برگزاری نخستین نشست فعالان سینمای خراسان رضوی در مشهد تمام مهربانی‌های یار مهربان تصویرگر آواز‌های آبی شهر | یادی از استاد علی‌اکبر زرین‌مهر نقاش فقید مشهدی هم‌زمان با سالروز درگذشتش ماجرای تخلص استاد شهریار در مسابقه تلویزیونی «دونقطه» + فیلم گنجینه ای از هنر ناب ایرانی در حرم رضوی | گذری به موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی روایتی طنزآمیز از روابط انسانی | گزارشی از اکران مردمی فیلم «ناجورها» در مشهد پرتره «سیدحسن حسینی»، شاعر برجسته، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش زوربا، یک مرد رها | معرفی کتاب «زوربای یونانی» به بهانه انتشار کتاب صوتی‌اش مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: حمایت شهرآرا از سینما برای گرم‌ترشدن بازار هنر مشهد است + فیلم «جیمی کیمل» مجری مشهور تلویزیون اخراج شد سواد رسانه‌ای؛ سپر دفاعی در جنگ نوین حماسه در غزل | فردوسی چه تأثیراتی بر شهریار گذاشته است؟ رائد فریدزاده: حمایت از پروژه‌های سینمایی استانی باید هدفمند و بلندمدت باشد + فیلم لغو اجرا‌های محسن یگانه در گرگان + علت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ظرفیت هنری استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است پایان بخش اجرایی جشنواره هجدهم موسیقی جوان رمان «جایی برای دفن مردگان نیست» در کتابفروشی‌ها مروری بر کارنامه هنری «فرهاد آییش» به مناسبت تولد هفتاد و سه سالگی‌اش
سرخط خبرها

نگاهی به قسمت اول سریال «سیاه‌چاله»

  • کد خبر: ۱۶۰۵۱۱
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
نگاهی به قسمت اول سریال «سیاه‌چاله»
روز جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ نخستین قسمت از سریال «سیاه‌چاله» به کارگردانی حسین نمازی وارد شبکه نمایش خانگی شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قسمت اول سریال سیاه‌چاله به کارگردانی حسین نمازی روز جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط فیلم‌نت منتشر شد.

این سریال قصه زندگی مردی به نام جمشید را به تصویر می‌کشد که در شصت سالگی درگیر بیکاری و اجاره‌نشینی است. او در شرایطی که به اجبار، راهی خانه پدری در خارج از شهر شده، از ماجرایی مطلع می‌شود که می‌تواند مسیر زندگی او و خانواده‌اش را عوض کند.

می‌توانیم اکثر شخصیت‌های کلیدی را با عناوین ساده‌ای همچون «مرد ساده‌دل»، «جوان بی‌عار»، «داماد پول‌پرست» و «زن دلداده بی‌فکر» معرفی کنیم

هر چند بر اساس تنها یک قسمت نمی‌توان به قضاوتی قطعی در مورد یک مجموعه دست یافت، اما یکی از نکاتی که در اولین قسمت «سیاه‌چاله» خودنمایی کرد، شباهت‌هایی بود که میان این قسمت و فیلم «شادروان»، دیگر ساخته حسین نمازی، به چشم می‌خورد. فیلم «شادروان» با بازی بازیگرانی، چون سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، رویا تیموریان و بهرنگ علوی، دومین فیلم بلند سینمایی نمازی بود که نوروز ۱۴۰۱ به‌طور عمومی اکران و به یکی از آثار نسبتا موفق سال گذشته تبدیل شد.

اتفاقی که در همان دقایق ابتدایی برای پدر خانواده رخ می‌دهد، تمرکز روی لوکیشن بیمارستان در این دقایق، تاکید بر بحث میراث، فضاسازی محل زندگی شخصیت‌های کلیدی و حتی برخی از تیپ‌سازی‌های شخصیتی از جمله شباهت‌هایی است که می‌توان میان «شادروان» و «سیاه‌چاله» پیدا کرد. این نکته را فعلا نه می‌توان نقطه قوت «سیاه‌چاله» دانست و نه نقطه ضعف اثر. باید منتظر ماند و دید که نمازی و همکارانش در قسمت‌های بعد قرار است ماجرا را چگونه پیش ببرند و آیا می‌توانند چیزی به الگو و ایده‌های اصلی «شادروان» اضافه کنند یا نه.

طبیعتا قسمت اول «سیاه‌چاله» بیشتر به معرفی شخصیت‌ها، موقعیت و گره اصلی دراماتیک اختصاص دارد. انتظار می‌رود از قسمت دوم پیشروی داستان با سرعت مناسبی ادامه پیدا کند. آن‌چه به‌عنوان نکات مثبت افتتاحیه «سیاه‌چاله» می‌توان گفت، یکی این است که در انتهای این قسمت می‌توانیم شخصیت‌ها را از هم تفکیک کرده و درک اولیه‌ای از روحیات و درونیات هر کدام داشته باشیم و دیگری این‌که این قسمت (باز هم مثل «شادروان») پر از میزانسن‌های شلوغی است که نمازی با موفقیت از پس کار برآمده است.

اما نکته نگران‌کننده به جنس تیپ‌سازی کار برمی‌گردد. درست است که، با توجه به ماهیت اثر، نزدیک شدن کاراکتر‌ها به تیپ‌های عمومی و ساده قابل انتظار است، اما حتی تا اواخر قسمت اول هم هنوز کنشی از شخصیت‌ها ندیده‌ایم که ذره‌ای رنگ و بُعد به آن‌ها ببخشید به‌طوری که می‌توانیم اکثر شخصیت‌های کلیدی را با عناوین ساده‌ای همچون «مرد ساده‌دل»، «جوان بی‌عار»، «داماد پول‌پرست» و «زن دلداده بی‌فکر» معرفی کنیم.

با چند تیپ ساده نمی‌توان یک داستان را (آن هم در سریالی که نیاز به حداقل ۱۰ ساعت داستان دارد) به‌شکل مناسبی پیش برد. مسلما انتظار این است که رویکرد سازندگان «سیاه‌چاله» نسبت به شخصیت‌ها در قسمت‌های بعدی تغییر کرده و پیچیده‌تر شود. آن‌چه ما را امیدوار می‌کند این است که پایان‌بندی قسمت اول، امکان را برای این پیشروی فراهم می‌کند. در بهترین حالت، فرصت برای خلق کشمکش در تمام سطوح ممکن به‌وجود آمده است.

اگر داستان به‌شکل مناسبی پیش برود، آن‌وقت شخصیت‌ها هم باید با اعتقادات خودشان دست‌وپنجه نرم کنند، هم با دیگر اعضای خانواده دست‌به‌گریبان باشند، هم در سطح جامعه با موانعی روبه‌رو خواهند شد و هم باید با نیروی قانون مقابله کنند. باید دید سازندگان «سیاه‌چاله» در قسمت‌های بعد از این فرصت تا چه حد و به چه شکل استفاده خواهند کرد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->