اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد
سرخط خبرها

۲۵ درصد از اوراق مشارکت کل کشور در مشهد هزینه شد

  • کد خبر: ۱۵۸۷۷۵
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
۲۵ درصد از اوراق مشارکت کل کشور در مشهد هزینه شد
معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با بهره گیری از روش‌های مختلف مالی برای تأمین ۱۷ هزار میلیاردتومان از بودجه شهر تلاش می‌کند.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از برنامه‌های مهمی که مدیریت‌شهری مشهد دنبال می‌کند، اجرای پروژه‌های ریزودرشت عمرانی مانند احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، ساخت پل‌ها و تقاطع‌ها، آسفالت معابر، ساخت خطوط ریلی شهری و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی بوده که تمام این اقدامات در گرو وجود منابع مالی و تأمین پول است، از همین‌رو بخش اقتصادی شهرداری مشهد با بهره‌گیری از روش‌های مختلف تأمین مالی درصدد است تا در سال ۱۴۰۲ به منابع درآمدی مصوب‌شده بودجه امسال شهرداری مشهد در بخش اقتصادی دست یابد.

در همین زمینه مدیر تأمین‌مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به راه‌های مختلف تأمین‌مالی در شهرداری مشهد گفت: یکی از روش‌های مهم و متداول تأمین‌مالی، استفاده از اوراق مشارکت است. بهره‌مندی از منابع حاصل از انتشار اوراق مشارکت از سال ۸۴ به‌همت شهرداری مشهد محقق شد و امروز این روش به‌صورت قانون‌مند در بودجه سنواتی کشور هم کاربرد دارد. در سال ۸۴ با استفاده از این روش، ۲۰ میلیارد تومان منابع مالی برای شهرداری مشهد به‌دست آمد.

۲۵ درصد از اوراق کل کشور در مشهد هزینه شد

محمد عنبری افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور نیز مبلغ درنظر گرفته‌شده برای انتشار اوراق مشارکت، ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که خوشبختانه شهرداری مشهد توانست با رکوردشکنی در این زمینه، از مجموع مبلغ درنظرگرفته‌شده در بودجه کشور، ۳ هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهر مشهد منتشر کند.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر انتشار اولیه این اوراق انجام شده است، بیان کرد: تا ۳۱ تیرماه امسال فرصت داریم مرحله ثانویه اوراق را نیز منتشر کنیم. از مجموع ۳ هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری مشهد که مربوط به سال ۱۴۰۱ است و منابع حاصل از آن در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری درنظر گرفته شده است، ۸۵۰ میلیارد تومان مربوط به خطوط ریلی، هزارمیلیارد تومان ویژه احیای بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی و ۱۰۵۰ میلیارد تومان ویژه احیای بافت‌های عامل، آبکوه و وکیل‌آباد است.

برنامه‌ریزی برای دریافت اوراق بیشتر

عنبری تأکید کرد: همچنین در بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت درنظر گرفته شده که معاونت اقتصادی شهرداری مشهد به دیگر معاونت‌های شهرداری و سازمان‌های شهرداری مشهد اعلام کرده است برنامه‌ها و پروژه‌های خود برای استفاده از این اوراق را اعلام کنند. امیدواریم با ارائه برنامه‌ها و پروژه‌ها بتوانیم سهم درخورتوجهی از اوراق مشارکت امسال را از آن شهرمان کنیم.

انتشار اوراق صکوک برای خرید اتوبوس

مدیر تأمین‌مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در ادامه، با بیان اینکه یکی دیگر از روش‌های تأمین‌مالی در شهرمان که چند سالی است آغاز شده، انتشار اوراق صکوک است، تصریح کرد: شهرداری مشهد در سال گذشته به‌عنوان نخستین شهرداری کشور مجوز بورس را برای انتشار این اوراق گرفت و اکنون مراحل نهایی انتشار این اوراق نیز با مبلغ ۳۴۵ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس درحال پشت‌سر گذاشتن است. وی افزود: ایجاد صندوق زمین و مسکن در شهرداری مشهد، یکی دیگر از راه‌های تأمین‌مالی است که در این راستا از بورس مجوز گرفته شده است که از طریق فروش پروانه و زمین، بتوانیم برای شهرداری منابع مالی مناسبی تأمین کنیم.

تأمین‌مالی ۱۰۰۰ میلیاردی با برات‌کارت

استفاده از تسهیلات متنوع بانکی، دیگر روش تأمین‌مالی بود که عنبری به آن اشاره کرد و گفت: در سال گذشته نیز برای نخستین‌بار توانستیم از روش برات‌کارت برای تسویه بدهی‌های شهرداری مشهد به پیمانکاران استفاده کنیم. در روش برات‌کارت، برای پیمانکاران کارتی به نام برات‌کارت صادر می‌شود و پیمانکار در زمان تعیین‌شده به بانک مراجعه می‌کند و با استفاده از برات‌کارت، پول خود را از بانک می‌گیرد و درنهایت طرف حساب بانک برای پرداخت این پول، شهرداری مشهد است. با استفاده از این روش نیز در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی شهرداری مشهد به پیمانکاران پرداخت شد و امیدواریم در سال جاری با بهره‌مندی از این روش، بتوانیم به بیش از هزارمیلیارد تومان تأمین‌مالی دست یابیم. باز کردن ال‌سی برای شرکت‌های تولیدکننده مصالح، دیگر روش مالی برای تسویه‌حساب شهرداری با تولیدکنندگان مصالح است.

مدیر تأمین‌مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در این زمینه گفت: با استفاده از روش ال‌سی، حساب ال‌سی برای کارخانجات تولیدکننده مصالح باز می‌شود و تولیدکننده، مصالح موردنیاز پروژه‌های شهری را می‌آورد و درنهایت پس از زمان تعیین‌شده ال‌سی در بانک باز شده، پول تولیدکننده پرداخت می‌شود و شهرداری نیز پول مربوط را به بانک می‌دهد.

وی اوراق گام را یکی دیگر از روش‌های نوین برای تأمین‌مالی دانست و افزود: حوزه اقتصادی شهرداری مشهد به‌دنبال بهره‌گیری از این روش است. در این روش به‌عنوان نمونه اوراق گام به تولیدکننده داده می‌شود و تولیدکننده نیز این اوراق را به شرکتی می‌دهد که مواداولیه خود را از آن گرفته است و این اوراق جای پول را در چرخه تولید می‌گیرد و پس از مدتی شهرداری، پول مربوط به این اوراق را به بانک بازمی‌گرداند.

عنبری در پایان اظهار کرد: با بهره‌گیری از روش‌های مختلف و جدید در جریان تأمین‌مالی، پیش‌بینی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد این است که در سال جاری، ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد این معاونت را که مصوبه شورا در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری است، محقق کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->