آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد
سرخط خبرها

رئیس‌جمهور ازبکستان اواخر خرداد ماه امسال به ایران سفر می‌کند

  • کد خبر: ۱۶۳۰۹۸
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
رئیس‌جمهور ازبکستان اواخر خرداد ماه امسال به ایران سفر می‌کند
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان گفت: رئیس جمهور ازبکستان اواخر خرداد سفری به کشورمان دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا نوری قزلجه در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در نشست خبری با اشاره به سفر رئیس مجلس ازبکستان به ایران عنوان کرد: سطح همکاری‌های ایران و ازبکستان رو به افزایش است و از زمان اجلاس سمرقند که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، ایران به عضویت رسمی سازمان همکاری شانگ‌های درآمد که قطعا موجب رشد همکاری‌ها با کشور‌های عضو می‌شود.

وی با یادآوری اینکه موافقتنامه‌های زیادی بین دو دولت ایران و ازبکستان امضا شده که مراحل قانونی آن در مجلس طی شده است، افزود: سفر رئیس مجلس ازبکستان به دعوت قالیباف و به دنبال سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به ازبکستان انجام شد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: طرف‌های ازبکستانی علاقمند هستند از تجارب ۱۱۷ ساله قانونگذاری در ایران استفاده کنند، لذا قرار شد همکاری‌های پارلمانی در سطوح مختلف به خصوص موضوع انتقال تجارب انجام شود.

وی درباره سفر رئیس مجلس ازبکستان گفت: رئیس مجلس ازبکستان در سفر به ایران دیداری با رئیس جمهور داشت و همچنین به دو استان اصفهان و خراسان رضوی سفر کرد و دیدار‌هایی با استانداران صورت داشت و توافقاتی به ویژه در حوزه گردشگری با استان‌ها انجام شد.

نوری توضیح داد: طرف ازبکستانی برای همکاری بیشتر و نزدیکتر با استان‌ها به خصوص در حوزه گردشگری با اصفهان علاقمند بوده و برای همکاری به دنبال تبادل راهنمایان گردشگری برای معرفی آثار دو کشور است. ازبکستان نیز از آثار تاریخی و غنی برخوردار است که علاقه دارند در مرمت آثارشان، هنرمندان ایرانی به آن‌ها کمک کنند.

نوری با اشاره به سفر هیات پارلمانی ازبکستان به مشهد، گفت: در این سفر علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع)، از چند واحد تولیدی دانش بنیان و پارک علم و فناوری بازدید شد  و دو کشور علاقه‌مند به بهره مندی از تجهیزات پزشکی دانش بنیان در ایران هستند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان با بیان اینکه رئیس جمهور ازبکستان اواخر خرداد سفری به کشورمان دارد، افزود: قطعا در آنجا توافقات قبلی پیگیری شده و احتمالا توافقات جدیدی صورت می‌گیرد؛ سطح همکاری‌های دو کشور بالا رفته و ازبکستانی‌ها به همکاری با جمهوری اسلامی علاقمند هستند. اینکه سفر به این کشور صورت گیرد و انشالله زیرساخت‌های لازم برای مسافرت تسهیل شود.

وی اضافه کرد: کشور ازبکستان اخیرا اقدام به برگزاری رفراندوم برای تغییر قانون اساسی خود داشته که بنده به عنوان ناظر بر این انتخابات حضور داشتم و این رفراندوم در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور ناظران بین المللی برگزار که ۸۴.۵ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده و ۹۲ درصد به تغییرات قانون اساسی رأی مثبت دادند.

نوری یادآور شد: در قانون اساسی جدید کشور ازبکستان، نوع حکومت به صورت رسمی اعلام و قواعد حقوق بشری بین المللی، بر قوانین داخلی اولی برشمرده شده و همچنین شرایط برای فعالیت آزادانه‌تر احزاب باز شده است. همچنین دوره ریاست جمهوری از ۵ به ۷ سال افزایش یافت البته رئیس جمهور و سایر مقامات رسمی بیش از ۲ دوره نمی‌تواند در مسند قدرت بمانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->