آغاز تشییع پیکر مطهر شهدای اقتدار با حضور پرشور مردم تهران (۷ تیر ۱۴۰۴) + فیلم اولین تصاویر از تابوت‌های شهدای جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی جابه‌جایی بیش از ۶۳ هزار نفر از حجاج بیت الله‌الحرام از مرزهای زمینی کشور ۶۰ شهید حملات رژیم صهیونیستی به کشور، در تهران تشییع می‌شوند بازگشت حسینیه معلی با ترکیب تازه‌ای از مداحان و کارشناسان مذهبی قاب کم‌نظیر از فرماندهان میدان در جریان حمله صهیونیست‌ها به ایران + عکس نگارخانه رضوان میزبان نمایشگاه خوشنویسی «گلاب اشک» می‌شود برنامه‌های دهه اول محرم ۱۴۰۴ ویژه زائران غیرایرانی حرم مطهر امام رضا (ع) اهتزاز پرچم ایران و پرچم گنبد حرم امام حسین (ع) در آسمان کشور + فیلم تشییع پیکر شهید احسان ذاکری، پاسدار و خبرنگار، در تهران (۶ تیر ۱۴۰۴) + فیلم سلیمان سلیمانی، دانشمند هسته‌ای در حملۀ صهیونیست‌ها به شهادت رسید آغاز به کار پویش «به عشق امام حسین (ع) می‌بخشم» با فرا رسیدن ماه محرم ۱۴۰۴ ممنوعیت برپایی عزاداری محرم در حرم حضرت زینب(س) توسط جولانی آیین سنتی «صلا» در نخستین روز ماه محرم در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۶ تیر ۱۴۰۴) چرایی عزاداری برای امام حسین(ع) قبل از سالروز شهادتش نماهنگ چاووش با صدای محمود کریمی+ فیلم ورود آخرین کاروان زائران ایرانی به مدینه (۶ تیر ۱۴۰۴) مراسم شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه محرم برگزار شد (۶ تیر ۱۴۰۴) | تجدید بیعت مادران مشهدی با مکتب سیدالشهدا(ع) برگزاری تشییع پیکر سردار شهید کاظمی و دیگر شهدای جنایات ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۴) + فیلم و تصاویر
سرخط خبرها

عدالت طلب باشیم نه کینه جو!

  • کد خبر: ۱۶۵۵۹۴
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
عدالت طلب باشیم نه کینه جو!
این که به ما یاد دادند که حتی در مقابل دشمن بخاطر خدا عمل کنید نه به خاطر غیظ و خشم و خنک شدن دل، یک ثمره خارجی و نتیجه عملی دارد و آن این است که وقتی به خاطر خدا عمل میکنیم نه به خاطر خنک شدن دل، حتی در مورد دشمن افراط و تفریط نمی کنیم، بلکه فقط دستور خداوند را عمل می کنیم.

یکی از داستان هایی که بارها برای ما تعریف کرده اند داستان جنگاوری امیرالمومنین در جنگ خندق و ماجرای عمرو بن عبدود است، آنجایی که حضرت او را شکست داد و روی سینه او نشست تا کار او را تمام کند اما همه دیدند که این کار را نکرد، بلکه بلند شد و در کار خود فاصله انداخت، در تواریخ است که وقتی از حضرت از این برخواستن و فاصله انداختن پرسیدند فرمود:

«به مادرم دشنام داد و به صورتم آب دهان انداخت. پس ترسیدم مبادا با انگیزه نفسانى او را بکشم. رهایش کردم تا خشمم فرو نشست. سپس به خاطر خدا او را کشتم.»

اخلاص همان گوهری است که مولا می خواهد به ما آموزش دهد که مولوی در مثنوی در زمینه این اخلاص علی(ع)، چنین سروده است:

از علی آموز اخلاص عمل
شیر حق را دان مطهر از دغل
در غزا بر پهلوانی دست یافت
زود شمشیری بر آورد و شتافت
او خدو انداخت در روی علی
افتخار هر نبی و هر ولی
آن خدو زد بر رخی که روی ماه
سجده آرد پیش او در سجده‌گاه

اما این که به ما یاد دادند که حتی در مقابل دشمن بخاطر خدا عمل کنید نه به خاطر غیظ و خشم و خنک شدن دل، یک ثمره خارجی و نتیجه عملی دارد و آن این است که وقتی به خاطر خدا عمل میکنیم نه به خاطر خنک شدن دل، حتی در مورد دشمن افراط و تفریط نمی کنیم، بلکه فقط دستور خداوند را عمل می کنیم، در همین قصه اگر کس دیگری بود دشنام به مادر را با دشنام پاسخ می داد یا با عصبانیت بیشتر و زودتر عمل می کرد درحالی که مولا اینچنین نکرد.
در فیلمی که اخیرا از زندگی شهید محمد بروجردی به نام غریب پخش شد در یک صحنه فردی را برای اعدام می بردند اما مامور لگدی در راه به او زد که در فیلم نشان داده شد شهید بروجردی به این کار اعتراض می کند و به آن اعدامی می گوید که آن لگد را قصاص کند و بزند سپس به آن فرد خاطی می گوید: جنگ کن ولی تخم کینه نکار!
نشان می دهد که حتی دشمن و یک فرد اعدامی هم در اسلام حقوقی دارد، ‏رهبر حکیم انقلاب در این باره می فرماید: اسلام حتی برای مجرمین هم حقوق قائل است. کسی حق ندارد به فردی که بناست اعدام شود، دشنام بدهد. مجازات او اعدام است. دشنام اضافه است؛ دشنام ظلم است؛ این، نحوه‌ی برخورد با فرد اعدامی است؛ چه برسد به زندانی؛ چه برسد به متهم تحت تعقیب. ۱۳۷۱/۱۰/۲۳
در گفتار امام خمینی هم خطاب به مسئولان قضایی همین موضوع وجود دارد که:

در اجرای حدود، نباید از آن حدودی که حق تعالی فرموده است، پایینتر‌‎ ‌‏عمل بشود و نباید زیادتر. حتی آن کسی را که الآن محکوم به قتل شده است و دارند‌‎ ‌‏می برندش در جایی که او را بکشند، هیچ کس حق ندارد حتی یک کلمۀ درشت به او‌‎ ‌‏بگوید؛ اجرای حکم خداست. اگر کسی یک سیلی به او زد، او حق دارد در همان جا،‌‎ ‌‏یک سیلی برگرداند و باید هم دیگران کمک کنند تا او قصاص بکند. اگر یک درشتی‌‎ ‌‏کرد، آن کسی که درشتی کرده است تعزیر لازم دارد، باید قوۀ قضاییه تعزیر کند او را.‏ از آن طرف هم اگر کسی تقصیر بکند در این، یک کسی که مستحق هفتاد ـ مثلاً ـ‌‎ ‌‏شلاق‌ است، شصت تا بزند، این هم تقصیری است که در حکم خدا شده است و خیال‌‎ ‌‏نکند که این یک رحمتی است، بلکه این یک امری است که معصیت خداست. اجرای‌‎ ‌‏حدود به آن طوری که خدای تبارک و تعالی فرموده است، باید بشود.صحیفه امام جلد۱۹صفحه۳۲۵

این یعنی ما باید در همه کارها، حتی در برخورد با مخالف و دشمن، تنها دنبال انجام وظیفه و اجرای دستورات خدا باشیم نه به دنبال آنچه دلمان می خواهد انجام بدهیم، دنبال اجرای عدالت باشیم نه دنبال کینه جویی و تخم کینه کاشتن.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->