سرخط خبرها

۴۰ سال خدمت عاشقانه به محرومان

  • کد خبر: ۱۶۷۸
  • ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
۴۰ سال خدمت عاشقانه به محرومان
گفتگو با مدیر خیریه محبان الائمه (ع) محله جاهدشهر

حسین برادران فر - علی مروی، جهادگر سابق و مدیر خیریه محبان الائمه(ع)، یکی از چهره‌های شناخته‌شده محله جاهدشهر است. او که به قول خودش همه افتخارش خدمت به محرومان بوده و هست بیش از 40سال است که با همکاری و حمایت مردم درخدمت محرومان و مستضعفان بوده و می‌باشد. در ادامه گفت‌وگوی دوستانه‌ای که با او داشته‌ایم مرور خواهیم کرد.

 

30سال خدمت
علی مروی که متولد سال1340 در مشهد است، جزو اولین کسانی است که به جهاد سازندگی پیوسته و تمام سال‌های خدمتش را در روستاهای محروم استان و کشور گذرانده است.
وی در توضیح این مطلب می‌گوید: سال1358 به عشق خدمت به محرومان و مستضعفان به جهاد سازندگی پیوستم و به قول معروف کار در جهاد سازندگی را با درو کردن شروع و با بیل‌مکانیکی به پایان رساندم. در طول بیش از 30سال خدمت در مناطق محروم هر جایی که احساس کردم مردم نیاز به خدمت و کمک دارند، به همراه نیروهای جهاد وارد عمل شده و با ساخت جاده، حمام، غسال‌خانه، لوله‌کشی آب‌آشامیدنی، برق و تلفن در روستاهای محروم شهر و استان شرایط زندگی بهتری را برای این افراد محروم و نیازمند فراهم کردیم. در آن‌زمان یکی از عواملی که در مناطق روستایی نفوذ زیادی داشتند و مانع پیشرفت در روستاها شده بودند خان‌ها و کدخداهایی بودند که وابسته به نظام طاغوت و شاهنشاهی بودند، به همین دلیل روستاییان جرئت همکاری با جهادسازندگی را نداشتند، خوشبختانه از طریق کار فرهنگی و گفت‌وگو با اهالی روستاها، این طلسم و ترس شکسته شد و مردم روستا توانستند در انتخابات آزاد شوراهای روستایی شرکت کرده و در سرنوشت خود سهیم شوند و ما توانستیم با مشارکت و همکاری همین مردم در روستاها تحولات بزرگی را به وجود آورده و چهره روستاها را عوض کنیم.

 

تأسیس مؤسسه
جهادگر سابق در محله جاهدشهر بعد از 30سال خدمت و بازنشستگی از جهاد سازندگی، مؤسسه خیریه محبان الائمه(ع) را تأسیس کرده و خدمت به مستضعفان و محرومان را ادامه می‌دهد.
علی مروی با تأیید این مطلب می‌گوید: بعد از بازنشستگی در سال89 به دنبال فرصتی بودم تا خدمت به مردم را که بعد از 30سال کار جهادی در وجود من رخنه کرده‌ بود، ادامه دهم از این رو به فکر تأسیس یک مؤسسه خیریه در محله جاهدشهر افتاده و سرانجام در سال91 و بعد از دو سال دوندگی و پیگیری‌های فراوان و اخذ مجوزهای اداری و ثبتی از فرمانداری، استانداری و ارگان‌های ذی‌ربط، خیریه محبان‌الائمه(ع) را تأسیس و ثبت کرده و در سال92 به طور رسمی آغاز به کار کردم. در طول سال‌های فعالیت این مؤسسه خیریه تاکنون به‌طور متوسط و سالانه 12 تا 13جهیزیه کامل برای عروس‌های محروم محله تهیه و آنان را روانه خانه بخت‌ کرده‌ایم، درکنار این سالانه و به مناسبت‌های مختلف 200 تا 300بسته حمایتی غذا (سبد کالا) را در بین محرومان محله و منطقه تقسیم می‌کنیم.

 

کمک‌های پزشکی
در کنار کمک‌های غذایی و سبد کالا، بخشی‌از حمایت‌های مؤسسه خیریه به صورت کمک‌های دارو و درمان، مشاوره و کمک‌های حقوقی و اجتماعی انجام می‌شود.
مدیر خیریه محبان‌الائمه(ع) در توضیح بیشتر این مطلب می‌گوید: بخشی از کمک‌های خیریه در رابطه با تهیه اقلام دارویی و درمانی برای افراد محروم و نیازمند جامعه است، وقتی یکی از افراد محروم محله برای پرداخت هزینه نسخه پزشک یا مراجعه به پزشک عمومی و متخصص ناتوان است به خیریه مراجعه می‌کنند، پس از تأیید ازسوی معتمدان و نیروهای خیریه، هزینه دارو و درمان در اختیار آنان قرار می‌گیرد. همچنین اگر این افراد در خانواده خود، دچار مشکلات اجتماعی و نابسامانی‌هایی در زندگی خصوصی باشند به مشاور خانواده و روان‌شناس بالینی معرفی می‌شوند، درحوزه مشکلات حقوقی و قضایی نیز خدماتی را به افراد محروم و خانواده‌های آن‌ها ارائه خواهیم داد، تمامی این خدمات به‌طور رایگان یا با حداقل هزینه انجام می‌شود.  

 

صندوق قرض‌الحسنه
 صندوق قرض‌الحسنه خیریه محبان الائمه(ع) نیز یکی دیگر از بخش‌های خدماتی این خیریه است و تاکنون وام‌های زیادی را دراختیار افراد نیازمند و اهالی محله قرار داده است.
علی مروی در توضیح این مطلب می‌گوید: مؤسسه خیریه محبان‌الائمه(ع) بر اساس
حمایت‌ها و همکاری شهروندان نیکوکار و خیران شکل گرفته‌ است. ما در این خیریه به هیچ فردی پول نقد و ماهانه نمی‌دهیم بلکه از طریق دادن وام به افراد نیازمند کمک می‌کنیم. از همان ابتدای تأسیس مؤسسه، با کمک‌های مالی جمعی از خیران و شهروندان نیکوکار مبالغی جمع‌آوری و با همین پول صندوق قرض‌الحسنه محبان‌الائمه(ع) تأسیس شد. میزان وام صندوق از یک تا 10میلیون تومان است که افراد نیازمند و محروم در اولویت گرفتن وام قرار دارند، اما دیگر افراد محله نیز می‌توانند از طریق سپرده‌گذاری بعد از گذشت 3ماه وام مورد نظر خود را دریافت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->