دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ربیعی: انقلاب ما یک انتخاب بود و هم یک انقلاب انتخاباتی/جایگزینی اینترنت با ایران نت صحت ندارد

  • کد خبر: ۱۶۷۱۶
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
ربیعی: انقلاب ما یک انتخاب بود و هم یک انقلاب انتخاباتی/جایگزینی اینترنت با ایران نت صحت ندارد
سخنگوی دولت گفت: انقلاب ما هم یک انتخاب بود و هم یک انقلاب انتخاباتی. انتخابات به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بستری برای تصمیم‌گیری مردم در اداره کشور است.
به گزارش شهرآرانیوز، «علی ربیعی» در نشست خبری روز دوشنبه، چهاردهم بهمن ماه با خبرنگاران باتبریک فرارسیدن ایام دهه فجر و چهل و یکمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امسال ما دو تبریک را همزمان با هم داریم؛ نخست تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دوم چهلمین سالگرد تاسیس نهاد‌های مردم سالار جمهوری اسلامی که چهل سال انقلاب را همین نهاد‌ها تضمین کردند.

سخنگوی دولت چهلمین سالگرد انتخابات‌ها را نیز تبریک گفت و افزود: چهل سالی که پایان زمستان بود و آغاز بهار برای ملت ایران، بهار انتخاباتی و بهار نهادسازی برای ایرانی آزاد که همزمان با هم باید پیرامون آن با یکدیگر گفتگو کنیم و به جشن بنشینیم.

ربیعی در ادامه یاد و خاطر امام خمینی (ره) را گرامی داشت و افزود: همراهی مردم و رهبری امام توانست به قرن‌ها نظام شاهنشاهی و دیکتاتوری در ایران پایان دهد.

سخگوی دولت گفت: استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران با حکم شخص یا گروهی خاص اتفاق نیفتاد، بلکه به خواست عمومی بود که به رهبری امام خمینی شکل گرفت و تبلور یافت و در این خواست عمومی استقلال آزادی و جمهوری متبلور شد و همه این‌ها را که همواره در روحیه اسلامیت که همواره در جامعه ایرانی وجود داشت در هم آمیخت و نظامی را که مبتنی بر اراده خارجی و عدم حضور مردم بود، نفی کرد.

 در تبیین چرایی انقلاب کوتاهی کردیم

ربیعی افزود: ما در تبیین چرایی و علت وقوع انقلاب اسلامی کوتاهی کردیم و نتوانستیم برای نسل‌های جدید به درستی سخن بگوییم که به چه علت در این کشور انقلاب رخ داد و متاسفانه فرصتی برای سوء استفاده کنندگان فراهم ساخت که حتی از انقلاب پروژه سازی کنند انقلاب یک قاعده عظیم اجتماعی و یک قانونمندی اجتماعی بود و رژیم سلطنت هیچ راهی به جز سقوط در آن ایام نداشت.
سخنگوی دولت بیان کرد: تبلور خواسته ملت در سخنان امام خمینی (ره) ناشی از یک قاعده بزرگ علمی، قانونی و اجتماعی بود که نظام سلطنت دیگر نمی‌توانست تداوم پیدا کند ملت ما برای تعیین سرنوشت خود انقلاب کرد.
دورانی ما سپری کردیم که آن نسل پدر با فرزند خود نمی‌توانست آزادانه صحبت کند یک کتاب را باید هزارگونه جلد مختلف می‌زدیم تا بتوانیم آن را حمل و یا مطالعه کنیم.
ربیعی اظهار داشت: پیش از انقلاب دوران سیاهی بود که فکر می‌کردیم از هر جهت دیوار‌ها موش و موش‌ها گوش دارند که ضرب المثل‌های رایج نسل دهه چهل بود.

