نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

۲ تصفیه‌خانه جدید در مشهد احداث می‌شود

  • کد خبر: ۱۵۸۷۷۶
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
۲ تصفیه‌خانه جدید در مشهد احداث می‌شود
ادامه روند افزایش مهاجرت به مشهد و گسترش بی‌ضابطه محدوده شهری در دهه‌های اخیر، شرایط را برای تأمین آب موردنیاز جمعیت چندمیلیونی این شهر دشوار کرده و کنترل میزان پساب روزانه را با چالش مواجه کرده است. این چالش، استفاده درست از پساب‌ها را به‌عنوان یک منبع آبی مهم و دردسترس برای مصارف غیرشرب، دارای اهمیت کرده است. در همین راستا تصفیه‌خانه‌ها در فرایند استفاده از پساب، نقشی کلیدی را ایفا می‌کنند تا درکنار تأمین بخشی از منابع آبی، مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تولید روزافزون پساب‌های شهری و صنعتی کاهش یابد.

محیا ذوالفقاری | شهرآرانیوز، معاون تأمین و توزیع منابع آبی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد، در تشریح اقدامات شهرداری برای استفاده و بهره‌مندی از پساب شهری به شهرآرا گفت: با هدف تأمین آب پایدار برای فضای سبز شهری، استفاده بهینه از پساب و اجرای تفاهم‌نامه هیئت‌وزیران در سال ۹۸، صورت‌جلسه برای ساخت تصفیه‌خانه محلی آزادی با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه و تصفیه‌خانه آفتاب با ظرفیت پنجاه لیتر بر ثانیه تا اوایل سال آینده تنظیم شد.
عبدا... سلطان‌احمدی با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه‌ها براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده حدود هجده ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: دو تصفیه‌خانه با فرایند (MBR) ساخته خواهد شد که جدیدترین فناوری در این زمینه محسوب می‌شود.

تولید پساب باکیفیت؛ در دستورکار

وی با تأکید بر اینکه ساخت این تصفیه‌خانه‌ها موجب استفاده بهینه از فاضلاب خواهد شد، در توضیح فرایند ویژه‌ای که در این تصفیه‌خانه‎ها استفاده شده است، اظهار کرد: MBR یک سیستم فرایندی فشاری است که بهترین کیفیت پساب را تولید می‌کند. برای استفاده از این فرایند نیز مجوز‌های زیست‌محیطی لازم دریافت شده است و امیدواریم با تأمین‌مالی مناسب، شاهد بهره‌برداری از آن‌ها باشیم.

معاون تأمین‌وتوزیع منابع آبی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد به بحران‌های آبی دشت مشهد اشاره کرد و ادامه داد: شاهد کاهش روزافزون کیفیت و حجم آب مورداستفاده برای آبیاری فضای سبز هستیم. در همین راستا بر استفاده از پساب تأکید می‌کنیم تا بتوانیم منابع آبی پایدار و باکیفیتی را برای شهر تأمین کنیم.

سلطان‌احمدی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، تصفیه‌خانه آزادی در راستگرد بولوار امام‌علی (ع) در مجاورت میدان قائم و تصفیه‌خانه آفتاب در بولوار امام‌علی (ع) در تقاطع فلاحی ساخته خواهد شد، گفت: پیمانکاران، تجهیزات این تصفیه‌خانه‌ها را خریداری و نصب خواهند کرد و برنامه‌ریزی شده است با همکاری دستگاه‌های مربوط همچون استانداری، شرکت آب‌وفاضلاب و سازمان حفاظت محیط‌زیست، به شهری مناسب زندگی شهروندان برسیم.

فاضلاب تصفیه‌شده؛ جایگزین آب شرب شهری

وی با بیان اینکه استفاده از آب شرب برای نگهداری از فضای سبز به هیچ عنوان توجیه ندارد و می‌توان از فاضلاب تصفیه‌شده برای این منظور استفاده کرد، اظهار کرد: آب خاکستری تولیدشده در محیط‌های صنعتی، بیمارستانی و بهداشتی با وجود اینکه حاوی میکروارگانیسم‌ها و مواد شیمیایی خطرناک هستند، با کمی تغییر می‌توانند به منبعی بی‌نظیر از موادآلی مورداستفاده در کشاورزی تبدیل شوند یا برای تولید انرژی به‌کار گرفته شوند که بهره‌مندی از این منابع در دستورکار شهرداری مشهد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->