واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

هزار و ۶۰۰ پروانه طبابت غیر فعال در مشهد

  • کد خبر: ۱۶۳۱۴۵
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
هزار و ۶۰۰ پروانه طبابت غیر فعال در مشهد
معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد گفت:در حال حاضر در مشهد از حدود ۵ هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی تنها ۲۵۰۰ نفر پروانه طبابت دریافت کرده اند و تنها ۹۰۰ نفر ازآن‌ها مطب دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، بیتا میرزایی در گفتگو با شهرآرانیوز گفت:امروز شاهدیم که آورده مالی فعالیت در حوزه سلامت به ویژه در سال‌های اخیر به قدری ناچیز است که بسیاری از پزشکان ما عطای طبابت را به لقای آن می‌بخشند؛ در حال حاضر در مشهد از حدود ۵ هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی تنها ۲۵۰۰ نفر پروانه طبابت دریافت کرده اند و تنها ۹۰۰ نفر ازآن‌ها مطب دارند؛ و این فاجعه است.

وی با انتقاد از درمان محوری نظام سلامت در کشور گفت: تا زمانی که سلامت‌زایی اولویت ما نباشد، تا زمانی که عمده منابع ما در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی بر روی پیشگیری متمرکز نباشد؛ نظام سلامت موفق نبوده و نخواهد بود.

وی با اشاره به هزینه بر بودن تمرکز بر درمان به جای پیشگیری گفت: طبق اصول قانون اساسی دولت موظف است هزینه‌های سلامت را از طریق پوشش همگانی بیمه‌ها متقبل شده تا شهروندان کمترین هزینه را برای سلامت خود پرداخت کنند، اما عدم توجه به حوزه بهداشت و پیشگیری در کنار عوامل متعدد دیگر باعث شده هزینه‌های تامین سلامت روی محور درمان چنان سنگین باشد که در کنار شانه خالی کردن بیمه‌ها از پذیرش مسئولیت پرداخت هزینه‌های واقعی، پرداختی هزینه‌ها از جیب مردم افزایش یابد.

میرزائی بیان کرد: هر چه قدر سهم مردم در پرداخت هزینه‌ها افزایش یابد به همان نسبت کنترل نظام سلامت بر روی فرمان پیشگیری و سلامت‌زایی سخت‌تر می‌شود؛ زیرا مثلث بیمه‌ها، مردم و ارائه دهندگان خدمات سلامت در وضعیتی ناپایدار قرار خواهد گرفت و با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد.

او ادامه داد:به این ترتیب است که ما با بیمارانی مواجه خواهیم شد که برای خطوط آخر درمان مراجعه کرده اند در حالی که با تمرکز بر غربالگری و پیشگیری و تشخیص زودهنگام می‌توان از صرف این هزینه‌های گزاف جلوگیری کرد.

وی ارائه خدمات با کیفیت در حوزه سلامت را منوط به تامین اقتصادی ارائه کننده خدمت دانست و گفت: ارائه دهندگان خدمات باید با توجه به بهای تمام شده به انضمام یک سود منطقی به ارائه خدمت بپردازند.

متاسفانه نظام سلامت ما علاوه بر مشکل درمان محوری در تامین هزینه‌های مالی ارائه کنندگان خدمات سلامت نیز دچار مشکل است.

معاون فنی و نظارت نظام پزشکی مشهد گفت:هر ساله تعرفه‌های دستوری از سوی بیمه‌ها و بدون در نظر گرفتن هزینه تمام شده شامل هزینه‌های پرسنلی، هزینه‌های مرتبط با تامین مکان ارائه خدمات، تجهیزات، دستگاه‌ها و‌دارو‌های ضروری و ... اعلام شده و پس از ابلاغ دولت مبنا قرار می‌گیرد.

میرزائی بیان کرد: عدم همخوانی این تعرفه‌ها با هزینه‌ها، عملا بسیاری از پزشکان و مراکز ارائه خدمات سلامت را به مرز ورشکستگی رسانده است.

وی همچنین توجه به طب جامع نگر را اساس و پایه برنامه ریزی در یک نظام سلامت پیشرفته خواند و بیان کرد: بعنوان مثال کشور ما در سال‌های آتی با بحران سالمندی روبرو خواهد شد. این در حالی است که نظام سلامت در حوزه طب سالمندی و ارائه خدمات لازم به این گروه گام‌های عملی اولیه را نیز برنداشته است.

وی در پایان یادآور شد: اساس برنامه ریزی در یک نظام سلامت جامع نگر و متمرکز بر بهداشت عمومی توجه به کل جامعه در گروه‌ها و سنین مختلف با تمرکز ویژه بر گروه‌های کودکان و سالمندان است.

برای برنامه ریزی در حوزه سلامت کودکان توجه به پیشگیری از طریق روشهایی، چون واکسیناسیون و ارائه آموزش و فرهنگ سازی تاثیرگذارتر خواهد بود و در حوزه سالمندان تمرکز بر غربالگری‌ها و مراقبت‌های مستمر حائز اهمیت است؛ متاسفانه در هر دو حوزه دچار ضعف راهبردی و اجرایی هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->