 در سابقه تاریخی ما مانده که اگر کسی نمی‌خواهد از ایران بیرون برود

سخنگوی دولت اظهار داشت: به رغم اینکه ما در تبیین علت انقلاب کوتاهی کردیم در دورانی که سرنوشت انتخاب‌های ما را سفارتخانه‌ها و دربار‌ها تعیین می‌کرد و صندوق‌ها هیچ ارزشی نداشت و هنوز در سابقه تاریخی نسلی ما باقی‌مانده که اگر کسی نمی‌خواهد از ایران بیرون برود. این بیان نفر اول مملکت در آن دوران بود نه اینکه بماند و زیستی را برایش فراهم کنیم.

ربیعی افزود: نظام امروز هم بدون اتکا به مردم نمی‌تواند به مسیر خود ادامه دهد. بنیانگذار کبیر انقلاب نیز بار‌ها و بار‌ها تاکید داشتند که اگر مردم نباشند نمی‌توان حکومت کرد و این نگاه در امام برآمده از درک کامل شیوه حکومت‌داری مبتنی بر عدالت و آزادی و مردم‌سالاری بود که آموزه‌های دینی ما نیز تحقق آن را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت گفت: آنچه انقلاب و خمینی کبیر به ما یاد این بود که مردم در راس امور هستند و میزان رای ملت است و آن‌ها هستند که باید مقدرات خود را تعیین کنند. انقلاب با حضور مردم به پیروزی رسید و قطعا با حضور همین مردم می‌تواند تداوم، ثبات و اقتدار داشته باشد.

ربیعی عنوان کرد: دهه فجر امسال همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بدون تردید یکی از مهمترین رویداد‌هایی کشور  که در پیش روی ما است انتخابات مجلس شورای است.

وی خاطرنشان کرد: یادمان باشد انقلاب ما هم یک انتخاب بود و هم یک انقلاب انتخاباتی. انتخابات به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بستری برای تصمیم‌گیری مردم در اداره کشور است. انتخابات در تمام دوره‌های خود از اهمیت ویژه برخوردار بوده است. اما تردید نکنیم که شرایط امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران حساسیت و ضرورت‌های خاص دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: شاید در هیچ دوره‌ای فشار‌های بین‌المللی برای در تنگنا گذاشتن مردم به اندازه این روز‌ها نبوده است. تحریم‌های آمریکا و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران بی‌سابقه و مستقیم زندگی روزمره مردم را هدف قرار داده است.

 حضور معنادار مردم در انتخابات در شرایط فعلی الزامی است

ربیعی عنوان کرد: معتقدیم امروز نشان مقاومت در برابر اقدام برای فروپاشی ایران و نیز نشان تداوم صندوق، تعیین کننده همه امور در آینده ایران خواهد بود، حضور همه ما در پای صندوق‌های رای است.
وی اضافه کرد: دولت به عنوان مجری انتخابات همه تلاش خود را برای فراهم آوردن چنین بستری بکار خواهد بست.
بستری که انتخابات با سلامت و امنیت کامل صورت پذیرد. اگرچه برخی جریان‌های سیاسی و اجتماعی سابقه‌دار، انتقادها، نگرانی‌هایی برای امکان حضور همه تنوع‌های سیاسی را در این انتخابات ابراز کرده‌اند.
ربیعی افزود: با احترام به این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، ما معتقدیم که حضور معنادار برای پاسخ به این تهدیدات و حفظ ارزش‌های صندوق‌ها در شرایط فعلی الزامی است.
همه باید در پای صندوق‌های رای حضر داشته باشیم. چه منتقدین و چه آن‌هایی که نگران هستند.

 بهترین مسیر برای شنیدن صدای مردم را صندوق رای می‌دانیم

سخنگوی دولت گفت: دولت چه شخص رییس جمهوری و چه سایر اعضا و من هم به عنوان سخنگو، مطالبی را که در این روز‌ها مطرح کردیم، همه در همین جهت بوده است. همه در راستای تقویت، دلسوزی برای ایران عزیز و انقلاب عظیم بوده است. چرا که باور ما بر این است که هر چه انتخابات پرشورتر، باشکوه‌تر و با تنوع بیشتری برگزار شود این مهم بهتر به‌دست می‌آید.

