به گزارش شهرآرانیوز، هنوز نرخ پروازهای داخلی برای مصرف کننده هضم نشده است که افزایش نرخ بلیت هواپیما که از ماه گذشته وعده داده شده بود عملیاتی شد و نرخ پروازها ۲۹ درصد افزایش یافت. اگرچه که ایرلاینهای داخلی تقاضای افزایش صد درصدی را داشته اند. اما اکنون با نرخ ۲۹ درصد به تصویب رسید.
حسن خوشخو، معاون سازمان هواپیمایی کشوری امروز اعلام کرد: شب گذشته افزایش ۲۹ درصدی از سوی انجمن اعلام شد و ستاد تنظیمبازار نیز آن را تأیید کرد و از امروز عملیاتی شد.
وی در ادامه درخصوص چالشهای تعطیلی ایرلاینها گفت: همیشه چالشهایی بوده است، با توجه به اینکه ایرلاینها افزایش ۱۰۰ درصدی را پیشنهاد داده بودند که ۲۰ درصد آن موافقت و اجرایی شد امیدواریم با اینافزایش چالشهای عرض و فروش به تعادل برسد.
به گزارش شهرآرانیوز، چالشهای حمل و نقل هوایی تنها در افزایش قیمتها که متناسب با جیب مصرف کننده باشد نیست، نبود خطوط پرواز با همین نرخهای موجود تقاضا را همچنان پا برجا گذاشته است و در کنار آن فرسودگی خطوط حمل و نقل هم مشکلات این صنعت افزوده است.
براساس نیازسنجیهای وزارت راه و شهرسازی، ایران تنها برای پوشش تقاضای سفرهای داخلی به بیش از ۵۵۰ هواپیمای مسافری نیاز دارد در حالی که هم اکنون تعداد ناوگان فعال مسافری ایران کمتر از ۱۶۰ فروند است.
علاوه بر این با توجه به ظرفیت فرودگاهی کشور، ظرفیت استفاده از فرودگاههای کشور کمتر از ۶۵ درصد است. علاوه بر این سن ناوگان هوایی کشور نیز بالای ۲۰ سال است. نگاهی به آمار رسمی نشان میدهد در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد مسافران پروازهای داخلی به نسبت سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است. علاوه بر این تاخیرهای زیاد، کمبود بلیت و دو نرخی بودن بلیتها و حتی دلاری بودن فروش پروازهای داخلی به مسافران خارجی به نرخ دلار و. نارضایتی گستردهای را ایجاد کرده است.
هم اکنون بیش از ۲۱ شرکت هوایی، خدمات مسافری و باری را در صنعت حمل و نقل هوایی بر عهده دارند که به نظر میرسد تاکنون سازمان هواپیمایی کشوری توانایی، مدیریت، نظارت و حتی سیاستگذاری بر امور آنها را نتوانسته است به خوبی اعمال کند و با حضور محمدی بخش این نظارت نیز کاهشی شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی نامهای به سازمان تعزیرات حکومتی، در خصوص ساماندهی بازار فروش و رسیدگی مرجع قانونی به تخلفات و برخورد با کانالها و سایتهای فروش متخلف اعلام کرد.
محمد محمدی بخش در این نامه که قبل از افزایش قیمتها اعلام شده بود، به تخلف برخی از شرکتهای توزیعکننده بلیت در فضای مجازی خارج از نرخهای تعیین شده اشاره و تأکید کرد، طبق بررسیها، عمده تخلفات صورت گرفته بر اثر سوء رفتار کانالها و سایتهای فروش بصورت مجازی است که معرفی چند نمونه از این سایتهای متخلف به مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات، مانع از ادامه تخلفات بیشمار این سایتها نشد و هر کدام از سایتها به محض انسداد، با دامنه جدید (Domain) و در مدت زمانی بسیار کوتاه فعالیت خود را ادامه دادند.
برخوردهای سازمان هواپیمایی کشوری با متخلفان در چارچوب شرح وظایف و اختیارات آن بیشتر معطوف به جنبههای مخاطره انگیز ایمنی پروازهاست و برخوردهای تعزیراتی مشتمل بر موارد مربوط به عدم رعایت مقررات نرخی در حوزه اختیار عمل آن مرجع است، بنابراین از سازمان تعزیرات حکومتی درخواست شده با توجه به آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، بازرسیهای لازم توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام شود.
نایب رئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسان رضویدر گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره نظارت ها گفت: حدود ۶۰۰ آژانس مسافربری در سطح استان وجود دارد و نظارتها مرتب انجام میشود و در صورت هر گونه شکایت در ستاد خدماتی سفر رسیدگی میشود. البته اگر گرانفروشی هم از سوی آژانسها صورت میگیرد تعزیرات برخورد جدی میکند. به طور معمول ۲۰ بازرس ما در سطح شهر نظارتها را بروی آژانسها دارند.
فرهاد دوایی، درباره بیشترین تخلفات در این حوزه گفت: بیشترین تخلفات بحث گرانفروشی بلیتها است که از سوی ایرلاینها صورت میگیرد و آژانسها در این گران فروشی خیلی نقش ندارند و براساس کمیسیون مشخص شده نرخ را به مشتری اعلام میکنند؛ و همین متناسب نبودن نرخ مصوب و نرخی که ایرلاین اعلام میکند دلیل گرانفروشی است.