نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

کاش یک نفر بدبین بود!

  • کد خبر: ۱۶۱۱۴
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
کاش یک نفر بدبین بود!
حجت الاسلام محمدرضا زائری کارشناس مسائل فرهنگی
معمولا ما از آدم‌های بدبین خوشمان نمی‌آید و ترجیح می‌دهیم تفاؤل به خیر کنیم و همیشه جنبه‌های مثبت امور را در نظر بگیریم. هم در امور فردی و مسائل شخصی و هم در موضوعات کلان اجتماعی و سیاسی به طور طبیعی بیشتر کسانی را می‌پسندیم که آینده پیش رویمان را برای ما زیبا و دل‌انگیز ترسیم کنند تا آنان که درباره نگرانی‌ها و تهدید‌ها و جنبه‌های منفی هشدار می‌دهند و به‌اصطلاح منفی‌بافی می‌کنند. ولی واقعیت این است که همین آدم‌های بدبین که بیشتر نیمه خالی لیوان را می‌بینند ضامن سلامت و تضمین امنیت هستند و اگر نباشند و با نگرانی‌ها و تردیدهایشان سرعت و شتاب خوش‌باوری و خوش‌بینی ما را مهار نکنند، به مشکلات بزرگ و آسیب‌های سنگین مبتلا خواهیم شد.
البته واضح است که اگر همه افراد هم اهل احتیاط باشند، هیچ تحول و پیشرفتی در زندگی بشر رخ نمی‌دهد و به طور طبیعی باید در کنار این‌گونه افراد کسانی هم باشند که با شجاعت و بی‌پروایی قدم به راه بگذارند و با ریسک‌پذیری و خطر کردن، مسیر‌های دشوار را در آینده مبهم بگشایند.
هم برنامه فردی و زندگی خانوادگی و هم روابط گسترده اجتماعی و پروژه‌های بزرگ اقتصادی و سیاسی به هر ۲ خصوصیت نیاز دارند، درست مثل یک خودرو که هم ترمز می‌خواهد و هم گاز، و بدون حتى یکی از این ۲، کارکرد خود را از دست خواهد داد. این روز‌ها هرچه بیشتر به حادثه تلخ کرمان فکر می‌کنم و به یاد مرگ کسانی می‌افتم که در حاشیه تشییع جنازه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دنیا رفتند، با خود می‌گویم‌ای کاش یک آدم بدبین در کرمان بود و پیش از وقوع حادثه درباره احتمال این فاجعه دردناک هشدار می‌داد و نهیب می‌زد و فریاد می‌کشید. اگر در روز‌های قبل از حادثه یک آدم بدبین در کرمان بود و میان همه کسانی که خوش‌بینانه فقط به جنبه‌های مثبت و باشکوه حماسه‌آفرینی فکر می‌کردند، از جنبه‌های منفی سخن می‌گفت، شاید این حادثه تلخ رخ نمی‌داد.
البته من به صورت‌جلسه‌های شورای تأمین استان و اسناد جلسات برنامه‌ریزی مراسم دسترسی ندارم و نمی‌دانم چنین کسی هم در آن نشست‌ها حضور داشته و تذکری داده و بیدارباشی گفته است یا خیر، اما ندانسته پیداست اگر کسی هم بوده و چیزی هم گفته بوده، به همان دلایل روانی و خصوصیت اخلاقی ما ایرانی‌ها حتما بایکوت شده و مورد انتقاد قرار گرفته است. متأسفانه ما به طور کلی عادت نداریم در برنامه‌ریزی‌ها به این جنبه فکر کنیم وگرنه مدیران آموزش و پرورش از قبل برای احتمال آتش‌سوزی مدارس جایی باز می‌کردند و مدیران سازمان کتابخانه ملی کشور از پیش به آب‌گرفتگی انبار اسناد و مدارک هم می‌اندیشیدند.
اگر این مبنای عقلی را بپذیریم، آن وقت در همه برنامه‌ریزی‌ها، در همه سیاست‌گذاری‌ها، در همه نقشه‌کشیدن‌ها و در همه طرح‌افکندن‌ها جایی هم برای بدترین تصور ممکن از خطر و تهدید و فاجعه و مشکل باز می‌کنیم و تنها به جنبه‌های مثبت و مطلوب نمی‌اندیشیم.
اگر این رویکرد عقلانی در زندگی ما حاکم شود، در همه امور میزان خطا و آسیب کاهش خواهد یافت، از خواستگاری برای فرزند خانواده تا برنامه‌ریزی برای ساخت یک سد، زیرا وقتی در چنین جلساتی که همه با شادی به گل آوردن و شیرینی خوردن فکر می‌کنند یک نفر با دلایل و شواهد منطقی به احتمال طلاق اشاره می‌کند، همه به او هجوم نخواهند برد و او را سق‌سیاه یا بدبین نخواهند خواند و اگر کسی در صحت محاسبات سد تشکیک کند و نگران افزایش حجم آبریز و تغییرات محیط‌زیست باشد به او حمله نخواهند کرد و او را به تلاش برای ناکامی پروژه متهم نخواهند ساخت. اگر چنین کسی در کرمان بود، شاید می‌توانست موانع بازرسی را تغییر دهد و برای سرعت ماشین حامل جنازه مطهر شهدا برنامه‌ریزی، و مراقبت‌هایی را توصیه و تحمیل کند. آن وقت، شیرینی چنان عظمت و شکوهی با داغ عزیزان مظلوم و عزادار کرمانی تلخ نمی‌شد.
مشکل این است که تا یک نفر در این موقعیت‌ها درباره آینده -مثلا درباره انتخابات پیش رو- اظهار نگرانی می‌کند، به جای قدرشناسی و سپاس از هشدار و تذکرش، او را به بلندگوی دشمن بودن یا همراهی با اجانب در سیاه نمایی متهم می‌کنیم یا در بهترین حالت، او را بدبین و منفعل و مرعوب می‌نامیم (!) در حالی که اتفاقا همین آدم‌های بدبین ضامن سلامت و امنیت ما هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->