ربیعی افزود: بنابراین بر این اعتقادیم که هر چه چقدر صدای مردم در داخل کشور بلندتر باشد و بیشتر شنیده شود صدای بیگانه و صدایی که خیر ملت ایران را هرگز نمی‌خواهد از بیرون و رسانه‌های وابسته به آن‌ها کمتر و یا اساسا شنیده نخواهد شد.
وی یادآور شد: ما بهترین مسیر برای شنیده شدن صدای مردم را صندوق انتخابات می‌دانیم. دولت معتقد به حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: از همگان دعوت می‌کنیم حتی آنان که از وضعیتی نارضایتی دارند با اعتقاد به تلاش برای منافع ملی و اعتلای کشور به مشارکت و حضور معنادار در این برهه درانتخابات بپردازند.

صدا و سیما باید رسانه ملی باشد

ربیعی در ادامه در خصوص شبیه سازی‌های صورت گرفته از مقاله وی در بخش خبری ۲۰:۳۰ اظهارداشت: اگر برنامه‌های نقد صورت می‌گیرد همگان باید فرصت داشته باشند که به این نقد‌ها پاسخ بدهند.
پری شب دیدم که ۲۰:۳۰ بخشی از مقاله من را مقایسه می‌کند و می‌گوید آمریکایی‌ها شبیه من هستند و یا من شبیه آن‌ها هستم همانطور که تماشا می‌کردم گفتم‌ای کاش خنده‌های نتانیاهو موقع خروج از برجام را هم پخش می‌کردند و‌ای کاش شادمانه‌هایی برای خروج از برجام بود آن را هم پخش می‌کردند.
وی یادآورشد: به نظرم روال درستی نیست شبیه‌سازی بکنیم و بگوییم که حالا این شبیه‌سازی است. این دست شبیه‌سازی‌ها زیاد می‌شود صورت بگیرد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: قطعاً ما خودمان را در کنار سازمان صدا و سیما می‌دانیم و آنچه را هم گاهی می‌گوییم و نقد می‌کنیم برای این هست که معتقدیم سازمان صدا و سیما باید رسانه ملی ما باشد، صدای مردم ما باشد و همگان احساس کنند که می‌توانند به اعتبار اطلاعاتی آن تکیه کنند. اگر هم مطلبی می‌گویم از سر دلسوزی است و به جز این نیست.

 وزیر جهاد کشاورزی در مهلت قانونی معرفی خواهد شد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص معرفی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایشان قبل از مهلت قانونی معرفی خواهد شد. ما زمان قانونی داریم و اگر بتوانیم در این موقع به جمع‌بندی برسیم تاکنون حداقل شش نفر را می‌دانم درباره آن‌ها بررسی می‌شوند و حتما در مهلت قانونی فرد مشخص و معرفی خواهد شد.
 وی یادآورشد: وزارتخانه بسیار مهمی برای ما است در این دوره به خصوص با توجه به بحثی که در اقلام مواد غذایی کشور داریم.
یکی از شاخص‌های مهم ما بهداشت مسائل قضایی و دائمی است و از این جهت بسیار مهم است قطعاً دولت سعی خواهد کرد فردی کارکشته، پیگیر و متخصص برای آن را معرفی کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با مجلس هم مشورت کرده اید، گفت: اطلاعی ندارم، اما اگر فرد نهایی شود حتماً مشورت می‌شود. لازم نیست درباره افرادی که بحث می‌شوند از حالا مشورت شود. هر فردی مشخص شود حتماً آقای دکتر امیری این امر را برعهده خواهند داشت.

