محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ «قیمت پارک حاشیهای در مشهد ۲۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است!» انتشار همین خبر یک خطی در فضای مجازی که به انضمام تصویر اصلاح قیمتهای پارک حاشیهای و تغییر قیمت از ۹۵۰ تومان به ۳ هزارو ۶۲۵ تومان در معابر موسوم به گروه الف دست به دست شد، در یکی دو روز گذشته حواشی زیادی را برای پارک حاشیهای در شهر مشهد به همراه داشت و به سوژه روز صفحات مجازی و خبرگزاریهای مشهدی تبدیل شد و حتی پای این ماجرا به کانالهای تلگرامی و سایتهای خبری کشوری هم باز شد، آن هم درحالی که مدیریت شهری با مجوز و چراغ سبز دولت و براساس قانون درآمدهای پایدار، بهای خدمات و عوارض را به روز کرده بود و حق افزایشی بیش از ۴۰ درصد را هم نداشت؛ موضوعی که رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد هم آن را تأیید و اعلام کرد که نرخ پارک حاشیهای در مقایسه با قیمت سال ۱۴۰۱ فقط ۲۵ درصد افزایش یافته است.
تیرماه ۱۴۰۱ پس از مدتها کش وقوس و جلسه، بالاخره مجلس، قانون درآمدهای پایدار شهرداریها را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ کرد؛ قانونی که براساس شیوه نامه اجرایی آن، شهرها باید دوباره عوارض و بهای خدمات را تعیین میکردند؛ البته نه بیشتر از تورم حدود ۴۰ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده بود.
ماده ۱۵ این قانون همان ماجرای تعیین نرخ باری پارک حاشیهای است و به شهرداریها اجازه داده است با تعیین محلهای توقف حاشیهای خودرو با هماهنگی پلیس راهور، از ابزارهای لازم ازقبیل ایست سنج (پارکومتر) یا کارت توقف (کارت پارک) استفاده کنند و مبلغ مناسبی را که شاخصهای آن را شورای هماهنگی ترافیک استان براساس مدت زمان توقف و میزان آمدوشد (ترافیک) معابر تعیین میکند، پس از طی مراحل قانونی، از شهروندان دریافت کنند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تعرفه پارکینگهای حاشیه از چهار سال پیش تاکنون هیچ تغییری نداشته است، گفت: تعرفه پارکینگهای حاشیهای از سال ۱۳۹۸ تاکنون، تغییری نداشته است و نرخ مصوب سال ۱۴۰۱ هم به دلیل اینکه قانون درآمدهای پایدار در مراحل ابلاغ بود، به تأیید استانداری نرسید و برای همین اعمال نشد؛ البته با ابلاغ قانون درآمدهای پایدار در سال گذشته، برای نرخ گذاری پارکهای حاشیه ای، دیگر نیازی به تأیید استانداری نیست و این نرخ براساس ضوابط بالادستی، تعیین و ابلاغ میشود.
نرخهایی که ایمان فرهمندی از آنها صحبت میکند، در شصت وهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد تعیین و تصویب شد و براساس آن مصوبه شورای شهر، تعرفه ۲ هزارو ۹۰۰ تومانی و اعمال نشده سال ۱۴۰۱ برای معابر گروه الف به ۳ هزارو ۶۲۵ تومان افزایش پیدا کرد. همچنین تعرفه معابر گروه ب که برای سال گذشته ۱۸۰۰ تومان تعیین شده بود، با تصویب شورا ۲ هزارو ۲۵۰ تومان شد و پارک در معابر گروه ج هم که قرار بود در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۰ تومان برای مردم هزینه داشته باشد، حدود ۳۵۰ تومان افزایش یافت و تعرفه آن ۱۷۵۰ تومان تعیین شد.
شایعه افزایش ۲۸۰ درصدی تعرفه پارک حاشیهای را که در روزهای گذشته مطرح شده بود و در فضای مجازی دست به دست چرخید، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تکذیب کرد و از افزایش ۲۵ درصدی بهای پارکینگهای حاشیهای سخن گفت و توضیح داد: تعرفه پارکهای حاشیهای در مقایسه با سال ۱۴۰۱، فقط ۲۵ درصد افزایش یافته است. این تعرفه نسبت به سایر تعرفههای اجراشده شهرداری که متناسب با نرخ تورم اعلامی، حدود ۴۰ درصد افزایش را تجربه کرده اند، افزایش کمتری یافته است.
