راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد ماجرای آن کوچه بن بست واریز هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم به حساب معلمان تا امشب | پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع «سه‌شنبه‌های مهر» ادامه دارد | افتتاح پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال گُرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟ چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم؟ توصیه‌های طلایی برای خواب سالمندان علاقه وافر نوجوان‌ها به متفاوت بودن! واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی
سرخط خبرها

چرا حکم اعدام را اذان صبح یا پیش از طلوع آفتاب اجرا می‌کنند؟

  • کد خبر: ۱۶۴۹۲۴
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
  • ۳
چرا حکم اعدام را اذان صبح یا پیش از طلوع آفتاب اجرا می‌کنند؟
«مابین الطلوعین» از ابتدای طلوع اولین طلیعه صبح (فجر صادق) تا طلوع خورشید را شامل می شود که حدودا یک ساعت و نیم طول می‌کشد. اما چرا در قانون مجرمان را در این زمان اعدام می‌کنند؟

به گزارش شهرآرانیوز - در قانون آیین‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام و در ماده ۱۳۴ آمده است موقع اجرای حکم اعدام اول طلوع آفتاب خواهد بود، مگر این که دادستان وقت دیگری را صلاح بداند.

به همین جهت از نظر قانونی در خصوص نحوه اجرای حکم قصاص و اعدام آمده است که "زمان اجرای حکم اوّل طلوع آفتاب باشد، مگر اینکه زمان خاصی را تعیین کرده باشد".

محمد رسولی، وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی، در رابطه با این موضوع که چرا حکم قصاص پیش از طلوع آفتاب اجرا می‌شود، به باشگاه خبرنگاران گفته است: این امر ریشه در تاریخ دارد و پیش از اسلام نیز مجازات اعدام قبل از طلوع خورشید صورت می‌گرفت.

وی ادامه داده: تمامی احکام شیوه اجرای خاصی دارند و، چون در حکم اعدام حساسیت بسیار بالاست جزئیات چگونگی اجرای آن در آیین‌نامه نحوه اجرای احکام آمده است، مثلا هرگاه محکوم زن حامله بوده یا تازه وضع حمل کرده باشد، اجرای حکم تا سه ماه بعد از وضع حمل به تعویق می‌افتد. یکی از دلایلی که محکوم به اعدام پیش از طلوع آفتاب مجازات می‌شود به دلیل این است که اعدامی صبح روز بعد را نباید ببیند، چون در غیر این صورت چنانچه اعدامی محکوم به حبس نیز باشد، در اجرای حکم تاخیر می‌افتد.

قانون درباره زمان اعدام چه می‌گوید؟

پس در قانون آیین‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام آمده، زمان اجرای حکم اعدام، قبل از طلوع آفتاب خواهد بود، مگر این که دادستان وقت دیگری را صلاح بداند (و قاضی نیز این موضوع را تایید کند).

شاید اشاره به این موارد قانونی بتواند یکی از پاسخ‌های سئوال مطرح شده باشد. تصریح قانون، زمان اجرای حکم را تعیین کرده است و در صورتی که قبل یا بعد از بازه زمانی اذان صبح تا طلوع آفتاب قرار داشته باشیم، اجرای حکم به دلیل منع قانونی، میسر نیست. به بیان دیگر محکوم به اعدام، پیش از طلوع آفتاب مجازات می‌شود بهآن دلیل که فرد اعدامی قانوناً و با هدف اجرای حکم د رتاریخ مقرر، نباید صبح روز بعد را ببیند.

یک نکته را در این مورد باید مد نظر داشت که تمامی احکام قانونی که حاصل رای دادگاه هستند، شیوه اجرای مختص به خود را دارند. در مورد حکم اعدام به علت وجود حساسیت بسیار بالا، جزئیات چگونگی اجرای آن در "آیین‌نامه نحوه اجرای احکام" با شرح کامل و دقیق آمده و احتمالات، در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اگر فرد محکوم به اعدام، یک زن باردار باشد و یا آنکه زمان چندانی از زایمان وی سپری نشده باشد، اجرای حکم دست‌کم تا سه ماه بعد از وضع حمل متوقف خواهد شد.

