چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پایان بلاتکلیفی شهرک مهرگان و قرقی در مشهد

  • کد خبر: ۱۸۵۸۳۵
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
  • ۱۵
پایان بلاتکلیفی شهرک مهرگان و قرقی در مشهد
طرح تفصیلی ۲ محدوده قرقی و مهرگان در کمیسیون ماده ۵ استانداری تصویب شد و یک ماه آینده برای تأیید نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی خواهد رفت.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود یازده سال پیش و با ساخت و افتتاح شهرک مهرگان در انتهای جاده سیمان و در دل روستای قُرقی، این منطقه با تصمیم وزارت راه‌وشهرسازی به عنوان محدوده منفصل شهری به نقشه شهر مشهد پیوست و همین ساخت‌وساز و تصمیم نقطه شروع مشکلات این منطقه تازه اضافه شده به شهر شد.

راه‌وشهرسازی در همان روز‌های ابتدایی الحاق قرقی و مهرگان به مشهد قول داد که در سریع‌ترین زمان ممکن طرح تفصیلی این محدوده را تهیه و تصویب می‌کند تا شهرداری مشکلی برای پاسخ‌گویی به مردم نداشته باشد. اقدامی که به نتیجه نرسید و برهمین اساس از سال ۱۳۹۱ دست‌وپای شهرداری هم برای پاسخ‌گویی به مردم در زمینه ساخت‌وساز‌ها و هم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای شهری در این دو محله بسته شد.

با این حال پس از کش‌وقوس‌ها و البته مدت‌ها بلاتکلیفی مردم، فرایند تهیه طرح تفصیلی این محدوده منفصل شهری از حدود سه، چهار سال پیش آغاز شد و خرداد ماه سال گذشته در صحن علنی شورای شهر مشهد به تصویب رسید و آن‌طور که شهردار منطقه ۳ خبر داده، طرح تفصیلی قرقی و مهرگان در کمیسیون ماده ۵ هم تأیید شد و قرار است در روز‌های آینده برای تصویب نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شود.

ماجرای تهیه طرح تفصیلی برای قرقی و مهرگان حدود دو سال بعد از افتتاح این شهرک مسکن مهر و در سال ۱۳۹۳ آغاز و مشاوری هم برای تهیه این طرح انتخاب شد، اما بنا به دلایلی که هیچ‌کس متوجه آن نشد، پیش‌نویس ابتدایی این طرح شش سال بعد و در اواخر سال ۱۳۹۹ به شورای اسلامی شهر مشهد ارسال و قرار شد تا در کمیسیون معماری و شهرسازی بررسی و برای تصویب اولیه به صحن علنی شورای اسلامی شهر بیاید.

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم، سه ماه بعد و در خردادماه اعلام کرد که مراحل نهایی تصویب طرح قرقی و مهرگان در این کمیسیون طی می‌شود، اما پانزده روز تعطیلی جلسات کمیسیون عمران شورا به دلیل ابتلای کرونای برخی اعضا و بعد هم شروع انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های شهر باعث شد تا بار دیگر طرح تفصیلی قرقی و مهرگان به کل فراموش و بایگانی شود.

با روی کارآمدن شورای ششم این طرح تفصیلی جزو اولین طرح‌هایی بود که روی میز کمیسیون قرارگرفت و حمید ضمیری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، شهریورماه وعده داد تا ماجرای قرقی و مهرگان به سرعت حل‌وفصل شود که حدود پنج ماه بعد نظریه کمیسیون معماری و شهرسازی برای این طرح تفصیلی به صحن علنی ارسال شد، اما برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی برگشت داده شد تا اینکه سرانجام شانزدهم خردادماه ۱۴۰۱ و در جریان چهل‌و‌چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر این طرح تصویب و برای تأیید نهایی به کمیسیون ماده ۵ استانداری ارسال شد، اما ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۲ و پس از یازده سال بلاتکلیفی، قرقی و مهرگان صاحب طرح تفصیلی شدند و کمیسیون ماده ۵ استانداری به شرط رعایت چند شرط این طرح را تأیید کرد.

طرح تفصیلی قرقی و مهرگان به تصویب کمیسیون رسید

شهردار منطقه ۳ شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما درباره جزئیات این تصویب گفت: جلسه کمیسیون ماده ۵ برای بررسی و تصویب طرح تفصیلی قرقی و مهرگان، هجده شهریورماه جاری برگزار شد و طرح تفصیلی پیشنهادی قرقی با رعایت برخی از شرایط به تصویب رسید.

