در خبرها داشتیم آیت ا... رئیسی که بامداد دوشنبه ۲۲ خرداد در صدر هیئتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شده بود، پس از سفری پنج روزه به آمریکای لاتین به تهران بازگشت.
آنچه ما در دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی شاهد بودیم، یک سیاست معقول و منطقی در چهارچوب سیاست منطقهای بوده است؛ یعنی ما به جای اینکه روابط خارجی خودمان را به آمریکای شمالی و اروپای غربی متصل کنیم، میآییم یک سبد متنوع در مناطق مختلف که ما در آن مناطق دارای مزیت هستیم، یعنی از آمریکای لاتین تا آسیاپاسفیک و به عنوان مثال اندونزی در نظر میگیریم.
سبدهای مختلف از مناطقی که جمهوری اسلامی در آنها مزیتهای مختلف اقتصادی فناوری و فرهنگی دارد، در نظر گرفته شده است. به همین خاطر بر اساس مزیتهای خودمان به دنبال ایجاد رابطه و توسعه آن هستیم.
در این حالت طبیعتا مجال بیشتری برای روابط اقتصادی با توجه به ارزش افزوده تجاری و تراز مثبت تجاری پیش میآید؛ یعنی ما در این نوع روابط با کشورهایی در ارتباطیم که به نسبت آنها مزیتهای مختلف فناوری علمی و کالاهای اقتصادی و محصولات مختلف داریم و این روش میتواند علاوه بر ایجاد و توسعه شغل در کشور تراز مثبت تجاری برای ما ایجاد کند و وضعیت اقتصادی ما را در مسیر درست و بهبود قرار دهد و در عین حال موجب رفع نیاز کشورهای مختلف از طریق جمهوری اسلامی شود تا از این طریق بتوانیم حمایتهای سیاسی این کشورها را در مجامع بین المللی داشته باشیم.
از طرفی اگر این اقدامات با دقت انجام شود، موجب توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی در این کشورها خواهد شد.
در برخی موارد ما میخواهیم خرید کرده و نیاز خودمان را برطرف کنیم. باید به سمت کشورهایی برویم که دارای آن امتیاز هستند؛ اما وقتی ما میخواهیم مزیتهای خودمان را عرضه کنیم، هر کشوری که بتواند توانمندیها و خدمات فنی و مهندسی و دانش ما را خرید کند، طبیعی است که از این زاویه با آنها مراوده خواهیم داشت.
درنهایت مجموعه اقدامها اگر در حوزه اجرا با موفقیت روبه رو شود، دستاوردهای مختلفی از جمله ایجاد شغل، ایجاد مزیت اقتصادی برای کشور تا توسعه فرهنگی و صدور فرهنگ ایرانی اسلامی به دیگرکشورها و جلب حمایت این کشورها در مجامع جهانی دربرخواهد داشت.