ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

بریدن روبان ۶۰ پروژه صنعتی در دهه فجر

  • کد خبر: ۱۶۸۹۷
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
بریدن روبان ۶۰ پروژه صنعتی در دهه فجر
گزارشی از نشست مطبوعاتی مدیران دولتی و بخش خصوصی صنعت استان
مسعود سلطانی - ۱۲۰ دقیقه زمان برای صحبت کردن درباره مسائل روز صنعت، معدن و تجارت استان کافی نبود. روز گذشته ۷ نفر از مدیران دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی استان در کنار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی قرار گرفتند تا مهم‌ترین آمار اقتصادی ۱۰ ماهه امسال را اعلام کنند.
البته این نشست که مملو از عدد و رقم بود، خبر خوب کم نداشت. خبر‌های خوشی نظیر راه اندازی مجدد ۸۴ واحد صنعتی راکد، افتتاح و کلنگ زنی ۶۰ پروژه صنعتی که در آن برای بیش از ۴۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و البته افتتاح سیلوی ۵۰ هزار تنی در شهرستان فیروزه که قرار است در دهه فجر آن را جشن بگیرند. آنچه می‌خوانید گزارشی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که در این نشست مطبوعاتی مطرح شد.

افتتاح ۵۴ پروژه و اشتغال ۴۰۴۸ نفر
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ایام دهه فجر ۶۰ واحد صنعتی در حوزه صنعت و معدن با حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری آماده افتتاح و کلنگ زنی است. از این تعداد ۵۴ واحد آماده افتتاح و ۶ واحد در مرحله آغاز عملیات عمرانی است. در این واحد‌ها برای ۴۴۷۵ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
محمدرضا مس فروش افزود: ۲۸ واحد در حوزه تولید کانی‌های غیرفلزی به ارزش ۲۶۵۵ میلیارد تومان با اشتغال زایی برای ۱۸۲۸ نفر افتتاح می‌شود. ۱۸ واحد نیز در حوزه کانی‌های فلزی به ارزش ۵۵۷۷ میلیارد تومان با اشتغال زایی برای ۱۶۷۱ نفر و ۶ واحد صنایع غذایی و دارویی به ارزش ۳۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اشتغال ۵۴۹ نفر نیز با حضور مسئولان محلی و ملی افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در پروژه‌های دهه فجر در سرمایه گذاری رتبه سوم، در تعداد واحد‌های صنعتی رتبه چهارم و در میزان اشتغال زایی دارای رتبه اول در کشور هستیم، بیان کرد: معمولا نرم تحقق جواز تأسیس در کشور ۹ درصد، اما در استان ۱۹ درصد محقق شده و در ۱۰ ماهه امسال تعداد جواز‌های تأسیس در حوزه سرمایه گذاری ۴۸ درصد و میزان اشتغال ۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته‌است.

اشتغال ۴۰ هزار و ۱۹۶ نفر در ۹ ماهه ۹۸
رئیس سازمان صمت استان خاطرنشان کرد: در بخش صدور پروانه بهره برداری در ۱۰ ماهه گذشته با احتساب طرح‌های دهه فجر نسبت به سال گذشته رشدی جدی داشته ایم که حاصل تلاش همکاران در دوره قبل است. براساس آمار ۹ ماهه میزان اشتغال بخش صنعت و اصناف نسبت به کل میزان تحقق یافته سال گذشته، ۴۱ درصد رشد داشته و تا ۹ ماهه امسال ۴۰ هزار و ۱۹۶ نفر محقق شده است. مس فروش با اشاره به همراهی رسانه‌ها در مدیریت بازار نیز گفت: از روزنامه خراسان و شهرآرا به خاطر ۲ پویش رسانه‌ای «گران نخریم» و «بی قیمت نخریم» تشکر می‌کنم. پویش «بی قیمت نخریم» که توسط روزنامه شهرآرا شروع شد بازخورد‌های مثبت فراوانی در استان و وزارتخانه‌ها داشت و اکنون در سطح کشور اجرا می‌شود.
وی با اشاره به پروژه‌های معدنی استان تصریح کرد: یک پهنه ۳۰ هزار کیلومتری در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) قرار گرفته است. ریسک فعالیت‌های اکتشافی بالاست و سرمایه گذار بخش خصوصی از عهده آن بر نمی‌آید، به همین دلیل، ایمیدرو برای انجام کار‌های اکتشافی وارد استان شده است. میزان سرمایه گذاری این پروژه ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. در حالت خوش بینانه این پروژه ۳۶ ماهه عملیاتی خواهد شد.