سیدعلی حسینی ملک‌آباد با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تدقیق محدوده قرقی و مهرگان را درخواست کرده است ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی در طرح جامع سوم شهر مشهد، قرقی و مهرگان را براساس یک نقشه هوایی اولیه وارد محدوده کرده است که این ماجرا ایراد‌هایی دارد و کمیسیون ماده ۵ ما را موظف کرده است که آن خط محدوده را در طرح جدید تدقیق کنیم.

براساس این وظیفه محدوده‌هایی که لازم است داخل طرح باشند اصلاح کردیم و برخی ساخت‌وساز‌هایی هم که از قبل انجام شده بود به طرح تفصیلی جدید اضافه شد، البته کار ما در این مرحله فقط مشخص‌کردن دقیق همان محدوده‌هایی بود که قبلا در طرح جامع سوم انجام شده بود و فضای جدیدی به این محدوده اضافه نشده است.

انتظار برای تأیید شورای برنامه‌ریزی استان

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی قرقی باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان هم برسد توضیح داد: طرح قرقی و مهرگان سال گذشته در شورا تصویب شد و بعد از تأیید در کمیته فنی اداره کل راه و شهرسازی به کمیسیون ماده ۵ استانداری رفت و به سرعت به تصویب رسید. مرحله بعدی تأیید شورای برنامه‌ریزی استان است که خوشبختانه همه ارکان شهر و استان در تلاش هستند تا این مراحل به سرعت طی شود و بلاتکلیفی قرقی و مهرگان به پایان برسد. پیش‌بینی ما این است که طرح در یک ماه آینده در شورای برنامه‌ریزی تصویب شود و بعد از آن برای تأیید نهایی و ابلاغ به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال خواهد شود. همت همه دست‌اندرکاران در استان تسریع این ماجراست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
1
3
ب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
بدترین جای مشهد قرقی هست چه‌ازلحاظ‌ ادماش‌ وچه ازلحاظ موقیعت بدترین جاهست خدایا یک مسول خداترس کاری بکنه ازاین منجلاب این منطقه شهرک‌مهرگان نه بیمارستانی نه مدرسه نه امکاناتی داره
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
1
14
لطفا اسم قرقی رو تغییر بدید یاد خلاف میفتیم ما مشهدیا
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
اتفاقا هرچی خلاف هست توخود مشهده،یک آمار از پرونده های دادگاهها بگیر،،یامشهدی نیستی،یا ازمردم قرقی دلت پره،من مشهدیم،مدت ده سال ساکن جاده سیمان ومنطقه قرقی بودم،حدود ۵۰ درثد اهالی بومی و۵۰ درصد مهاجر درکنارهم دارن زندگی میکنن،واگه قرارباشه اسمی حذف بشه اسم مهرگانه که هنوز یازده سال سابقه ساخت داره،،اما قرقی وبیش ازصدسال سابقه ساخت وسکونت داره،،شایدهم ازاهالی مهرگان هستی وهضم نام قرقی برات سخته، اما اصالت جاده سیمان به قرقی وفارمده،،
یونس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
ایران همجاش وطن ماست قرقی وغیر قرقی ندارد
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
2
2
خیلی ممنونم
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
5
4
ازاسمش مشخصه چخ جایی هستش ..صدرحمت به افغانستان
محمد حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
6
باسلام خدمت مدیران ومسئولان درهرقسمت ازشهرهای بزرگ مردمان ضعیفی هم زندگی می‌کنند سالهاست که درمنجلاب وبدبختی هستند وهیچ مسعولی گوشش به حرفهاومشکلات ضعیفان نیست دورنباشدکه ورق برگردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
2
سلام
کاش بشه مسیر رفتن به مهرگان رو هم کوتاه کنن
سواراتوبوس میشی،ازمیدان شهداتامهرگان،دوساعت توراهی
واین ظلم بزرگیست درحق خانواده
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
2
آخه اینم شد اسم قرقی لطفا اسم جدید بذارید که مردم نترسند.. ☝️
یونس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
1
2
سلام واقعا دست احمدی نژاد درد نکنه بسیاری ازمردم اون زمان خانه دارشدن ولی یک نکته که داردمسیرش دوروپرترافیک هست اگرخط ۲قطارشهری اضافه میکردن به مهرگان خیلی عالی بود ممنونم ازهمه
مجید سپهری غ
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
1
ان شاالله هرچه سریعتر این موضوع مهم آورده‌های خوبی برا اهالی مظلوم و محروم منطقه را داشته باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
0
سلام. اقایون مسئولین خواهشا یک فکری برای منطقه کشمیری شهرک مهرگان بکنید. مگه این مردم غیربقیه مردم شهرهستن. فکرجاده باشین پرترافیک هس. جمعیت زیاد شده جاده جوابگو نیس. فکرقطارشهری باشین. فکربیمارستان برای این منطقه باشین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->