فقه درباره زمان اعدام چه می‌گوید؟

بخشی از حقوق‌دانها معتقدند که اجرای حکم اعدام در هنگام یا پیش از طلوع آفتاب دلیل فقهی ندارد و تنها برای ایجاد یک رویه واحد، این زمان جهت اجرای حکم تعیین شده است؛ بنابر این اگر به هر دلیلی اجرای حکم تا پیش از طلوع آفتاب ممکن نشد، تاخیر در انداختن اجرای حکم تا روز بعد دارای پیامدهای حقوقی، فرهنگی و اجتماعی باشد پس بهتر است در همان روز حتی پس از طلوع آفتاب، حکم اجرا شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد به دلیل فضایل ذکر شده درباره بازه زمانی بین اذان صبح و طلوع آفتاب این زمان برای اجرای حکم الهی انتخاب شده است. احادیث متعددی درباره تقسیم رزق هر روز انسان در زمان بین‌الطلوعین و فضیلت بیداری در این زمان وجود دارد.

در کنار این موارد حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده است که می‌فرمایند: «اقامه حد بهتر از باران چهل صبح است» و حدیثی دیگر از امام محمدباقرعلیه‌السلام نیز نقل شده است که فرموده‌اند:‌«حدی که در زمین اقامه می‏گردد با برکت تر از باران چهل شبانه روز است». با توجه به این احادیث می‌توان حدس زد که شاید اجرای حکم قصاص با امید بارش رحمت الهی بر افراد جامعه ( به سبب اجرای حکم الهی قصاص)  و با هدف مورد رحمت قرار گرفتن فرد محکوم به اعدام، در بازه زمانی بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب انجام می‌شود.

منابع: عصر ایران، مشرق، باشگاه خبرنگاران، جهت


در ادامه بخوانید:

اولین تصاویر از شهروز سخنوری معروف به «الکس» ساعاتی پیش از اعدام

آیا مادر شهروز سخنوری معروف به «الکس» هم به اعدام محکوم شده است؟+ جزئیات و حکم

ویدئو| آخرین اظهارات الکس قبل از اعدام| شبکه الکس چطور از طعمه‌های خود درآمد کسب می‌کرد؟

شهروز سخنوری معروف به «الکس» که بود و چرا اعدام شد؟+ فیلم و جزئیات

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
0
2
همه این ها که شما گفتید دلیل نمیشه فقط از لحظه اذان یک خاطره بد برای مردم و خانواده فرد به وجود میاد حالا اگه عدامی صبح را دید زمین به آسمان می رسه در تمام جنگ های دنیا مردم در ساعات مختلف روز می میرند هیچ خللی هم در امور الهی و دینی رخ نمی دهد بنابراین ساعتش رو از خود متهم بپرسن مطابق همون عمل کنند بعد نمیشه این حکم اعدام و شلاق را کلا برداشت و سایر مجازات ها را که با رافت اسلامی سازگارتر است جایگزین کرد.من بعید می دانم پیامبران و امامان ما شیفته این روش های جنایت کارانه باشند چندان که علی از فرزندانش در باره قاتلش درخواست عفو کرد.بالاخره در خیلی کشورهای اروپایی این توقف چرخه خشونت مرگ با مرگ باعث آرامش بیشتر شده در سویس، سوئد فنلاندو...بد نیست یک تفالی به رفتار آن ها که اسلامی تر از ماست بشود.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
شما مطمئنی امام علی از فرزندانش در رابطه با قاتل خودش درخواست عفو کرد ؟
امام فرمود به من یک ضربه زده شد و شما هم تنها یک ضربه باید بزنید
تاریخ رو احریف نکن جناب ...
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
0
0
متاسفم برای این مطالب و این قوانین و این دیدگاه،تفسیر،دلایل...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->