ضبط سریال پایتخت ۷ آغاز شد + عکس حکایت پدر و دختر و دو خواستگار پس از آن زمستان سخت | درباره کامران شیردل، کارگردان و مستندساز ایرانی که امروز ۸۵ ساله شد پوستر نمایش «سینگل» منتشر شد آزمونی جدید برای خانواده تئاتر مشهد رونمایی از پوستر اولین جشنواره فیلم کوتاه کیارستمی آخرین وضعیت سلامتی مجید قناد از زبان دخترش جزئیات دومین مناظره انتخاباتی صداوسیما اعلام شد حمید هیراد: خستم از این مریضی کوفتی انتشار نسخه ویژه نابینایان «شبکه» با صدای نوید پورفرج «ادی مورفی» برای چهارمین بار پلیس بورلی هیلز شد خدمت‌رسانی شبانه‌روزی چایخانه‌های حرم رضوی در دهه ولایت فصل ششم ایرانگرد برای نوروز ۱۴۰۴ آماده می‌شود انتشار جلد نوزدهم «دائره‌المعارف قرآن کریم» کل اگر طبیب بودی... بی نهایت ساده؛ به غایت پیچیده | نظر ناشران مشهدی درباره فرایند قیمت گذاری کتاب فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۳۱ خرداد و یکم تیر ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ شهاب اسفندیاری کارشناس فرهنگی میزگرد فرهنگی کیست؟ + سوابق و بیوگرافی محمد فاضلی، مشاور فرهنگی پزشکیان در میزگرد فرهنگی کیست؟
سرخط خبرها

ماجرای سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر «ماترا»ی ایتالیا

  • کد خبر: ۱۶۳۸۷۷
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
ماجرای سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر «ماترا»ی ایتالیا
سردیس فردوسی که اکنون قالب‌گیری و آماده ارسال به شهر «ماترا»ی ایتالیا شده است، یک اثر قالب‌گیری‌شده از سردیس فردوسی اثر استاد میرحسین ارژنگ نژاد است.

شهرآرانیوز؛ سردیس حکیم ابولقاسم فردوسی، آن چهره برنزی که چون نگهبانی همیشه بیدار در بوستان ملت مشهد سربرآورده است، یکی از مهم‌ترین تندیس‌های این شاعر پارسی زبان ایرانی است که سر و شکلش به دستان توانمند استاد معروف مجسمه سازی، استاد ارژنگ نژاد، نقش گرفته است.

 

تندیس حکیم ابولقاسم فردوسی در شهر «ماترا»ی ایتالیا

تندیس فردوسی بزرگ واقع در بوستان ملت مشهد

 

این اثر هنری در کنار ۱۱ تندیس دیگر از مفاخر خراسان بزرگ که همگی در این بوستان بزرگ و قدیمی مشهد نصب شده‌اند، جزو آثار ارزشمند هنری  مجسمه سازی است که ۵۸ سال پیش به دست استاد میرحسین ارژنگ‌نژاد، مجسمه ساز معروف معاصر ساخته شده است.

دقت در چهره‌نگاری، طراحی ظریف و بهرمندی از متریال عالی از ویژگی‌های اثر اصلی بوده که سبب شده است تا برای قالب‌گیری از دوباره انتخاب شود و به مناسبت روز بزرگذاشت بزرگ مرد زبان فارسی، حکیم ابولقاسم فردوسی، به شهر تاریخی ماترا در ایتالیا فرستاده و در آنجا نصب شود.

 

تندیس حکیم ابولقاسم فردوسی در شهر «ماترا»ی ایتالیا

استاد میرحسین ارژنگ‌نژاد

 

جلیل بامشکی، معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد در تشریح برنامه‌های دهه ادب و حماسه از ارسال این سردیس به ایتالیا، به مناسبت بزرگداشت فردوسی خبرداده بود. 

همچنین حسن‌زاده، کارشناس خانه هنرمندان شهرداری مشهد اعلام کرده است که این تندیس اکنون قالب‌گیری و آماده ارسال به شهر ماترای ایتالیا شده است.

بر اساس توضیحات این کارشناس هنری، قالب این سردیس با برنز ریخته گری شده است و با اینکه یک اثر کپی است، اما سعی شده است از نظر ظرافت و متریال به اثر اصلی نزدیک باشد.

حسن زاده در ادامه صحبت‌هایش به دلیل انتخاب این تندیس برای قالب گیری اشاره می‌کند: سردیس فردوسی، اثر استاد ارژنگ نژاد، از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است همچنین از نظر اینکه طراحی آن توسط استاد بزرگ مجسمه ساز مشهدی یعنی استاد ارژنگ نژاد طراحی شده است نیز اهمیت بالایی دارد  از این جهت تصمیم بر آن شد تا این اثر برای قالب گیری و ارسال به ایتالیا انتخاب شود.
این سردیس قرار است در نقطه‌ای در شهر ماترا نصب و در معرض دید شهروندان ماترا قرار گیرد.

این اتفاق در راستای نشست‌های تبادل فرهنگی بین شهرداری‌های مشهد و ماترا رقم می‌خورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->