سرخط خبرها

استفاده از ظرفیت مشاوران حقوقی برای مردم تعریف نشده است

  • کد خبر: ۱۶۸۹۰۹
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
استفاده از ظرفیت مشاوران حقوقی برای مردم تعریف نشده است
یک کارشناس و مشاور حقوقی گفت: مردم برای حل گره‌ها و پرونده‌های حقوقی خود علاقه‌ای به استفاده از مشاوران حقوقی ندارند، تنها دلیل آن نیز این است که مشاوران حقوقی به خوبی برای مردم تعریف نشده‌اند.

شهلا روشن‌فکر در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به دیدگاه مردم به مشاوران حقوقی اظهار کرد: مردم وقتی با یک مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، حاضرند از دوست، همسایه و فامیل برای آن موضوع مشورت می‌گیرند، اما حاضر نیستند یک جلسه مشاوره با یک مشاوره حقوقی طی کنند.

وی افزود: مردم علاوه بر اینکه شناختی از مشاوران حقوقی ندارند، علاقه‌ای هم به استفاده از مشاوران حقوقی ندارند، تنها دلیل آن نیز این است که مشاوران حقوقی به خوبی برای مردم تعریف نشده‌اند.

این کارشناس و مشاور حقوقی ادامه داد: در گذشته نیاز‌های حقوقی با مراجعه به دفتر وکالت حل می‌شد و وکلا با توجه به اینکه موضوعات اینچنینی محدود بود، پاسخگوی نیاز مردم در برابر اندکی حق‌المشاوره بودند، اما اکنون هر وکیل تنها می‌تواند در حوزه تخصصی خود مشاوره‌ای مفید بدهد و اگر سوالی خارج از تخصص وی مطرح شود، احتمال اشتباه وجود دارد.

روشن‌فکر تصریح کرد: از همین رو معمولا پیشنهاد می‌شود مردم برای دغدغه و یا مشکل حقوقی خود یک جلسه با مشاوره حقوقی صحبت کنند تا مشاوره حقوقی در همان حوزه، وکیل مرتبط و تخصصی به آنان معرفی کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مسائل مهم شلوغی دادگاه‌ها، مردم هستند که آگاهی کافی در این زمینه ندارند. مردم باید انتخاب کنند که در وهله نخست به مشاوران حقوقی مراجعه کنند، اما مردم مشاوران حقوقی را سد راه خود می‌بینند در حالیکه نمی‌دانند مشاوران حقوقی می‌توانند راه را برای آنان هموار کنند.

روشن‌فکر با اشاره به لزوم حضور یک مشاور حقوقی و یا وکیل کنار هر خانواده برای حل گره‌های حقوقی آنان گفت: به عنوان مثال می‌توان در هر محله یک نفر به عنوان مشاور حقوقی معرفی کرد. مشاور حقوقی از قوانین کلی ماجرا آگاه است و می‌تواند جزییات پرونده را به اهل فن که وکیل است واگذار کند. اگر مرحله اول به خوبی طی شود، راه برای سایر پرونده‌ها هموارتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی از برنامه‌های مشاوران حقوقی کمک به دستگاه قضایی در راستای کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به منظور کاهش اطاله دادرسی است و با توجه به اینکه بخشی از اختلافات و دعاوی حقوقی ناشی از انعقاد قرارداد‌های غیرشفاف و مبهم است، لذا حضور مشاورین حقوقی مجرب و متعهد در هنگام تنظیم قرارداد‌ها می‌تواند در راستای رفع مشکلات موجود موثر واقع شود. از همین رو از مردم انتظار می‌رود قبل از انعقاد قرارداد‌ها از وجود مشاورین حقوقی استفاده کنند تا از مشکلات حقوقی احتمالی در آینده جلوگیری شود. در واقع مردم با یک مشاوره می‌توانند از وقوع پیچیدگی بیشتر در پرونده خود جلوگیری کنند.

روشن‌فکر بیان کرد: بسیاری از افرادی که نیاز به مشاوره حقوقی دارند بابت بالا بودن هزینه حق‌المشاوره نگرانی دارند و ترجیح می‌دهند مثلاً بدون گرفتن مشاوره، قرارداد خرید یک ملک را ببندند و این کار می‌تواند باعث شود سال‌ها در دادگاه‌ها دنبال حقی باشند که می‌توانستند با یک مشاوره ساده به آن برسند.

این کارشناس و مشاور حقوقی گفت: دفتر خدمات قضایی نیز باید به مشاوران حقوقی بهای بیشتری داده و با آنان تعامل بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال نظام پزشکی وقتی یک پزشک را تایید می‌کند مردم به او اعتماد می‌کنند، از همین رو با تایید مشاوران حقوقی از سمت دفتر خدمات قضایی کمی دیدگاه جامعه به مشاوران حقوقی می‌تواند تغییر پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->