ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

آتش غفلت را روشن نکنیم

  • کد خبر: ۳۴۹۴۵
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
آتش غفلت را روشن نکنیم
کارشناس سازمان آتش نشانی می‌گوید: آتش سوزی مراتع یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث فرسایش زمین و بیابان زایی می‌شود و خسارات مالی بسیار زیادی را به همراه دارد.
محمدجوادقائمی |شهرآرانیوز؛ کشور ما به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک کره زمین و ناحیه پرفشار جنب حاره ای، شرایط جوی لازم برای وقوع آتش سوزی در مراتع را دارد. میزان بیومس (یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید) و خار و خاشاک و شرایط آب وهوایی نقش زیادی در وقوع آتش سوزی دارند. البته میزان بیومس باقی مانده گیاهی و مواد سوختنی باقی مانده از بوته‌های علفزار نیز به طور درخور ملاحظه‌ای به شرایط آب وهوایی و به خصوص ریزش‌های جوی وابسته اند و هرچه در بهار ریزش‌های جوی مناسبی داشته باشیم، در پی آن مراتع غنی‌تر و پوشش گیاهی انبوه تری خواهند داشت که ظرفیت بالایی برای رخداد آتش سوزی در ماه‌های خشک و گرم به وجود خواهد آورد.
 
در برخی نقاط که مملو از گیاهان، خار و خاشاک‌های خشک بوده است، به دلیل گرما، خشکی هوا و همچنین در مواردی به دلیل عامل انسانی ازجمله حضور معتادان بی خانمان و متجاهر به صورت محدود شاهد آتش سوزی‌هایی بوده ایم که با حضور بموقع عوامل آتش نشانی این آتش سوزی‌ها به سرعت خاموش شده است.

عوامل مؤثر در جلوگیری از آتش سوزی

از روشن کردن آتش در جنگل و مرتع در هوای گرم و زمانی که جنگل پوشیده از برگ‌های خشک درختان است، جدا خودداری کنید.
 
قبل از تهیه آتش، اطراف محل آتش را به شعاع یک متر پاک سازی کنید و پس از استفاده، آتش را خاموش کنید.
 
ازکشیدن سیگاردرجنگل وانداختن ته سیگاروکبریت نیم سوخته خودداری کنید.
 
قبل از آتش زدن کاه و مکش زمین‌های کشاورزی حاشیه جنگل و مرتع، مأموران جنگلبانی را مطلع کنید.
 
اشیای براق را که خاصیت ذره بینی دارند، در عرصه‌های منابع طبیعی جمع آوری و دفن کنید.
 
با دیدن کمترین دود یا آتش سوزی در جنگل و مرتع، سعی کنید آتش را خاموش و با جنگلبانی هماهنگی کنید.

نگاهی به قوانین منابع طبیعی در زمینه آتش سوزی

ماده ۴٢: بریدن، ریشه کن کردن و سوزاندن نهال و درخت و همچنین تهیه چوب هیزم و زغال از جنگل بدون داشتن مجوز ممنوع است. متخلف با بریدن، ریشه کن کردن و سوزاندن هر نهال به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود. همچنین با بریدن و ریشه کن کردن درخت و تهیه چوب و هیزم و زغال به زندان محکوم می‌شود.
 
ماده ۴۵: آتش زدن گیاهان، مزارع و باغ‌های نزدیک جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگل ممنوع است. درصورتی که در نتیجه بی احتیاطی در جنگل آتش سوزی شود، متخلف به زندان محکوم می‌شود.
 
ماده ۴۶: هرکس در تنه درختان جنگل آتش روشن کند و همچنین به کت زدن درختان اقدام کند، به زندان و جریمه نقدی محکوم می‌شود.
 
ماده ۴٧: هرکس در جنگل به عمد آتش سوزی کند، از ٣ تا ١٠ سال به زندان محکوم می‌شود.
 
تبصره ماده ۴٧: در موقع آتش سوزی در جنگل‌ها مأموران دولتی، لشکری و کشوری موظف به همکاری و خاموش کردن آتش می‌باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->