به گزارش شهرآرانیوز رنج و درد بیماری و هزینههای درمان آن از یک سو و چشمهای نگران از آنچه قرار است تا چند دقیقه دیگر درد و بیماری اش را مقابل چشم چند بیمار دیگر کلمه به کلمه بیان کند از سویی دیگر. این بار گلایه مردمی درباره حریم خصوصی بیمار است. حریمی که به گفته مردم در برخی بیمارستان ها، کلینیکها و مطبهای پزشکان رعایت نمیشود.
حضور هم زمان چند بیمار در مطب پزشک هنگام بیان مشکل و گفتگو برای درمان، رعایت نکردن حریمهای خصوصی در بحث پوشش بیماران و تعویض لباس در اتاق معاینه، سونوگرافی، رادیولوژی، همچنین حضور آقایان در بخش زنان و زایشگاه و حتی انجام پانسمان و تزریق و سرم از سوی پرستار غیرهم جنس در برخی از کلینیکها به عنوان شاخصترین محورهای گلایههای مردمی و بیماران مطرح شده است.
شهروندی در پیامی به ستون حرف مردم گلایه اش را این طور مطرح کرد: مدتی پیش به مطب یکی از پزشکان متخصص زنان مراجعه کردم. در سالن انتظار مطب تعدادی از آقایان همراه، حضور داشتند و کسی برای خارج شدن آنها از مطب تذکر نمیداد. حضور این آقایان در سالن انتظار در شرایطی بود که برای تکمیل پرونده سؤالهای شخصی درباره بیماری پرسیده میشد.
وقتی نوبت به ما رسید منشی هم زمان اسم سه نفر را صدا زد تا وارد اتاق پزشک شوند. حضور هم زمان چند نفر داخل اتاق پزشک سبب شد که هنگام معاینه حریم شخصی رعایت نشود. هنگام گفتگو با پزشک، نیز چند بیمار دیگر کامل در جریان بیماری قرار میگرفتند که این موضوع بسیار آزاردهنده بود، لطفا پیگیری کنید.
شهروند دیگری نیز درباره رعایت نکردن حریم خصوصی در بعضی از بیمارستانها نوشت: در سالن زایشگاه یکی از بیمارستانهای معروف مشهد، مردان نیز حضور دارند، برای کسی که تازه زایمان کرده است و حال مساعدی ندارد واقعا این موضوع ناراحت کننده است، لطفا پیگیری کنید تا اجازه حضور آقایان در زایشگاه داده نشود.
درباره تزریق و پانسمانهایی که در برخی از کلینیکها از سوی بانوان برای مردان انجام میشود نیز گلایههایی مطرح شده است، شهروندی در این باره نوشت: به یکی از کلینیکها برای تزریق مراجعه کردم. هم شیفت صبح و هم بعداز ظهر برای آقایان، خانم تزریق را انجام میداد. چرا وقتی پرستار مرد داریم، خانم باید برای آقا تزریق انجام بدهد؟ لطفا به این موضوع رسیدگی شود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد در پاسخ به گلایههای مطرح شده درباره حضور هم زمان چند بیمار در مطب میگوید: حضور هم زمان چند بیمار در مطب پزشک ممنوع است و به هیچ وجه مورد تأیید سازمان نظام پزشکی نیست. در صورتی که شکایتی از جانب بیماران به این سازمان برسد قطعا پیگیری خواهد شد. بهرام جلیلی تقویان با بیان اینکه مرام نامه یا نظام نامهای برای حفظ حریم خصوصی بیماران وجود دارد، اظهار میکند: در کتابچه اخلاق پزشکی در فصل ششم، ماده ۷۶ بر حریم خصوصی بیماران و رازداری پزشک تصریح شده است و پزشکان ملزم به رعایت آن هستند.
تقویان در پاسخ به نظارتهایی که در این حوزه انجام میشود، نیز این طور میگوید: نظارت بر مطبها و کلینیکها از سوی واحد نظارت معاون درمان و سازمان نظام پزشکی به شکل دورهای انجام میشود و در صورت شکایت به شکل ویژه در دستور بررسیهای خاص قرار خواهد گرفت.
وی تصریح میکند: در مواردی که شکایت مطرح شده است، پیگیری انجام شده و در کمیسیون اخلاق پزشکی رسیدگی صورت گرفته است. امسال کمتر از ۱۰ مورد در این موضوع شکایت داشته ایم. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد درباره نحوه رسیدگی و برخورد با مواردی که تخلف میشود، نیز این طور میگوید: در مرحله نخست تذکر شفاهی داده میشود. در صورت تکرار تذکر کتبی و در صورت رعایت نکردن، پرونده برای رسیدگی قضایی به واحد انتظامی ارسال خواهد شد. او در ادامه بیان میکند: ما در خصوص برخورد با تخلفات شفاف و قاطع هستیم. خط مشی ما قانون است؛ بنابراین در مسیر اجرای قانون در موضوعاتی حتی تا مرحله ابطال دائم پروانه طبابت نیز حکم صادره کرده ایم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز درباره حقوق بیماران در موضوع حفظ حریم شخصی میگوید: در این ارتباط منشور حقوق بیمار داریم که به صورت کامل حقوق بیمار در آن نوشته شده است. همچنین ابلاغهایی درباره تمامی این مسائل وجود دارد.
رضا وثوقی مقدم با اشاره به دیگر قوانینی که در بحث بیماران و کارکنان وجود دارد نیز میگوید: اگر بعضی موارد را میبینید اجرا نمیشود بی سلیقگی یا بد سلیقگی است.
او درباره گلایه مطرح شده که تزریق و پانسمان از سوی پرستار غیر هم جنس در کلینیکها انجام میشود، این طور پاسخ میدهد: ایده آل ما این است که در بحث درمان، هم جنس بودن افراد رعایت شود، ولی آیا به این میزان نیروی انسانی داریم؟ با توجه به اینکه در بیشتر رشتههای درمانی فقط خانمها در حال ادامه تحصیل هستند تا چند سال آینده این مشکل را داریم که در حوزههای پرستاری و پزشکی با چنین چالشی روبه رو باشیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رعایت حقوق بیماران نیز میگوید: از جمله دیگر حقوق بیماران این است که پزشکی که بر بالین بیمار حاضر میشود باید خودش را معرفی کند یا کارکنان باید فرمهایی با رنگهای متفاوت بپوشند که مشخص باشد در چه سطح درمانی در بیمارستان مشغول به کار هستند.
وثوقی مقدم درباره نحوه شکایت و رسیدگی به این موضوع میافزاید: در بیمارستان دفتر رسیدگی به شکایات داریم. صندوقهایی نیز وجود دارند که مردم میتوانند شکایت خود را به آن بیندازند. همچنین در بیمارستانها بیماران میتوانند با مراجعه به دفتر سوپروایزر، شکایت خود را مطرح یا از طریق سامانههای نظارتی مانند شماره ۱۹۱ اعلام کنند. معاون درمان دانشگاه علومپزشکی مشهد تصریح میکند: شکایات یا نظرسنجیهایی که منتقل میشود در کمیتههای مربوط رصد و پایش میشود.