تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاهش سفرهای هوایی به مشهد در دعوای دولت و شرکت های هواپیمایی

  • کد خبر: ۱۶۹۹۶۵
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
کاهش سفرهای هوایی به مشهد در دعوای دولت و شرکت های هواپیمایی
با گذشت یک ماه از افزایش قیمت بلیت های هواپیمایی در کشور، نه تنها بلیت به آسانی پیدا نمی شود؛ بلکه قیمت های نجومی و بدون ضابطه ای نیز در پی داشته است و شرایط را برای مسافران و استفاده کنندگان از خطوط پروازی با اشکال مواجه کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از کش و قوس‌های فراوان و چالش‌های شرکت‌های هواپیمایی با دولت، بالاخره مجوز افزایش قیمت صادر شد؛ افزایشی که برخلاف میل شرکت‌های هواپیمایی که خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی بودند، تنها ۲۹ درصد افزایش یافت.

این پایان ماجرا نبود و بسیاری از ایرلاین‌ها از نرخ مصوب تخطی کرده و افزایش قیمت بسیار بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بود و در مسیر‌های پرتقاضا این افزایش تا ۸۰ درصد بدون احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین عوارض متعلقه بود. به عنوان مثال، قیمت بلیت پرواز تهران-بوشهر ۵۰ درصد، تهران-شیراز ۵۶.۵ درصد، تهران-کرمانشاه ۶۲ درصد و تهران-عسلویه ۵۷.۵ درصد افزایش یافته است.

این قیمت‌ها و تخلفات گسترده، کار را به جایی رساند که معاونت هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی بی سابقه و به منظور تشدید کنترل بر بازار، مجوز ۱۰ شرکت هواپیمایی داخلی را به حالت تعلیق درآورد؛ آتا، فلای‌پرشیا، کیش‌ایر، کارون، سپهران و زاگرس مهم‌ترین شرکت‌هایی بودند که منجوزشان از ۲۱ خرداد سال جاری به حالت تعلیق درآمد.

این تعلیق‌ها نه تنها کمکی به وضعیت آشفته بازار فروش بیت هواپیما نکرد، بلکه شرایط را برای تهیه بلیت در بسیاری از مسیر‌های پروازی دچار مشکل کرد. برخی از سامانه‌های فروش بلیط همانند علی بابا نیز به اتهام گرانفروشی تعلیق شدند که البته همچنان به کار خود ادامه می‌دادند و اینجا نیز نهاد‌های نظارت بر تنظیم بازار موفق عمل نکردند.

دولت از شرکت‌های هواپیمایی حمایت نمی‌کند

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در مورد شرایط پیچیده تهیه بلیت هواپیما گفت: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که از ۱۰۰ درخواست تهیه بلیت که مسافران دارند، دفاتر ما حداکثر بتوانند به ۱۰ درخواست پاسخ بدهند؛ زیرا عرضه و تقاضا به هیچ وجه باهم متناسب نیستند.

فرهاد دوائی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی خواهان افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌های خود بودند، اما دولت و سازمان هواپیمایی کشوری با این مسئله مخالفت کردند. همین مسئله باعث شده است تا شرکت‌ها تعداد پرواز‌های داخلی را کاهش دهند و بیشتر مسیر‌های پروازی به مقاصد نجف یا دیگر کشور‌های عربی اطراف را انتخاب کنند؛ زیرا یک پرواز ۲ ساعته به نجف در حدود ۱۲ میلیون تومان و یک پرواز دو ساعته داخلی نهایتا بین یک میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

وی افزود: پیش از این ما روزانه بین ۱۸ تا ۲۰ پرواز از مشهد به تهران و بالعکس داشتیم و اکنون حداکثر ۷ پرواز انجام می‌شود و یقینا مسافران با کاهش قابل توجه عرضه خدمات هوایی مواجه می‌شوند.

دوائی با انتقاد از عملکرد ایرلاین‌ها تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی با این اقدام، رسما بازار سیاه شکل داده اند و برخی بلیت‌های مسیر‌های پر تردد تا ۴ یا حتی ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و هیچ رد پایی هم از ایشان به جا نمی‌ماند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دولت باید فکری برای مشکل ایرلاین‌ها بکند و به آنان توجهی داشته باشد. وگرنه بازار سیاه بلیت‌های مسافرتی روز به روز افزایش خواهد بافت.

وی با اشاره به برگزاری تور‌های ویژه تابستان با شرایط فعلی توضیح داد: تور‌های خارجی که به قوت خود باقی است و برخی افراد ثروتمند همانند گذشته سفر می‌کنند و برای آژانس‌ها هم دغدغه برگزاری تور خارجی وجود ندارد. اما تور‌های داخلی با پرواز به مشکل برخورده است و با اعداد فعلی و کمبود‌ها در ناوگان هواپیمایی، گروه‌های برگزار کنند تور رغبتی به انجام آن ندارند.

دوائی تاکید کرد: در صورتی که مشکل ایرلاین‌ها و نرخ گذاری‌ها برطرف نشود، تور‌های تابستانی معنا ندارد و برگزار نمی‌شود. از سوی دیگر، اگر نرخ‌ها نیز ترمیم شود و آنچه شرکت‌ها می‌خواهند اتفاق بیوفتد، مردم نمی‌توانند از هواپیما استفاده کنند؛ و در پایان افزود: بلیت قطار هم دست کمی از بلیت هواپیما ندارد و با افزایش ۲۵ درصدی قیمت ها، بلیت ۱ میلیون تومانی را شاهد هستیم و این هم برای بسیاری از مسافران توجیه ندارد.

کاهش سفر به مشهد از راه هوایی

سعید ولی زاده رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز در ادامه این گفتگو با اشاره به شرایط ویژه مشهد اعلام کرد: نرخ‌های غیر‌متعارف در مسیر پروازی مشهد باید تعدیل شود تا زائران رضوی و هم میهمانان ما به سهولت به این شهر سفر کنند، زیرا بسیاری از زائران امکان مسافرت زمینی و ریلی را ندارند و باید از هواپیما استفاده کنند.

وی ادامه داد: باید یک مقدار در نرخ پرواز به مشهد مقدس تخفیف بیشتری در نظر گرفته شود تا دفاتر خدماتی استان بهتر بتوانند خدمت‌رسانی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->