ماجرای گلوله‌زنی به حرم مطهر امام رضا (ع) در ۱۱۹ سال پیش | گلوله‌های احتکار بر تن مردم سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: نظراتم در خصوص شهردار جنبه شخصی ندارد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: نباید به مسائل کوچک و پیش‌پا افتاده در شورا اهمیت دهیم| در هر جلسه شورا باید طرح جدیدی را برای مردم ارائه دهیم رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: افزایش ۲ هزار میلیارد تومانی بودجه معاونت خدمات شهری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: دولت، سهم مشهد در مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کند ۳۰ تصویر، ۵۰ قاب، یک افتخار مشترک | تصاویر شهدای فتح‌المبین قاب‌های مفاخر شهری مشهد را مزین کردند آغاز جشنواره گل‌های لاله در مشهد | بوستان ملت و باغ گل‌ها میزبان هزاران بوته گل لاله آلودگی هوای مشهد برای سومین روز پیاپی (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد: شهرداری‌ها پیشران سرمایه‌گذاری برای تولید باشند معاون اول رئیس جمهور وارد مشهد شد (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) | مسائل شهر مشهد جهت فراهم کردن شرایط مناسب‌تر برای زائران بررسی می‌شود شهردار مشهد مقدس تاکید کرد: «کار برای مردم»؛ بیشتر از قبل آدرس و زمان بازار‌های روز و شب مشهد + جزئیات بهره برداری از فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد در اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور رئیس‌جمهور | باب الجواد؛ زیباترین ایستگاه مترو کشور به‌زودی افتتاح می‌شود روایت شکل‌‏گیری محله چهارچشمه مشهد | چهارچشمه‌ای که کوثر شد گلایه های بی سرانجام از کمبودهای درمانی و زیرساخت های شهری محله «عباس آباد» مشهد عبور سبز از تابستان تشنه مشهد کلنگ‌زنی پروژه مسکن ۴۰۵۲ واحدی شهرک شهید رجایی مشهد با حضور رئیس‌جمهور نگاهی به خدمات دهی واحد‌های اقامتی موقت و ارزان در مشهد | اسکان ارزان برای زیارت آسان
سرخط خبرها

کاهش سفرهای هوایی به مشهد در دعوای دولت و شرکت های هواپیمایی

  • کد خبر: ۱۶۹۹۶۵
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
کاهش سفرهای هوایی به مشهد در دعوای دولت و شرکت های هواپیمایی
با گذشت یک ماه از افزایش قیمت بلیت های هواپیمایی در کشور، نه تنها بلیت به آسانی پیدا نمی شود؛ بلکه قیمت های نجومی و بدون ضابطه ای نیز در پی داشته است و شرایط را برای مسافران و استفاده کنندگان از خطوط پروازی با اشکال مواجه کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از کش و قوس‌های فراوان و چالش‌های شرکت‌های هواپیمایی با دولت، بالاخره مجوز افزایش قیمت صادر شد؛ افزایشی که برخلاف میل شرکت‌های هواپیمایی که خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی بودند، تنها ۲۹ درصد افزایش یافت.

این پایان ماجرا نبود و بسیاری از ایرلاین‌ها از نرخ مصوب تخطی کرده و افزایش قیمت بسیار بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بود و در مسیر‌های پرتقاضا این افزایش تا ۸۰ درصد بدون احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین عوارض متعلقه بود. به عنوان مثال، قیمت بلیت پرواز تهران-بوشهر ۵۰ درصد، تهران-شیراز ۵۶.۵ درصد، تهران-کرمانشاه ۶۲ درصد و تهران-عسلویه ۵۷.۵ درصد افزایش یافته است.

این قیمت‌ها و تخلفات گسترده، کار را به جایی رساند که معاونت هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی بی سابقه و به منظور تشدید کنترل بر بازار، مجوز ۱۰ شرکت هواپیمایی داخلی را به حالت تعلیق درآورد؛ آتا، فلای‌پرشیا، کیش‌ایر، کارون، سپهران و زاگرس مهم‌ترین شرکت‌هایی بودند که منجوزشان از ۲۱ خرداد سال جاری به حالت تعلیق درآمد.