حتی مهدی برامکی، معاون هماهنگی امورعمرانی فرمانداری خراسان رضوی، نیز در گفتگو با قدس آنلاین، افزایش نرخ پارک حاشیهای تا سقف تورم ۴۰ درصدی را که بانک مرکزی اعمال کرده است، تأیید کرد و گفت: نرخ برخی خدمات با وجودی که مصوب شد، در سال۱۴۰۱ اعمال نشد و آنچه ما تصویب کردیم، افزایش حداکثر ۴۰درصدی نرخ ابلاغ شده در سال۱۴۰۱ بود.
بهمن ۱۳۹۴ معاون اول رئیس جمهور آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب هیئت دولت را ابلاغ کرد که یکی از بندهای مهم آن، این بود که توقف وسایل نقلیه بین ساعات۷ تا ۲۱ در محلهایی که برای پارک حاشیهای مدیریت شده تعیین شده است، در نیم ساعت اول رایگان خواهد بود، اما این بند قانونی در قانون درآمدهای پایدار شهرداریها حذف شد و شهرداری ملزم به دریافت عوارض از پارک حاشیهای حتی در نیم ساعت اول شد، با این همه شورای شهر مشهد در زمان تصویب بهای پارکینگهای حاشیهای علاوه بر تخفیف ۹۰ درصدی برای نیم ساعت اول، چهار تبصره تشویقی دیگر هم در این مصوبه گنجاند تا نرخ پارکهای حاشیهای برای مردم کمی تعدیل شود.
فرهمندی با اشاره به همین موضوع بیان کرد: براساس قانون جدید، امکان رایگان کردن پارک حاشیهای در نیم ساعت اول وجود ندارد، ولی ما در شورای شهر برای آن ۹۰ درصد تخفیف درنظر گرفتیم که در این مدل، پارک درکنار خیابان در این بازه زمانی تقریبا رایگان میشود. علاوه بر این اگر پلاک خودرویی در لحظه پارک شارژ داشته باشد، ۳۵ درصد تخفیف آنی دریافت میکند و اگر شارژ پلاک را الکترونیکی انجام دهد، ۲۰ درصد شارژ اضافه دریافت خواهد کرد، ضمن اینکه درصورت خوداظهاری پارک در نرم افزار شهرمن، ماهانه ۱۰ ساعت توقف با تعرفه ۱۰درصد نیز به مردم تعلق خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد نیز با تأکید بر اینکه هنوز افزایش تعرفهای رخ نداده است و فقط تابلوها را اصلاح کرده ایم، گفت: هم اکنون برچسب روی تابلوها تغییر کرده است و قصدمان این بود که پس از یک اطلاع رسانی دوسه روزه، این تعرفهها را در سامانه نیز اصلاح کنیم، با این حال تعرفهها احتمالا از اواسط هفته اعمال خواهد شد.
سیدجلال الدین حسینی واعظ با اشاره به از دست رفتن بازدارندگی تعرفههای قبلی به دلیل تغییر نیافتن در چهار سال گذشته توضیح داد: تعرفه گذاری پارکینگهای حاشیهای همه فرایندهای قانونی خودش را در شورای هماهنگی ترافیک استان و شورای شهر مشهد طی کرده و مصوبات قانونی خود را گرفته است. حداقل ۱۰ جلسه در کارگروههای مختلف شورای هماهنگی ترافیک استان درباره این تعرفههای جدید کار کارشناسانه شده است.
ماجرای لغو رایگان بودن نیم ساعت اول پارک حاشیه ای، موضوع دیگری بود که حسینی واعظ درمورد آن صحبت و در این باره بیان کرد: قانون ۱۰ درصد تعرفه پایه در نیم ساعت اول تغییر کرده و اصلاح شده است تا عدالت رعایت شود؛ پارک زیر نیم ساعت از حدود ۲۵ درصد چهارده سال پیش به ۷۵ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است، پس باید برخی سیاستها تغییر کند تا مردم به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی ترغیب شوند.