جایگزینی اینترنت با ایران نت صحت ندارد

رییعی در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه رییس قوه قضاییه که فعالیت شاغلان بخش صوت و تصویر را به اخذ مجوز در صدا وسیما کرده است و اینکه فعالان بخش خصوصی معتقدند این بخشنامه سازمان رقیب و اصلی را به عنوان ناظر و مجوزدهنده قرار می‌دهد، گفت: پاسخ من همان پاسخ رییس جمهوری است و تعیین مصادیق به شورای‌عالی فضای مجازی واگذار شده است. در این باره با ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم صحبت شد که وی هم با کنش بسیار خوب اجتماعی، تمام ذی نفعان را دعوت می‌کند تا نحوه تعیین مصادیق و اجرا تشریح شود.
سخنگوی دولت افزود: در مواردی به شکل واضح مسئولیت با سازمان صدا وسیماست و مواردی را شورای عالی فضای مجازی تعیین می‌کند.
وی درباره ابراز نظر برخی افراد درباره (جایگزینی اینترنت با) ایران‌نت یادآور شد: افراد در بیان دیدگاه‌های خود آزاد هستند، اما این نظر شخصی بوده است و این به معنای موضع دولت و شورای عالی فضای مجازی نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: برای آنکه آمریکا به سایت‌های داخلی دست اندازی نکند از سوی مرکز ملی و شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تمهیداتی را اندیشیده شده است و مرتب به روز می‌شود و نیاز به تعریف جدیدی ندارد. تمرکز ما هم بر اجرای اقدامات باقی مانده از شبکه ملی ارتباطات است و این موضوع هم ارتباطی با جایگزینی اینترنت ندارد.

همه موارد را صادقانه با مردم بیان کنیم

ربیعی درباره شایعات و اخبار مربوط به ویروس کرونا و نظام اطلاع رسانی در کشور گفت: پس از حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی نخواستم به این موضوع برگردم و با توجه به این که شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مجوز پرواز در آسمان ایران است، من پس از آن توضیح ندادم زیرا یکبار هم دوستان سپاه نیز صادقانه این موضوع را توضیح دادند.

و پس از آن هیچ مسئولیتی متوجه شورای عالی امنیت ملی نیست، این شورا مسئول هماهنگی سیاست های کلی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سیاست های امنیتی کشور است و مجوز پرواز در آسمان ایران از وظایف پدافند بوده است.
سخنگوی دولت اشکال در نظام اطلاع رسانی کشور را یک نقص جدی دانست و گفت: متاسفانه از این موضوع آسیب خوردیم، باید تلاش زیادی بکنیم تا اعتماد داخلی را افزایش دهیم؛ ما همه باید به یکدیگر اعتماد کنیم. و این هم در سایه این است که در تجارب خود همه موارد را صادقانه با مردم بیان کنیم که دولت تعهد اخلاقی، دینی و ملی ما خود می‌داند.

ربیعی به سوء‌تفاهم‌های پیرامون هواپیمای اوکراینی و تصمیم‌گیری‌ها از همان شب نخست اشاره کرد و گفت: در هیچ جای جهان تا تصمیم گیری نهایی، تا پروازهای که در آسمان است نمی توانستیم یک باره بگوییم که هیچ پروازی به آسمان ایران نیاید، یک زمانی محدود (از یک تاریخ تا تاریخی دیگر) تعیین می کنند؛ شاید اشتباه این بوده که در همان زمان باید به ضوح گفته می شد که ما فکر کردیم در همان موق در متن  قرار دارد


در مورد ویروس کرونا و جان مردم کوتاهی نمی‌کنیم 
سخنگوی دولت افزود: مطمین باشید درباره ویروس کرونا  با توجه به روحیاتی که از دکتر نمکی وزیر بهداشت می شناسم، و همین که سخنگویی را برای این مساله تعیین کردند تا همه موارد را به صورت شفاف به مردم بگویند. مساله ویروس کرونا به جان مردم مرتبط است و در این مورد کوتاهی نخواهیم کرد.
ربیعی با تاکید بر اینکه «اعتماد مردم، سرمایه اجتماعی ما است» گفت: اعتماهای آسیب خورده در جامعه را باید احیا کنیم، همه تلاش ما هم همین است زیرا بدون اتکا و اعتماد به یکدیگر نمی توانیم دوران سخت را با سختی و مشکلات بیشتری سپری خواهیم کرد.

