سعیده آلابراهیم | شهرآرانیوز؛ «در سال ۱۴۰۱، مشهدیها ۳۶ روز هوای پاک استشمام کردهاند که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ که فقط ۱۴ روز هوای پاک در آن ثبت شده است، وضعیت بهتری را نشان میدهد.» این خبر خوش را رئیس مرکز پایش آلایندههای زیستمحیطی شهرداری مشهد اعلام میکند و البته گفتههایش را با یک «اما» ادامه میدهد: هنوز کیفیت هوای شهر مشهد با سطوح استاندارد ملی و بینالمللی فاصله زیادی دارد.
رضا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا دراینباره ادامه میدهد: در سال ۱۴۰۰ مشهد ۱۴ روز هوای پاک و ۲۶۱ روز هوای قابل قبول داشته و ۸۸ روز نیز برای گروههای حساس ناسالم و ۲ روز برای همه افراد ناسالم بوده است.
او خاطرنشان میکند: پارسال ۳۶ روز هوای پاک و ۲۳۳ روز هوای قابل قبول سهم شهروندان مشهدی شده است. از سوی دیگر، شهروندان ۹۰ روز تحتتأثیر هوای ناسالم برای گروههای حساس و ۶ روز ناسالم برای همه افراد قرار گرفتهاند. با وجود اینکه شمار روزهای پاک پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، شمار روزهای با وضعیت هشدار بیش از ۱۰۰ (شاخص کمتر از ۱۰۰ نشاندهنده هوای سالم و بیشتر از این عدد بهعنوان هوای ناسالم ثبت میشود) تفاوت معناداری با سال پیش از آن ندارد.
رئیس مرکز پایش آلایندههای زیستمحیطی شهرداری مشهد با بیان اینکه پارسال میانگین آلاینده ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون در شهر، ۲۹.۳ میکروگرم در مترمکعب بوده است، خاطرنشان میکند: استاندارد ملی این آلاینده ۱۲ میکروگرم بر مترمکعب است؛ بنابراین میانگین سالانه این آلاینده در مشهد ۲.۵ برابر سطح استاندارد ملی را نشان میدهد.
اسماعیلی معتقد است که پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰، مقدار متوسط دی اکسید گوگرد در هوای مشهد افزایش یافته است و میگوید: آلودهترین ایستگاهها در مشهد از حیث این آلاینده امامیه و الهیه بوده است که بهنظر میرسد یکی از عوامل افزایش آلاینده در این نقاط نزدیکی به نیروگاه توس بوده است. همچنین پارسال، آلودهترین ایستگاه از نظر آلاینده اصلی ایستگاه واقع در بولوار شهید کریمی، چمن، بولوار رسالت و سمزقند بوده است.
او پدیده وارونگی هوا را عامل تشدیدکننده آلودگی هوا میداند و بیان میکند: بیشترین علت آلودگی هوا وضعیت حملونقل، سوختهای فسیلی، مصرف انرژی در شهر و... بوده است.
کارشناس مسئول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست خراسانرضوی هم با استناد به برآوردهای آماری از میزان روزهای پاک و ناسالم در دو سال گذشته، اظهار میکند: متأسفانه پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰، به شمار روزهای ناسالم افزوده شده است. نقطه قوت سال ۱۴۰۱ این بود که روزهای با هوای پاک بیشتری را تجربه کردهایم. بااینحال، نه میتوان خوشبین و نه میتوان بدبین بود، زیرا این اختلافها فاحش نیست.
فرخلقا امینی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با اشاره به اینکه پارامترهای اقلیمی و وضعیت بارش در آنها مؤثر است، میگوید: نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، توسعه حملونقل ریلی، معاینهفنی خودروها و... از راهکارهایی است که برای بهبود شاخص کیفیت هوا مدنظر سازمان محیطزیست است، اما باید گفت که وضعیت اقتصادی و تحریمها، اقدامات در همه حوزههای محیطزیستی را تحتتأثیر قرار میدهد و اقدامات آنطور که باید و شاید نمیتواند مؤثر باشد. او درباره پیشبینی وضعیت آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ نیز بیان میکند: کیفیت هوا را نمیتوان بهصورت بلندمدت پیشبینی کرد، زیرا وضعیت اقلیمی بر آن مؤثر است.