نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

اضمحلال پادشاهی مونیخی‌ها

  • کد خبر: ۱۶۶۲۱۴
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
اضمحلال پادشاهی مونیخی‌ها
دورتموند امروز می‌تواند به سلطه بایرن بر بوندس‌لیگا پایان دهد

وضعیت فوتبال آلمان در هفته‌های اخیر برای کسانی که در دهه گذشته بوندس‌لیگا را دنبال می‌کردند، ناآشنا و غریب به نظر می‌رسد. شکست خانگی سنگین بایرن‌مونیخ مقابل لایپزیش امید‌های دورتموند برای نخستین قهرمانی در یازده سال اخیر را افزایش داد و حالا شاگردان ادین ترزیچ فقط یک پیروزی تا قهرمانی لیگ آلمان فاصله دارند.

طلسم سلطه بایرن بر بوندس‌لیگا در هزاره جدید در حال فروریختن است و هواداران این تیم به‌سختی می‌توانند با اتفاقات ماه‌های اخیر کنار بیایند. در طرف دیگر، اما پس از پیروزی خارج‌ازخانه هفته گذشته زنبور‌ها مقابل آگزبورگ که در سه فصل گذشته هیچ‌وقت در خانه‌اش به دورتموند نباخته بود، به نظر می‌رسد هواداران پرشور زردوسیاه‌پوشان فوتبال آلمان، جشن خود را آغاز کرده‌اند؛ جشنی که امروز با پیروزی در بازی خانگی برابر ماینتس رده‌نهمی و قطعی‌شدن قهرمانی‌شان، می‌تواند به اوج برسد.

زنبور‌ها در آستانه قهرمانی پس از یک دهه

سباستین کل، مدیر ورزشی دورتموند، بار‌ها از برنامه هفته‌های گذشته بوندس‌لیگا که شاگردان ترزیچ را ملزم کرده است هر بار پس از بایرن به مصاف حریفان برود، انتقاد کرده بود، اما برنامه این‌بار به نفع دورتموند به پایان رسید. شنبه هفته پیش اعضای تیم دورتموند، کنار هم شکست همراه با فروپاشی بایرن را تماشا کردند و با آگاهی کامل از اوضاع جدول، برای مصاف بزرگ با آگزبورگ آماده شدند.

پیروزی برابر این تیم که توسط انریکو ماسن، سرمربی سابق تیم دوم دورتموند، هدایت می‌شد، زنبور‌ها را بار دیگر به صدر جدول فرستاد و حالا آن‌ها فقط مسابقه حساس خانگی مقابل ماینتس را برای کسب جام در پیش دارند. دورتموند این فصل سه‌بار به صدر جدول رسیده است؛ دو بار اول صدرنشینی آن‌ها بیش از یک هفته طول نکشید و با شکست مقابل بایرن‌مونیخ و تساوی مقابل بوخوم همه‌چیز از دست رفت. با این حال، بخت برای بار سوم به زنبور‌ها روی آورده است. آن‌ها هفتادامتیازی هستند و دو امتیاز از بایرن بیشتر دارند، اما به‌دلیل تفاضل گل بسیار کمتر از حریف مونیخی، به‌خوبی می‌دانند که حتی مساوی در بازی آخر اگر با پیروزی بایرن مقابل کلن همراه شود، قهرمانی را از آن‌ها خواهد گرفت.

قصه سباستین هالر البته دراماتیک‌تر از هر ماجرای دیگری در فوتبال آلمان است؛ این ضلع از مثلث تهاجمی فوق‌العاده فرانکفورت در فصل ۱۹-۲۰۱۸، پس از دوره‌های موفق در وستهام و آژاکس به لیگ آلمان بازگشت، اما تابستان گذشته و پیش از آنکه با پیراهن دورتموند به میدان برود، متوجه شد به سرطان مبتلا شده است. این مهاجم جراحی‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشت، در تعطیلات زمستانی به تمرینات اضافه شد و با گل‌زنی در روز جهانی مبارزه با سرطان، بازگشتش را به بوندس‌لیگا جشن گرفت. هالر از مهره‌های اصلی دورتموند در راه بازگشت به رقابت قهرمانی بود؛ تیمی که در تعطیلات طولانی زمستان در رده ششم جدول قرار داشت، اما حالا به صدر رسیده است.

ناکامی تمام‌عیار بایرن با توخل

شکست سنگین مقابل لایپزیش جدیدترین قسمت از سریال ناکامی‌های توخل روی نیمکت بایرن بود. پس از تعطیلات زمستانی، ناگلزمن هم عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشت، اما روز اخراج او بایرن همچنان در سه جام برای قهرمانی می‌جنگید. در دوران کوتاه حضور توخل، بایرن از لیگ قهرمانان و جام‌حذفی کنار رفت و حالا در آستانه ازدست‌دادن لیگ قرار دارد. این نخستین‌بار از سال ۲۰۱۱ است که بایرن فصل را بدون جام پایان می‌دهد.

نکته جالب اینجاست که دورتموند در صورت پیروزی مقابل ماینتس با ۷۳ امتیاز به قهرمانی خواهد رسید. این درحالی است که در هیچ‌یک از ۱۰ فصل گذشته ۷۳ امتیاز برای قهرمانی بوندس‌لیگا کافی نبوده است. به عبارت دیگر، این لغزش‌های بایرن و عملکرد بد مسئولان باشگاه است که جام را به وست‌فالن می‌فرستد. شاید مشکلات فیزیکی تیم پس از تعطیلات دوماهه زمستانی، یکی از علت‌های افت بایرن‌مونیخ باشد. ناگلزمن هم پیش‌تر به این نکته اشاره کرده بود.

آن‌ها فصل گذشته هم پس از آغاز نیمه دوم فصل دچار افت مقطعی شدند؛ هرچند باواریایی‌ها از هفته پنجم به بعد هیچ‌وقت از صدر پایین نیامدند و با وجود ازدست‌دادن هفت امتیاز در سه هفته پایانی، با هشت امتیاز اختلاف نسبت به دورتموند قهرمانی را جشن گرفتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->