آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول بدون تفریح، «زن» افسرده و «خانواده» مختل می‌شود اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟ آیا راهی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ درد در سنین رشد را جدی بگیرید آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟ آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
سرخط خبرها

آیا تخصیص ۵۶ میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی از خراسان رضوی کافی است؟

  • کد خبر: ۱۶۹۶۴۳
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
آیا تخصیص ۵۶ میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی از خراسان رضوی کافی است؟
۵۶‌ میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی در خراسان‌رضوی تخصیص یافته اما این رقم، کفاف احیای کانون‌های بحرانی را نمی‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، ۵۶‌ میلیارد تومان از اعتبار مصوب ۶۱‌میلیارد‌تومانی پارسال برای بیابان‌زدایی خراسان‌رضوی تخصیص یافت؛ این رقم اگرچه از تخصیص بیش از ۹۰‌درصدی بودجه مصوب پارسال حکایت دارد، اما به گفته معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، این اعتبارات دولتی برای احیای یک‌میلیون‌و‌۲۵۰‌هزار هکتار کانون بحرانی خراسان‌رضوی کافی نیست؛ استانی که ۵.۵‌میلیون هکتار از مساحت آن را اقلیم بیابانی فراگرفته و ۲‌میلیون‌و‌۴۵۰‌هزار هکتار از این رقم هم متأثر از فرسایش بادی شدید است و امسال هم با کاهش ۵۳‌درصدی بارش‌ها، در صدر فهرست خشک‌ترین استان‌های کشور قرار گرفته است.

علی شکاری از احیای ۵۰۰‌هزار هکتار از یک میلیون‌و ۲۵۰‌هزار هکتار کانون بحران استان خبر می‌دهد و با اشاره به ناکافی بودن اعتبارات دولتی بیابان‌زدایی در استان، این را هم می‌گوید که از میزان تخصیص اعتبار مصوب پارسال ناراضی نیستیم، زیرا میزان تخصیص، در سال‌های پیش کمتر از ۵۰‌درصد بوده است.

او صحبت‌هایش را با یک «البته» این‌طور ادامه می‌دهد: در برخی شهرستان‌ها از راهکار‌های دیگری هم برای بیابان‌زدایی بهره گرفته‌ایم؛ برای مثال در خواف با کمک استانداری از محل هزینه‌کرد یک‌درصد معادن برای عمران و آبادانی در دو سال گذشته ۶.۵‌میلیارد تومان اختصاص یافته است.

شکاری اجرای طرح چهار‌ساله کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور را مهم‌ترین طرح در‌حال اجرا در راستای بیابان‌زدایی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: سهم خراسان‌رضوی در این طرح به‌ازای هر سال، تولید ۳۷ اصله نهال و کاشت ۸‌میلیون اصله است و به‌عبارتی تعهد استان ما در چهار سال تولید ۱۵۰ اصله نهال است.

تولید ۳۰‌ میلیون نهال

به گفته معاون اداره‌کل منابع طبیعی استان، در خراسان‌رضوی تاکنون ۳۰‌میلیون اصله نهال تولید و در زمینه تعهد کاشت ۸‌میلیون اصله درخت نیز مقدمات کاشت در حدود ۹۰۰‌هکتار از زمین‌های گناباد فراهم شده است و کاشت در مهر‌ماه انجام خواهد شد.

«از این ۳۰‌میلیون اصله نهال، ۱۸‌میلیون اصله در نهالستان‌های دولتی تولید شده است و برای تولید بقیه نیز از مردم کمک گرفته‌ایم.» شکاری با بیان این مطلب، تصریح می‌کند: از این رقم، ۸‌میلیون اصله نهال در خراسان‌رضوی کاشته می‌شود و و بقیه نهال‌ها نیز به استان‌هایی که به میزان تعهد تولید نداشته‌اند، منتقل می‌شود.

درباره سهم شهرستان مشهد از کاشت این درختان می‌پرسیم و او این‌طور پاسخ می‌دهد: پتانسیل‌های کاشت در شهرستان مشهد در حال احصاست، اما هنوز جمع‌بندی نشده است.

شکاری با تأکید بر لزوم مشارکت مردم برای احیای سرزمین، به کاهش ۵۳‌درصدی بارش‌ها در خراسان‌رضوی اشاره و اظهار می‌کند: همه تلاش ما برگشت این بارندگی‎ها و احیای سرزمین با کاشت گونه‌های سازگار با اقلیم خراسان است؛ اسناد پشتیبان طرح کاشت یک‌میلیارد اصله درخت تهیه و در آن راهکار‌های مشخصی برای افرادی که بخواهند تولید و کاشت نهال را در زمین‌های شخصی یا زمین‌های ملی انجام دهند، ارائه شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->