اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

تدوین طرح بلندمرتبه‌سازی شهر مشهد تا پایان تابستان

  • کد خبر: ۱۵۹۲۳۳
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
تدوین طرح بلندمرتبه‌سازی شهر مشهد تا پایان تابستان
پس از تصویب و ابلاغ طرح جامع شهر مشهد، موضوع تهیه، تدوین، بررسی، تصویب، ابلاغ و اجرای طرح‌های هفت‌گانه تفصیلی شهرمان در دستورکار مدیریت‌شهری، شورای اسلامی شهر و دیگر مراجع قانونی استانی و کشوری قرار گرفت و درنهایت سال گذشته تمام طرح‌های تفصیلی مشهدالرضا پس از تصویب در مراجع قانونی در پهنه‌های شهر مشهد به مرحله اجرا رسید و اکنون شهرمان براساس طرح‌های تفصیلی جدید اداره می‌شود.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ اما درکنار اجرای این طرح‌ها، موضوع تهیه و تدوین طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد نیز در دستورکار مدیریت‌شهری است. اکنون علاوه‌بر اینکه یکی از طرح‌های بلندمرتبه‌سازی مربوط به حوزه جنوب‌غرب تصویب شده است، دیگر طرح‌های بلند‌مرتبه‌سازی در دیگر پهنه‌های شهر را مشاور دارد تدوین می‌کند. بنا به‌گفته رئیس کمیسیون شهرسازی‌ومعماری شورای اسلامی شهر مشهد، به احتمال زیاد این طرح‌ها نیز تا پایان شهریور امسال تهیه و تدوین می‌شود و به تصویب تمام مراجع قانونی شهری، استانی و ملی خواهد رسید.

سرعت‌بخشی به تصویب طرح‌بلندمرتبه‌سازی

حمید ضمیری در گفتگو با شهرآرا، درباره آخرین وضعیت تدوین طرح بلندمرتبه‌سازی شهر مشهد گفت: طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد یکی از مصوبات شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری کشور است که پس از ابلاغ طرح جامع مشهد این طرح باید در مدت کوتاهی، تهیه و برای طی شدن فرایند قانونی برای مراجع مربوط فرستاده می‌شد.

وی افزود: متأسفانه این اقدام پس از گذشت چند سال از ابلاغ طرح جامع هنور انجام نگرفته است، اما در سال گذشته طرح بلندمرتبه‌سازی حوزه جنوب‌غرب مشهد، مربوط به مناطق ۹ و ۱۱ شهری، در شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری کشور مطرح و تصویب شد و تهیه این طرح ازسوی مشاور در مابقی حوزه‌های شهری در دست اقدام است.

فرصت دوماهه

رئیس کمیسیون شهرسازی‌ومعماری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مشاور باید طرح مربوط به بلندمرتبه‌سازی را تا دو ماه آینده نهایی و به شورا ارائه کند، اظهار کرد: درصورت بررسی و تأیید این طرح‌ها در شورای اسلامی شهر مشهد، باید برای مراحل بعدی تصویب به کمیسیون ماده ۵ استانداری و شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شود. وی تأکید کرد: باتوجه‌به این موضوع درحال‌حاضر در یک حوزه شهری مشهد، طرح بلندمرتبه‌سازی وجود دارد و شش حوزه باقی مانده است.

بلندمرتبه‌سازی در مجاورت کاربری‌های مختلف

ضمیری در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است طرح بلندمرتبه‌سازی برای تمام مناطق شهری باشد، اظهار کرد: این موضوع بستگی به مسائل مختلف دارد و باید بررسی شود؛ این طرح در مناطقی که استعداد و ظرفیت بلندمرتبه‌سازی داشته باشند، اجرا می‌شود و ازطرفی الزامات زیست‌محیطی و الزامات ایمنی ازجمله مسائل گسل باید رعایت شود. در همین راستا مشاور پیشنهاد‌های خود را می‌دهد و به‌صورت قطعی نمی‌توان گفت چه پیشنهاد‌هایی است و چه مناطقی مدنظر است.

وی ادامه داد: البته مناطق دارای رویکرد توسعه حمل‌ونقل‌محور همچون ایستگاه‌های مترو، یکی از محل‌هایی است که بلندمرتبه‌سازی در آنجا اجرامی‌شود و می‌توان مجموعه‌ای از کاربری‌های مختلف همچون تجاری، ادارای و مسکونی را پیشنهاد داد و در ادامه تهیه این طرح‌ها باید دید که مشاور چه پیشنهاد‌هایی می‌دهد.

ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی در ارتفاعات

رئیس کمیسیون شهرسازی‌ومعماری شورای شهر با تأکید بر اینکه بلندمرتبه‌سازی در ارتفاعات ممنوع است، تصریح کرد: درحال‌حاضر طرح بلندمرتبه‌سازی در پهنه جنوب‌غرب در محدوده بولوار وکیل‌آباد و بزرگراه امام‌علی (ع) اجرا می‌شود و دارای البته تراکم تأییدشده با سقف ۶۰۰ درصد و به‌عبارتی ۲۴ طبقه است.

وی در ادامه گفت: پهنه‌های حاشیه شهر نیز از مناطقی است که مشاور آن‌ها را بررسی می‌کند، اما طبیعتا بلندمرتبه‌سازی با توجه به کارایی‌هایی که دارد، ممکن است در حاشیه شهر با متقاضیان حداقلی مواجه شود و البته این موضوع طبیعی است؛ چون در بلندمرتبه‌سازی علاوه‌بر مسائل زیست‌محیطی و ایمنی، مسائل مربوط به ظرفیت‌پذیری طرح‌ها و توجیه اقتصادی آن نیز از سوی مشاور دیده می‌شود. ضمیری ابراز امیدواری کرد که طرح‌های بلند‌مرتبه‌سازی تا پایان شهریور امسال تهیه و تصویب شود و تا این زمان به تأیید و تصویب تمام مراجع قانونی هم رسیده باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->