک مار یا عقرب در بسیاری از محلات، نکته‌ عجیبی است اما برای شهروندان شهرک طلوع به امری عادی تبدیل شده است و آن‌ها به این همسایگان خزنده خود عادت کرده‌اند که گاهی اوقات به منازل آن‌ها سر می‌زنند. زمین وسیعی در این شهرک متعلق به آستان قدس رضوی وجود دارد که دور تا دور آن دیوار کشیده شده است. در چند شماره‌ قبل این مکان را به عنوان زیستگاه سالک نیز معرفی کرده بودیم اما باید به سالک مار و عقرب را نیز اضافه کنیم. حالا به سراغ دیگر شهروندان رفتیم و به مکان هایی که نزدیک کال است و احتمالا خزندگان!


تهدید جان شهروندان

یکی از شهروندان قدیمی این محله به شهرآرامحله می‌گوید: اگر وارد این زمین شوید بی شک بدون زحمت حداقل مار یا عقرب را خواهید دید. منزل خود من زیاد به این زمین نزدیک نیست اما یک بار شاهد درگیری بین یک گربه و مار در حیاط خانه‌ام بودم که در آخر گربه، مار را از بین برد.
در منازلی که در مجاورت این زمین هستند، خطر مار و عقرب جان شهروندان را خیلی تهدید می‌کند. حتی می‌توان ادعا کرد هر هفته در یکی از منازل این شهرک شهروندان شاهد حضور یکی از این نفر2 در منزل خود هستند. این حضور خطرات زیادی هم برای شهروندان به بار می‌آورد مانند گزیده شدن به وسیله مار و عقرب و به خطر افتادن جانشان که چندین مورد هم اتفاق افتاده است و جدا از آن ترس و دلهره‌ است که دامن‌گیر شهروندان می‌شود. او در انتها‌ افزود: ما شهروندان این محله از مسئولان تقاضا داریم به اینجا بیایند و از شرایط این زمین بازدید کنند و به پاکسازی آن اقدام کنند.
در تأیید سخنان این شهروند در بازدیدی که از ورودی این زمین داشتیم، درون کال همان ابتدا یک مار تقریبا بزرگ را مشاهده کردیم. کمی آن طرف‌تر از اینجا شهرک ابوذر واقع شده است. تاکنون حداقل در 2 منزل از منازل حاشیه کالی که از این شهرک عبور می‌کند وجود مار گزارش شده که یکی از آن‌ها سمی نیز بوده است. حجت‌الاسلام رضایی، عضو شورای اجتماعی این محله، می‌گوید: بهسازی نشدن بخش‌هایی از کال شهرک ابوذر، موجب رشد پوشش گیاهی گسترده‌ در آن شده است. این پوشش شرایط مناسبی برای زندگی مارها فراهم آورده است.


آتش‌نشانان مارگیر

ایستگاه شماره 9شهدا در منطقه در سال جاری تا زمان تهیه این گزارش به خارج کردن 10مار از منازل مسکونی اقدام کرده است. با سویزی، آتش‌نشان این ایستگاه، که در سال جاری به 5مأموریت در این حوزه اعزام شده است و آخرین مأموریتش هم‌زمان با گفت‌وگوی ما پیش آمد درباره مارهای این منطقه به گفت‌وگو می‌پردازیم.سویزی می‌گوید: مارهایی که محل زیستشان در این منطقه است، غیرسمی و نیمه سمی است و بیشترین ماری که تاکنون مشاهده شده، مار شتری است که زیستگاهش در مناطق جنگلی است. در کل می‌توان گفت در محلات حاشیه جاده، کوهستان یا جنگل امکان دیده شدن مار وجود دارد. سویزی ادامه می‌دهد: بیشترین حضور مار تاکنون در محلات شهرک ابوذر و سیدی بوده است. شهروندان این محلات به‌ویژه باید توجه داشته باشند که مار همواره به دنبال غذا ست. در جست‌وجوی آن به مکان‌های مختلف می‌رود و تا موقعی که غذا پیدا کند به جست‌وجو ادامه می‌دهد. اگر در محدوده‌ او مرغ در منازل نگهداری شود، مار آن را حس خواهد کرد و به احتمال زیاد برای خوردن جوجه‌ها و یا تخم مرغ در آنجا حاضر خواهد شد.


نگهداری از مرغ، دعوت از مار

وی ادامه می‌دهد: این را نیز اضافه کنم که امکان ندارد ما زیستگاه مار را تغییر دهیم یعنی آن‌ها را جابه جا کنیم اما اگر بخواهیم زیستگاه مار تغییر کند باید مواردی را اعمال کنیم. اول در محدوده‌‌ای که مار دیده شده به هیچ عنوان در منازل مرغ، دام و حیوانات مؤذی مانند موش نباشد. چرا که مار وجود آن‌ها را حس می‌کند و به آنجا خواهد رفت. در مأموریت‌هایی که ما به آن اعزام شدیم بارها دیدیم که در این منازل مرغ یا دام نگهداشته می‌شد. از دیگر نکاتی که باید رعایت شود ریختن آب به بیرون از منازل است. چرا که مار در جست‌وجوی آب است و آب‌هایی که از منازل به بیرون راهی می‌شود و جوی‌های آب می‌توانند زمینه ساز حضور این موجود شوند. اما درباره عقرب در منطقه ما خوشبختانه بسیار محدود است و تنها در مناطقی مانند شهرک طلوع دیده می‌شود. درباره این موجود نیز نمی‌توانیم کاری کنیم که زیستگاهش را تغییر دهد و دیگر در منازل نیاید، مگر اینکه محیط را تمیز نگهداریم.


از شکار مار خودداری کنید

سویزی در انتها خطاب به شهروندان می‌افزاید: از آن جایی که شهروندان مارها را نمی‌شناسند و نمی‌دانند سمی است یا غیر سمی، از آن‌ها می‌خواهیم در صورت مشاهده‌ مار در منزل تنها با چشم او را تعقیب کنند و بعد فوری با آتش‌نشانی تماس بگیرند. خودشان به دنبال شکار مار نروند زیرا ممکن است مار سمی باشد و به وسیله آن گزیده شوند.

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->