در صورت حسن نیت طرف اروپایی، هیچ مانعی برای گسترش روابط نیست

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور درخصوص سفر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران هم

گفت: این اولین سفر رسمی بورل به ایران تحت عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. امیدواریم این سفر در بررسی مسائل ایران و اتحادیه اروپا و کاهش اختلاف نظر‌ها - که در ماه‌های گذشته به دنبال پایبندی لازم کشور‌های.

اروپایی به برجام صورت گرفته - بتواند مفید واقع شود.  
ربیعی با تاکید بر اینکه از نظر ایران گفتگو درباره پایبندی اروپایی‌ها به برجام و مقاومت آن‌ها در برابر زورگویی‌های آمریکا اولویت دارد، اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم اروپایی‌ها را به سمت ایالات متحده هل دهیم و از تلاش‌هایی که در این زمینه در برخی از کشور‌های اروپایی انجام می‌شود که تبعیتی از سیاست‌های آمریکا نداشته باشند، حمایت می‌کنیم.
 
 
وی با اشاره به دیگر موضوعات مورد رایزنی تصریح کرد: مسائل دیگری از جمله وضعیت منطقه، ناامنی‌هایی که
آمریکایی‌ها در دامن زدن به آن‌ها کوتاهی نمی‌کند، حتما در این گفتگو‌ها مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت.  
سخنگوی دولت ادامه داد: ما اطمینان داریم در صورتی که طرف اروپایی، حسن نیت و جدیت کافی را در حل اختلافات نشان دهد، هیچ مانعی برای گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت. نتایج این سفر را در جلسات آینده و مباحث وزارت خارجه می‌توان مورد بحث قرار داد.  

دولت فشاری برای قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما نداشته است
 
ربیعی در پاسخ به سوال مبنی بر برخی ادعا‌ها مبنی بر قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما خاطرنشان کرد: من نشنیدم از دولت کسی از در این زمینه نامه‌ای زده باشد یا فشاری آورده باشد. قطعا ما در این زمینه دخالتی نداشتیم. ما برای کارکنان صداوسیما احترام قائل هستیم که اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
 
وی با بیان اینکه شاید یکی از نیاز‌های بزرگ ایرانیان، اطلاعات درست و صحیح است، ابراز داشت: یکی از مسائلی که به آینده ایران مرتبط است، باید شفاف و صریح و روشن نقد‌ها را داشته باشیم که گرایش‌هایی برای شنیدن صدا‌هایی که دلسوزی برای ایران ندارند، به وجود نیاید. ما قطعا در این زمینه فشاری نداشتیم، اما گاهی شاهد توهین‌هایی بودیم که به صورت زنده از آنتن انجام می‌شد.  
این عضو دولت تدبیر و امید با تاکید مجدد بر این مطلب که دولت فشاری برای قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما نداشته است، بیان کرد: من از نماینده قوه مجریه بر شورای نظارت بر صداوسیما در مورد برخی از این برنامه‌ها و به ویژه جهان‌آرا سوال کردم و گفتند که در مورد این برنامه در شورای نظارت بر صداوسیما اصلا چیزی مطرح نشده است که بخواهد در مورد آن تصمیم‌گیری شود.  

ربیعی با بیان اینکه هیچ ابلاغیه‌ای برای صداوسیما از سوی شورای نظارت ارسال نشده است، یادآور شد: این رویکرد داخلی صداوسیما است و فکر می‌کنم مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما توضیحاتی را در این زمینه قبلا داده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->