سرخط خبرها

فرهنگ‌سازی سلامت در منطقه

  • کد خبر: ۱۶۶۷
  • ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
فرهنگ‌سازی سلامت در منطقه

سید مصطفی بهشتی - در شماره قبلی شهرآرا محله و در مطلبی کوتاه به این موضوع اشاره کردیم که نمایشگاهی تحت عنوان بسیج کنترل فشار خون در پارک ملت دایر است تا اطلاع‌رسانی باشد در راستای ترغیب شهروندان به موضوع کنترل فشارخون و محافظت از سلامت جسم و روح. در این شماره اما به نمایشگاه رفتیم تا گزارشی از اقداماتی که در آن انجام می‌گیرد تهیه و آنچه لازم است در حوزه سلامت و کنترل فشار خون انجام شود، از طریق متخصصان این امر در منطقه 11 به شهروندان منتقل کنیم.
اعظم دنیوی، مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت شماره یک شهرستان مشهد، در جریان بازدید ما از این نمایشگاه درباره برگزاری آن گفت: ایستگاه‌های سراسری بسیج ملی فشارخون به صورت یک طرح ملی از 27 اردیبهشت تا 15 تیر در کشور و به همت وزارت بهداشت برگزار شد. در اجرای این طرح افراد بالای 30 سال، مادران باردار و بیماران کلیوی در هر سنی، جمعیت هدف بودند. ما در کنار برگزاری نمایشگاه‌هایی به این شکل که در 8 ایستگاه موقت به وسیله مرکز دایر شد و 2 ایستگاه آن در منطقه 11 بود از طریق تیم‌های سیار و سامان خود اظهاری هم سعی کردیم تا طرح ملی کنترل فشارخون را انجام دهیم.
وی افزود: نمایشگاه کنترل فشار خون در پارک ملت به همت مرکز بهداشت شماره یک شهرستان مشهد، برگزار شد که دارای 5غرفه شامل موضوع‌های سلامت روان، مشاوره تغذیه، نقاشی کودکان و اندازه‌گیری فشارخون آقایان و بانوان است.
دنیوی در ادامه درباره هدف این نمایشگاه نیز گفت: کاری که در کشور انجام گرفت در واقع یک طرح ملی و برابر دستورالعمل انجام گرفت و هدف این بود که در این فرصت آموزش بیشتر مردم و فرهنگ‌سازی انجام شود که سلامتی و کنترل فشارخون برای آن‌ها یک دغدغه شود. این یکی از برنامه‌هایی بود که در راستای طرح تحول سلامت انجام شد و تلاش ما این است که از لحاظ سلامت روان، کنترل فشار خون و مشاوره تغذیه به شهروندان خدمات‌رسانی کنیم.
در حاشیه نمایشگاه کنترل خون که در پارک ملت برگزار شد با محبوبه سلطانی، معاون فنی مرکز بهداشت شماره یک شهرستان مشهد، هم صحبت شدیم تا اهمیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و توجه به کنترل فشار خون را جویا شویم.
سلطانی در ابتدای گفت‌وگو ضمن تأکید بر اهمیت توجه به فشار خون بیان کرد: پویش فشارخون از 27 اردیبهشت ماه به صورت سراسری در کشور آغاز به کار کرد که اثر این طرح شناسایی زودتر بیماری و در نتیجه مطلع شدن افراد و فرصت درمان و کنترل را به شهروندان می‌دهد. در اجرای این طرح پس از اندازه‌گیری فشار خون و شناسایی کسانی که در معرض خطر هستند پیگیری وضعیت سلامت آن‌ها به وسیله همکاران ما انجام می‌شود.
نکته اساسی در موضوع کنترل فشار خون به وسیله شهروندان این است که سلامتی و کنترل فشار خون برای شهروندان یک دغدغه شود تا آن‌ها جدا از اینکه طرح ملی یا نمایشگاهی دایر شود؛ خودشان پیگیر سلامت و فشار خون باشند.
در همین‌باره چگونگی فرهنگ‌سازی حوزه سلامت برای شهروندان را از سلطانی جویا شدم که گفت: کاری که ما در طول حدود این 2ماه انجام می‌دهیم در راستای همین فرهنگ‌سازی است. ما در طول سال در مرکز بهداشت امور تست فشارخون و کنترل و مراقبت‌های آن را انجام می‌دهیم، اما در این نمایشگاه اولین کار و هدف مبنی بر فرهنگ‌سازی بود که در این زمینه آموزش چگونگی کنترل سلامت، اطلاع‌رسانی عوارض فشار خون، مشاوره روان، مشاوره تغذیه و معرفی مراکز درمانی انجام شد. بنابراین طرح ملی کنترل فشار خون یک فرهنگ‌سازی بود تا بتوان نتایج آن را در بقیه سال دید، چرا که در این بازه با تبلیغات و آموزش و دایر کردن ایستگاه تلاش ‌شد تا کنترل فشارخون برای مردم دغدغه شود.
معاون فنی مرکز بهداشت شماره یک شهرستان مشهد درباره اقداماتی که در این مرکز در راستای سلامت شهروندان انجام می‌‎شود، نیز گفت: ما در مرکز بهداشت در تمام طول سال خدمات جامع فشارخون و دیابت را ارائه می‌دهیم. پس از مراجعه شهروندان و اندازه‌گیری فشار خون آن‌ها برای شهروندان، پرونده الکترونیک سلامت تدارک دیده می‌شود، به این شکل که در طول دوره‌ای که مراجعه می‌کنند در صورتی که فشارخون آن‌ها بالا باشد توصیه‌های لازم در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تغذیه انجام می‌شود.
سلطانی در ادامه ضمن اشاره به اینکه فشارخون قاتل خاموش است، گفت: نکته این است که همه شهروندان باید نسبت به این موضوع آگاه و دغدغه داشته باشند چرا که غافل شدن از عوارض فشارخون می‌تواند فرصت جبران را از انسان بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->