چندسالی است که در روزهای مختلف بهویژه در روزهای تعطیل، زائران و مجاوران بارگاه رضوی برای رفتن به مناطق ییلاقی طرقبهوشاندیز یا برگشت از این مناطق به مشهد ساعات زیادی را در ترافیک انتهای بولوار وکیلآباد و دوراهی طرقبهوشاندیز سپری میکنند. در سالهای گذشته اقدامات خوبی برای تعریض پل پرتویی انجام شد، اما تکمیل این پازل نیازمند اجرای پروژههای دیگر است تا گره ترافیکی این منطقه برطرف شود. در این راستا مدیران استانی و مدیران شهری مشهد، طرقبه و شاندیز برای حل این مشکل دورهم جمع شدند تا بتوانند با عملیات مشترک در این منطقه، گره ترافیکی انتهای وکیلآباد به شهرهای طرقبه و شاندیز را باز کنند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در نشست بررسی مشکلات ترافیکی انتهای بولوار وکیل آباد، اظهار کرد: یکی از گرههای ترافیکی مهمی که در شهر مشهد با آن روبهرو هستیم، تقاطع سهراهی طرقبهوشاندیز در انتهای بولوار وکیل آباد است. در سالهای گذشته با توجه به اینکه این دو شهرستان ییلاقات تفریحی مشهد هستند و همچنین کارکردهای جدید سکونتی و اشتغال پیدا کردهاند، این مشکل جدیتر شده است.
ایمان فرهمندی افزود: یکی از مسائلی که بهجد پیگیر آن هستیم، این است که بتوانیم برای حل مسئله ترافیکی این منطقه بهویژه در پایان هفتهها راهحلی پیدا کنیم. طرحهای گوناگونی در سالهای گذشته برای این منطقه برنامهریزی شد و اقدامات اصلاحی مانند تعریض پل مهندس پرتویی یا بازگشایی مسیر دسترسی از بولوار نمایشگاه به مسیر شاندیز و همچنین اصلاحاتی در محدوده پایانه باغ وکیلآباد و مسیر دسترسی آن انجام شد، اما همچنان گره ترافیکی وجود دارد.
وی تصریح کرد: برگزاری این جلسه بیشتر برای ایجاد هماهنگی بین اجزایی بود که در این مسئله نقش دارند؛ اعم از همکاران از شهرستان مشهد، طرقبه، شاندیز، استانداری، پلیس راهور و مجموعههای مختلف که میتوانند به حل مسئله کمک کنند.
فرهمندی افزود: تصمیم گرفته شد با بررسی دوباره راهکارهای گذشته و تکرار این جلسات کارشناسی و جمعبندی مدیریتی در آینده نزدیک به راهکارهای جامع دست یابیم تا بتوانیم مسئله را رفع کنیم یا مشکلاتش را کاهش دهیم.
عضو پارلمان شهری مشهد با اشاره به اینکه در تلاشیم تا حوزه تقسیمات کشوری محدوده اختلافی بین مشهد و طرقبهوشاندیز تعیین تکلیف شود، گفت: پس از آن شبکههای معابر برونشهری و درونشهری در این محدوده و همچنین شبکه ریلی گلبهار به مشهد را تعیینتکلیف خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: تصمیم گرفته شد که در کوتاهمدت برای مسئله ایمنسازی رفتوآمد عابران پیاده و دوچرخهسواران اقدامات عاجلی پیشبینی شود و با اجرای طرحهای موقت تا آمادهسازی طرحهای جامع و درازمدت، ترافیک این محدوده را ساماندهی کنیم.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در حاشیه این جلسه درباره معضل ترافیکی در انتهای بولوار وکیلآباد و سهراهی طرقبهوشاندیز، اظهار کرد: مدتهاست که کارهای اجرایی و مطالعاتی آن انجام شده است، اما اکنون برای انجام کارهای جدید نیاز به بازنگری مطالعات گذشته داریم. سیدخلیل منبتی ادامه داد: علاوه بر مطالعات و بازنگری آنها، طرحهای این محدوده باید پیوست پدافند غیرعامل و پیوست مدیریت بحران داشته باشد تا اگر اتفاقی در شهر افتاد، این سه شهر بتوانند در کنار یکدیگر باشند.
وی با تأکید بر اینکه باید مسیرها بهویژه مسیرهای حملونقل عمومی مشخص باشد، تصریح کرد: یکی از مشکلات شهر مشهد این است که راه خروجی کم و شهر محصور شده است و اگر اتفاقی بیفتد و بخواهیم قسمتی از شهر را تخلیه کنیم، دچار مشکل خواهیم شد؛ بنابراین باید روی این موضوع کار کنیم و طرحها و برنامههایی داشته باشیم.