توسعه اقتصادی استان با همدلی
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی ۳۰ سال گذشته هیچ وقت شاهد چنین سطحی از همکاری‌ها میان دستگاه‌های استان و بخش خصوصی نبودم. این اتفاق به دلیل حضور اقای رزم حسینی و تفکر ایشان در استان رخ داده است.
حسن حسینی با انتقاد از تصدیگری دولت در اقتصاد گفت: یکی از مواردی که مانع توسعه اقتصاد کشور شده، تصدیگری بیش از حد دولت است. بعد از انقلاب بسیاری از شرکت‌های خصوصی به دولتی تبدیل شدند و این امر سبب اجرای اصل ۴۴ شد. از دهه ۷۰ به بعد در برخی از بخش‌ها واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفت که دارای نتایج بسیار مثبتی بود. در نتیجه هرجا تصدیگری دولت کاهش و واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفته، کار مردم روان‌تر شده‌است.
وی با اشاره به تفاهم نامه خانه صنعت، معدن و تجارت استان با سازمان مربوط گفت: این تفاهم شامل ۷ بند می‌شود. موضوعاتی نظیر ارائه مشاوره در ارتباط با صدور مجوز‌های تأسیس و توسعه داخل شهرک‌های صنعتی، همکاری، نظارت و ارائه پیشنهاد در خصوص تخصیص و توزیع سوخت واحد‌های صنعتی و معدنی، برگزاری و مدیریت مراسم روز ملی صنعت و معدن در سطح استانی و... از جمله بند‌های این تفاهم است.

بی قیمت نخریدن بهترین جریمه برای متخلفان
رئیس اتاق اصناف مشهد هم با اشاره به پویش «بی قیمت نخریم» که توسط روزنامه شهرآرا راه اندازی شد، گفت: این پویش اتفاق خوبی بود که در آن جریمه برای واحد‌های صنفی درنظر گرفته و به مردم آموزش داده شد. بدترین جریمه برای واحد متخلف این است که کسی از آن خرید نکند. این پویش موفق اکنون در سطح کشوری برگزار خواهد شد.
محمود بنانژاد با اعلام این خبر که نمایشگاه عرضه مستقیم بهاره ۱۶ تا ۲۳ اسفند ماه برگزار خواهد شد، گفت: در این نمایشگاه تنها کالا‌های ایرانی با تخفیف‌های ۱۰ تا ۲۰ درصدی عرضه خواهد شد. قیمت گذاری در این نمایشگاه با تأیید نظر کارشناسان اتحادیه‌های صنفی انجام می‌شود.

رشد ۲۴ درصدی گزارش‌های بازرسی صمت
رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: طی ۱۰ ماهه امسال ۳۹۷ هزار بازرسی در استان انجام شده که از این تعداد ۲۶۶ هزار بازرسی مربوط به مشهد است. طی این بازرسی‌ها ۳۰ هزار و ۴۳۰ برگ گزارش تکمیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد. رضا شجاعی افزود: ارزش ریالی پرونده‌های ایجاد شده در استان ۱۳۹۹ میلیارد تومان بود. ۹۶۰ پرونده با پیگیری بازرسی و پیش از ارجاع به تعزیرات حکومتی حل و فصل شد و از این طریق رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شاکیان عودت داده شد.
وی از رشد ۷.۴ درصدی تعداد بازرسی‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد و افزود: در این مدت تعداد گزارش‌های ارجاع شده به تعزیرات حکومتی نسبت به ۱۰ ماهه ۹۷ بیش از ۲۴ درصد رشد کرد. هچمنین ارزش ریالی پرونده‌ها ۱۲.۷ درصد رشد داشته است.

