قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ نظارت بر بازارسیاه نوار تست قندخون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان فناوری‌های دانش‌بنیان کشاورزی راهی به مزارع ندارند افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دزدان قوچ در فضای مجازی

  • کد خبر: ۱۷۲۴۲۸
  • ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
دزدان قوچ در فضای مجازی
سال ۱۳۹۴ بود که پویش خودرو نخریم داغ شد، به طوری که در مدت کوتاهی شاید صد‌ها گروه در فضای مجازی برای دعوت مردم به نخریدن خودرو ایجاد شد. حرف همه آن‌ها هم یکی بود، اگر خودرو نخرید، تا چند وقت دیگر، قیمت‌ها ۵۰ درصد ریزش می‌کند....

شخصی صاحب قوچی بود و آن را با ریسمان به دنبال خود می‌کشید. دزدی از غفلت او استفاده کرد و در لحظه‌ای مناسب ریسمان را برید و قوچ را برد. صاحب قوچ به دنبالش همه جا رفت تا به سر چاهی رسید. دزد را (بی آنکه بشناسد) بر سر چاه دید که آه و ناله سر می‌دهد که بیچاره شدم! صاحب قوچ گفت: چرا ناله می‌کنی؟ دزد گفت: کیسه سکه‌های طلایم در چاه افتاد. اگر همت کنی و آن را بیرون آوری یک پنجم آن، یعنی بیست سکه طلا پاداش می‌گیری. صاحب قوچ با خود گفت با بیست سکه یک قوچ که چه عرض کنم بلکه می‌توانم بیست قوچ بخرم. او لباس هایش را درآورد و داخل چاه شد. دزد از این فرصت استفاده کرد و لباس هایش را هم دزدید.

سال ۱۳۹۴ بود که پویش خودرو نخریم داغ شد، به طوری که در مدت کوتاهی شاید صد‌ها گروه در فضای مجازی برای دعوت مردم به نخریدن خودرو ایجاد شد. حرف همه آن‌ها هم یکی بود، اگر خودرو نخرید، تا چند وقت دیگر، قیمت‌ها ۵۰ درصد ریزش می‌کند. حتی در این میان متنی از مکاتبه برخی مدیران خودروساز با یکدیگر منتشر شد که اگر مردم تا دوهفته دیگر خودرو نخرند باید قیمت‌ها را به شدت کاهش دهیم. اما آیا این پویش به نتیجه رسید؟

خیر! نه تنها این پویش به نتیجه نرسید، بلکه سرانجام آن فروش قسطی تولیدات خودروسازان با سود ۱۶ درصد به مردم بود. درواقع بعد از مدتی مدیران خودروساز و بانک‌ها باعنوان طرح بسته ضدرکود، جلسه مطبوعاتی برگزار و اعلام کردند که یک خط اعتباری مالی به خودروسازان برای حمایت از تولید تعلق می‌گیرد. اجرای این طرح سبب شد تا رکود ناشی از افزایش تولید و خروج تقاضای سفته بازی از بازار رفع و خودروسازان در مدت بسیار کوتاهی بتوانند نقدینگی خوبی جمع آوری کنند.

اکنون که حدود هشت سال از آن زمان می‌گذرد، به خوبی می‌توان پی برد که چگونه فضای مجازی برخلاف تصور افرادی که در آن روز‌ها مشتاقانه تحریم خرید خودرو را تبلیغ می‌کردند، تبدیل به محلی برای تأمین منافع بیشتر خودروسازان شد. این روز‌ها درباره تأثیر فضای مجازی بر زندگی مردم مطالب مختلفی منتشر می‌شود، به طوری که اکنون برخی فضای مجازی را با عنوان‌هایی مانند «قدرت بی قدرتان» یاد می‌کنند که به منزله دسترسی افراد معمولی جامعه به حوزه تأثیرگذاری بر افکار عمومی است.

هر چند این مسئله تا حدی درست است؛ اما اگر بخواهیم واقعیت را ببینیم، می‌توان باتوجه به تجربه پویش «خودرو نخریم» گفت که برخلاف تصور مردم، گاهی ذی نفعان اقتصادی چنان بر فضای مجازی تأثیر می‌گذارند که حتی بسیاری از شهروندان تا مدت‌ها هم رد پای آن‌ها را در شکل دهی افکار عمومی متوجه نمی‌شوند، این همان حکایت دزد قوچ حکایت مولاناست که در فضای مجازی در حال تکرار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->