این تعلیق‌ها نه تنها کمکی به وضعیت آشفته بازار فروش بیت هواپیما نکرد، بلکه شرایط را برای تهیه بلیت در بسیاری از مسیر‌های پروازی دچار مشکل کرد. برخی از سامانه‌های فروش بلیط همانند علی بابا نیز به اتهام گرانفروشی تعلیق شدند که البته همچنان به کار خود ادامه می‌دادند و اینجا نیز نهاد‌های نظارت بر تنظیم بازار موفق عمل نکردند.

دولت از شرکت‌های هواپیمایی حمایت نمی‌کند

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در مورد شرایط پیچیده تهیه بلیت هواپیما گفت: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که از ۱۰۰ درخواست تهیه بلیت که مسافران دارند، دفاتر ما حداکثر بتوانند به ۱۰ درخواست پاسخ بدهند؛ زیرا عرضه و تقاضا به هیچ وجه باهم متناسب نیستند.

فرهاد دوائی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی خواهان افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌های خود بودند، اما دولت و سازمان هواپیمایی کشوری با این مسئله مخالفت کردند. همین مسئله باعث شده است تا شرکت‌ها تعداد پرواز‌های داخلی را کاهش دهند و بیشتر مسیر‌های پروازی به مقاصد نجف یا دیگر کشور‌های عربی اطراف را انتخاب کنند؛ زیرا یک پرواز ۲ ساعته به نجف در حدود ۱۲ میلیون تومان و یک پرواز دو ساعته داخلی نهایتا بین یک میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

وی افزود: پیش از این ما روزانه بین ۱۸ تا ۲۰ پرواز از مشهد به تهران و بالعکس داشتیم و اکنون حداکثر ۷ پرواز انجام می‌شود و یقینا مسافران با کاهش قابل توجه عرضه خدمات هوایی مواجه می‌شوند.

دوائی با انتقاد از عملکرد ایرلاین‌ها تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی با این اقدام، رسما بازار سیاه شکل داده اند و برخی بلیت‌های مسیر‌های پر تردد تا ۴ یا حتی ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و هیچ رد پایی هم از ایشان به جا نمی‌ماند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دولت باید فکری برای مشکل ایرلاین‌ها بکند و به آنان توجهی داشته باشد. وگرنه بازار سیاه بلیت‌های مسافرتی روز به روز افزایش خواهد بافت.

وی با اشاره به برگزاری تور‌های ویژه تابستان با شرایط فعلی توضیح داد: تور‌های خارجی که به قوت خود باقی است و برخی افراد ثروتمند همانند گذشته سفر می‌کنند و برای آژانس‌ها هم دغدغه برگزاری تور خارجی وجود ندارد. اما تور‌های داخلی با پرواز به مشکل برخورده است و با اعداد فعلی و کمبود‌ها در ناوگان هواپیمایی، گروه‌های برگزار کنند تور رغبتی به انجام آن ندارند.

دوائی تاکید کرد: در صورتی که مشکل ایرلاین‌ها و نرخ گذاری‌ها برطرف نشود، تور‌های تابستانی معنا ندارد و برگزار نمی‌شود. از سوی دیگر، اگر نرخ‌ها نیز ترمیم شود و آنچه شرکت‌ها می‌خواهند اتفاق بیوفتد، مردم نمی‌توانند از هواپیما استفاده کنند؛ و در پایان افزود: بلیت قطار هم دست کمی از بلیت هواپیما ندارد و با افزایش ۲۵ درصدی قیمت ها، بلیت ۱ میلیون تومانی را شاهد هستیم و این هم برای بسیاری از مسافران توجیه ندارد.

کاهش سفر به مشهد از راه هوایی

سعید ولی زاده رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز در ادامه این گفتگو با اشاره به شرایط ویژه مشهد اعلام کرد: نرخ‌های غیر‌متعارف در مسیر پروازی مشهد باید تعدیل شود تا زائران رضوی و هم میهمانان ما به سهولت به این شهر سفر کنند، زیرا بسیاری از زائران امکان مسافرت زمینی و ریلی را ندارند و باید از هواپیما استفاده کنند.

وی ادامه داد: باید یک مقدار در نرخ پرواز به مشهد مقدس تخفیف بیشتری در نظر گرفته شود تا دفاتر خدماتی استان بهتر بتوانند خدمت‌رسانی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->