جزئیات حراج گسترده سکه در مرکز مبادله از فردا (یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۳۶ کلان‌پروژه برق‌رسانی شهری و روستایی هم‌زمان با دهه فجر در خراسان رضوی (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) بخشودگی جرائم کشاورزان خسارت‌دیده خراسان رضوی تا پایان سال ۱۴۰۲ ارتباط بیمه بیکاری با حق بیمه ناقص چیست؟ فاصله هزار تومانی دلار تهران تا ۹۰ هزارتومانی‌شدن | سکه از ۷۴ میلیون تومان هم عبور کرد (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) نرخ دام کشتار افزایشی شد | قیمت امروز مرغ، تخم مرغ، گوشت (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) جایگاه‌های مخصوص عرضه بنزین سوپر وارداتی به زودی اعلام می‌شود اقساط وام ۲ میلیاردی خرید مسکن اعلام شد؛ اقساط ماهانه ۳۸.۶ میلیون تومانی اعلام نرخ طلا در مشهد (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) | حباب سکه چقدر است؟ توزیع گوشت گرم گوساله تنظیم‌بازار در مشهد آغاز شد (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) تداوم رشد نرخ خودرو‌های خارجی (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) | افزایش ۱۲ تا ۹۰ میلیونی قیمت‌ها رونمایی از کارت رفاهی با سقف اعتبار فردی ۳۰۰ میلیون تومان (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) + جزئیات درخواست مجلس برای ساماندهی نیرو‌های نهضتی و پیش‌دبستانی تا نیمه اول ۱۴۰۴ پرداخت ۳ میلیون تومان عیدی به کارمندان منطقی نیست! | ۱۵ کالای اساسی به کارگران و ۵ دهک پایین جامعه پرداخت می‌شود رشد عجیب قیمت خودرو‌های داخلی (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) | سورن ۲۷ میلیون گران شد قیمت برنج ایرانی قد کشید + علت (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) ورود دلار به کانال ۸۸ هزار تومان (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) | طلا ۶ میلیونی و سکه ۷۰ میلیونی شد ثبت ۸ هزار و ۲۰۰ مأموریت اورژانس اجتماعی ۱۲۳ در خراسان رضوی | بیشترین تماس‌ها در حوزه کودک‌آزاری و خودکشی ثبت می‌شود + فیلم آخرین وضعیت پرواز‌های فرودگاه مشهد با توجه به شرایط جوی امروز (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) آغاز حراج سکه‌های ۱۴۰۳ از ساعت ۱۲ امروز (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) قیمت طلای جهانی امروز (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) برای ششمین هفته متوالی صعودی ماند نرخنامه پایان سال ۱۴۰۳ قالیشویی‌های مشهد اعلام شد | قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت ابلاغ شد (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) +زمان پرداخت  قیمت امروز میوه و صیفی جات (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) | افزایش قیمت ۵ قلم میوه در مشهد کشف ۱۳ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۳ زمان واریز یارانه بهمن‌ماه ۱۴۰۳ تغییر کرد؟ + مبلغ دقیق بازار مبادله ارز، سکه و طلا فردا (شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳) فعال است
سرخط خبرها

دزدان قوچ در فضای مجازی

  • کد خبر: ۱۷۲۴۲۸
  • ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
دزدان قوچ در فضای مجازی
سال ۱۳۹۴ بود که پویش خودرو نخریم داغ شد، به طوری که در مدت کوتاهی شاید صد‌ها گروه در فضای مجازی برای دعوت مردم به نخریدن خودرو ایجاد شد. حرف همه آن‌ها هم یکی بود، اگر خودرو نخرید، تا چند وقت دیگر، قیمت‌ها ۵۰ درصد ریزش می‌کند....

شخصی صاحب قوچی بود و آن را با ریسمان به دنبال خود می‌کشید. دزدی از غفلت او استفاده کرد و در لحظه‌ای مناسب ریسمان را برید و قوچ را برد. صاحب قوچ به دنبالش همه جا رفت تا به سر چاهی رسید. دزد را (بی آنکه بشناسد) بر سر چاه دید که آه و ناله سر می‌دهد که بیچاره شدم! صاحب قوچ گفت: چرا ناله می‌کنی؟ دزد گفت: کیسه سکه‌های طلایم در چاه افتاد. اگر همت کنی و آن را بیرون آوری یک پنجم آن، یعنی بیست سکه طلا پاداش می‌گیری. صاحب قوچ با خود گفت با بیست سکه یک قوچ که چه عرض کنم بلکه می‌توانم بیست قوچ بخرم. او لباس هایش را درآورد و داخل چاه شد. دزد از این فرصت استفاده کرد و لباس هایش را هم دزدید.

سال ۱۳۹۴ بود که پویش خودرو نخریم داغ شد، به طوری که در مدت کوتاهی شاید صد‌ها گروه در فضای مجازی برای دعوت مردم به نخریدن خودرو ایجاد شد. حرف همه آن‌ها هم یکی بود، اگر خودرو نخرید، تا چند وقت دیگر، قیمت‌ها ۵۰ درصد ریزش می‌کند. حتی در این میان متنی از مکاتبه برخی مدیران خودروساز با یکدیگر منتشر شد که اگر مردم تا دوهفته دیگر خودرو نخرند باید قیمت‌ها را به شدت کاهش دهیم. اما آیا این پویش به نتیجه رسید؟

خیر! نه تنها این پویش به نتیجه نرسید، بلکه سرانجام آن فروش قسطی تولیدات خودروسازان با سود ۱۶ درصد به مردم بود. درواقع بعد از مدتی مدیران خودروساز و بانک‌ها باعنوان طرح بسته ضدرکود، جلسه مطبوعاتی برگزار و اعلام کردند که یک خط اعتباری مالی به خودروسازان برای حمایت از تولید تعلق می‌گیرد. اجرای این طرح سبب شد تا رکود ناشی از افزایش تولید و خروج تقاضای سفته بازی از بازار رفع و خودروسازان در مدت بسیار کوتاهی بتوانند نقدینگی خوبی جمع آوری کنند.

اکنون که حدود هشت سال از آن زمان می‌گذرد، به خوبی می‌توان پی برد که چگونه فضای مجازی برخلاف تصور افرادی که در آن روز‌ها مشتاقانه تحریم خرید خودرو را تبلیغ می‌کردند، تبدیل به محلی برای تأمین منافع بیشتر خودروسازان شد. این روز‌ها درباره تأثیر فضای مجازی بر زندگی مردم مطالب مختلفی منتشر می‌شود، به طوری که اکنون برخی فضای مجازی را با عنوان‌هایی مانند «قدرت بی قدرتان» یاد می‌کنند که به منزله دسترسی افراد معمولی جامعه به حوزه تأثیرگذاری بر افکار عمومی است.

هر چند این مسئله تا حدی درست است؛ اما اگر بخواهیم واقعیت را ببینیم، می‌توان باتوجه به تجربه پویش «خودرو نخریم» گفت که برخلاف تصور مردم، گاهی ذی نفعان اقتصادی چنان بر فضای مجازی تأثیر می‌گذارند که حتی بسیاری از شهروندان تا مدت‌ها هم رد پای آن‌ها را در شکل دهی افکار عمومی متوجه نمی‌شوند، این همان حکایت دزد قوچ حکایت مولاناست که در فضای مجازی در حال تکرار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->