احیای ۸۴ واحد راکد صنعتی
رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با دستور استاندار محترم رسیدگی به وضعیت واحد‌های راکد در شهرک صنعتی و خارج از شهرک را در کلینک صنعت پیگیری کردیم. ۹۰۰ واحد را که راکد بودند یا ظرفیت تولیدشان کمتر از ۳۰ درصد بود شناسایی کردیم.
مسعود مهدیزاده ادامه داد: از این تعداد ۴۳۰ واحد به مشاوران ارجاع داده شدند. به مسائل این واحد‌ها طی ۳۰ جلسه رسیدگی شد. در این واحد‌ها حدود ۴۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و در مجموع اشتغال ۸۳۰۰ نفر در این واحد به خطر افتاده بود.
وی افزود: ۱۸۴ واحد‌ها از این تعداد به مشاوران مسائل مالی، مدیریتی، بهره وری و ماشین آلات معرفی شدند و ۶۵ واحد به سیستم بانکی معرفی شدند. در راستای این تلاش‌ها تاکنون ۸۴ واحد به چرخه بهره برداری و فعالیت بازگشته اند. برنامه ما تا پایان سال این است که ۱۰۰ واحد راکد مجددا راه اندازی شوند.

اشتغال جدید برای ۳۶ هزار نفر در اصناف استان
معاون بازرگانی و توسعه تجارت داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون در راستای پروانه‌های صنفی صادر شده برای ۳۶ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد شده است.
علی غفوری مقدم ادامه داد: انتخابات ۱۴۷ اتحادیه صنفی در استان برگزار شده که از این تعداد ۳۵ مورد مربوط به مشهد است. وی با اشاره به عملکرد ستاد تنظیم بازار استان و مشهد اعلام کرد: ۱۳۰ هزار تن کالا و ۱۸۰ هزار حلقه لاستیک سنگین از ابتدای سال با قیمت تنظیم بازار توزیع شده است.
غفوری مقدم با اشاره به آمار صادرات استان اعلام کرد: از ابتدای سال ۲.۶ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار از استان صادر شده است و تراز تجاری استان به ارزش یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار مثبت است.

افتتاح سیلوی ۵۰ هزار تنی در فیروزه
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی منطقه پنجم کشور نیز در این نشست گفت: در سال جاری خراسان رضوی با خرید ۵۰۲ هزار و ۳۲۷ تن گندم رتبه دوم خرید گندم در کشور را میان استان‌ها کسب کرد. امسال با ۱۴۰ درصد رشد بارندگی وضعیت مطلوبی داشتیم. خرید دانه‌های روغنی کلزا از کشاورزان استان به میزان ۹۰ درصد افزایش یافت و ۷۴۸۶ تن دانه روغنی کلزا خریده شد و توانستیم نیاز صنایع داخلی استان را خودمان از این محل تأمین کنیم.
حمیدرضا نوری ادامه داد: از ۳۲ کارخانه آرد استان ۳۰ کارخانه فعال است. وضعیت ذخیره سازی به حدی است که نگرانی نداریم. در شرایط موجود علاوه بر برنج وارد شده توسط بخش خصوصی حجم شایان توجهی برنج هندی و تایلندی به اندازه مصرف یک سال در اختیار داریم.
وی افزود: با وجود ۵ کارخانه قند در استان، ۲۰۳ هزار تن شکر در بازار توزیع کردیم و ۸ استان کشور را هم پوشش دادیم. امسال هم این روند را ادامه می‌دهیم و نیاز بازاررا در خراسان‌رضوی و ۸ استان دیگر به شکر سفید را تأمین خواهیم کرد. نوری از افتتاح بزرگ‌ترین سیلو در شرق کشور خبر داد و گفت: این سیلو در شهرستان فیروزه با ظرفیت ۵۰ هزار تن تأسیس خواهد شد. این سیلو اتصال ریلی دارد و در راستای خودکفایی و خود اتکایی در تأمین امنیت غذایی مؤثر واقع خواهد شد.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->