به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در سخنرانی ایام فاطمیه در مسجد حضرت امیر(ع) گفت: در سوره مبارکه الرحمن، آیات یک تا چهار بیان مبارک حضرت حق چنین است الرَّحمنُ عَلَّمَ القُرآنَ، خَلَقَ الإنسَانَ، عَلَّمَهُ البَیان. در این آیه نام مبارک خداوند را میآورد، خدا قرآن را آموخت. خدا انسان را آفرید و بیان را به او تعلیم کرد.
وی افزود: کدام انسان؟ این قطعاً همه انسانها نیستند؛ زیرا معلم همه ما خدا بهطور مستقیم نیست. خدا انسانها را آفرید، اما تعلیم بیان برای همه نیست. امام رضا علیهالسلام فرمودند: از ایشان پرسیدند «عَلَّمَ القُرآن» یعنی چه؟ فرمودند آن انسان، امیرالمؤمنین علیهالسلام است که خداوند بیان هر چیزی را که مردم به آن نیاز دارند، به او آموخت. خداوند هر آنچه بشر تا روز ظهور حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجه نیاز دارد، به او تعلیم کرده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به سوره یس گفت: در این آیه آمده ما همهچیز را در امام مبین قرار دادیم و این تعلیم مستقیم از جانب خداوند بوده است. چه ظلمی بالاتر از اینکه چنین شخصیت الهی را کنار بگذارند و کسی را بیاورند که حق را از باطل تشخیص نمیدهد و بر او پافشاری کنند.
علوی تهرانی در ادامه بحث درباره حقوق امام علیهالسلام گفت: حق پنجم، محبت به دوستداران اهل بیت علیهمالسلام و حق ششم، بغض نسبت به دشمنان ایشان است. تبری جدا از تولی نیست؛ تبری نشانه تولی حقیقی است. تولی ظاهری مانند آنچه شافعیها با نوشتن کتاب در فضائل دارند، کافی نیست. نشانه تولی حقیقی، تبری است و انفکاکناپذیر از آن است. تبری یعنی جز اهل بیت، کسی را نپذیرفتن و این در سبک زندگی باید جاری باشد.
وی اضافه کرد: حق هفتم، درود فرستادن بر اهل بیت پیامبر عظیمالشأن اسلام است که همان صلوات است. این حق خاندان در قرآن، برای رسول اکرم بیان شده است. در روایت از امام صادق علیهالسلام آمده است که فرمود: از پدرم، امام باقر علیهالسلام، شنیدم که مردی را دیدند در حالی که پرده کعبه را گرفته و میگفت اللهم صل علی محمد. حضرت به او فرمود: یا عبدالله، صلوات را ناقص مگو؛ حق ما را ضایع نکن؛ بگو اللهم صل علی محمد و آل محمد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صلوات آثار درمانی دارد گفت: صلوات نفاق و بخل را رفع میکند. اگر کسی نام مبارک پیامبر را بشنود و صلوات نفرستد، دچار بخل شده و درمانش صلوات است. اگر صلوات بلند بفرستد، نفاق زدوده میشود. به همین جهت، صلوات کامل حق اهل بیت است و ترک آن ظلم به ایشان محسوب میشود.
وی افزود: همانطور که ما کلام امام را در تبیین نماز، زکات، خمس، روزه و حج میپذیریم، در این حق نیز باید تبعیت کنیم؛ زیرا امام دارای عصمت و علم وحیانی است و مشمول آیه تطهیر، هرگز دروغ نمیگوید.
علوی تهرانی با اشاره به آیه ۱۷۲ سوره اعراف اظهار داشت: در این آیه خداوند یادآوری میکند: به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. (برخی مفسرین گفتند: مراد ظهور ارواح فرزندان آدم است در نشأه ذرّ و عالم روح و گواهی آنها به نور تجرّد و شهود به توحید خدا و ربّانیت او در عوالم ملک و ملکوت.) (و ما این گواهی گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم.
استاد حوزه علمیه گفت: کسی که به پیامبر و آل ایشان درود میفرستد به معنای پذیرش عهدی است که در ازل بسته است و یادآوری میکنم که من این عهد را قبول دارد. در صلوات هشت اصل توحید، نبوت و امامت، معاد، عمل به روایت ذوی القربی، ذکر مهدویت، تولی و تبری اشاره میشود. مغفرت شامل کسانی میشود که صلوات کامل بفرستند. کسانی که اهل صلوات کامل هستند در روز قیامت بوی بهشت میدهند.
منبع: مهر