به گزارش شهرآرانیوز، پس از مشکل بلیت هوایی و ریلی؛ این بار کمبودها به حوزه حمل و نقل جادهای رسید .کمبود بلیت، این بار برای اتوبوس بین شهری. هنوز از پیگیری گلایههای مردمی درباره کمبود بلیت قطار در همین صفحه دو هفته نگذشته که گلایههای شهروندان از نایابی بلیت اتوبوس به دستمان رسیده است. علاوه بر شهروندان، زائران هم از کمبود بلیت اتوبوس گلایه دارند. این گلایهها درحالی است که تیرماه هم از نیمه گذشته و سفرهای تابستانی مردم با توجه به مناسبتهای تقویمی جان گرفته است.
افسانه یکی از شهروندان مشهدی است که از نبود بلیت اتوبوس گلایهمند است. او میگوید: در تیرماه به دلیل امتحانات دانشگاه باید خودم را به دانشگاه ساری میرساندم، اما بلیت نبود. بلیت قطار که اصلا نبود و به ناچار سراغ بلیت اتوبوس رفتم، ولی آن هم موجود نبود.
این شهروند مشهدی میافزاید: من و دو نفر از هم دانشگاهی هایم در این دو سال دانشگاه همیشه از قطار برای رفت وآمد استفاده میکردیم، اما در چند ماه گذشته اوضاع بلیت قطار بسیار عجیب وغریب شده است. هرچه در سایتها دنبال بلیت قطار بودیم، پیدا نکردیم. جالب اینجاست که مشهد یکی از شهرهای مهم برای گردشگری و زیارت است و باید ظرفیت ریلی و اتوبوسی آن بیشتر از دیگرشهرها باشد. با پیدانکردن بلیت قطار سراغ سایتهای فروش بلیت اتوبوس رفتیم، اما اوضاع اتوبوس نیز دست کمی از قطار نداشت.
یکی دیگر از شهروندان در پیامکی مشکل نبود و کمبود بلیت اتوبوس ناوگان حمل ونقل جادهای را به سرریز مسافران هواپیما و قطار به سمت اتوبوس بیان میکند. او در طرح گلایه اش به ستون حرف مردم، میگوید: با گران شدن بلیت هواپیما، بسیاری از مردم سمت خرید بلیت قطار آمدند. قطار هم ظرفیتی دارد و بخشی از مسافران با نبود بلیت مجبورند با اتوبوس سفر کنند.
در وضعیت کنونی اتوبوس هم پیدا نمیشود. به سایت خرید بلیت اتوبوس پایانه امام رضا (ع) سری بزنید. تا دو هفته بعد هیچ بلیتی نیست. چرا مسئولان برای این اوضاع فکری نمیکنند؟
پیام شهروند دیگری از این قرار است: باید خودم را به اهواز میرساندم. مادرم سکته کرده و در آی سی یو بستری است. هواپیما و قطار که اصلا نیست. سراغ بلیت اتوبوس آمدم، اما هیچ بلیتی نبود. مردم وقتی گرفتارند، از کجا باید بلیت پیدا کنند؟
با نگاهی به سایتهای فروش بلیت با مبدأ مشهد و مقصد شهرهایی مانند تهران، اهواز، اصفهان و شیراز با این جمله روبه رو میشوید: ظرفیت تکمیل است. یکی از سایتهای مطرح فروش بلیت برای مقصد اهواز (در روز پانزدهم تیر، زمان مراجعه به سایت) تا بیست ونهم تیر هیچ بلیتی برای عرضه ندارد. در این سایت برای مقصد اصفهان هم بلیتی موجود نیست.
مرتضی مجردی سرپرست اداره حمل ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان رضوی است. توضیحات او با چرایی کمبود بلیت اتوبوس مسافربری در حوزه جادهای شروع میشود. وی میگوید: باید بپذیریم که با کاهش ظرفیتهای ناوگان هوایی، بخش زیادی از مسافران این حوزه به سمت ناوگان ریلی و اتوبوس کشیده میشوند.
او در ادامه به اقدام اخیر سازمان هواپیمایی کشور برای لغو مسیر هوایی چند شرکت در مسیر مشهد اشاره میکند و میگوید: همان طور که در خبرها آمد، برخی شرکتهای هواپیمایی مسیر هوایی مشهد به چند شهر را لغو کردند. بی شک این لغو مسیر هوایی سبب میشود که مسافران این بخش به حوزه ریلی و اتوبوس سرازیر شوند.
سرپرست اداره حمل ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان به ظرفیتهای مشخص حوزه ریلی و اتوبوسی اشاره میکند و میگوید: ظرفیت حوزه ریلی نیز افزایش نداشته است؛ بنابراین سرریز این مسافر به سمت ناوگان مسافربری اتوبوس است.
نکته دیگری که مجردی به آن اشاره میکند، ناوگان اتوبوسی جادهای است. به گفته او، در چند سال گذشته بیش از ۲۰ درصد اتوبوسهای مسافربری حوزه جادهای به علت فرسودگی ناوگان از چرخه خدمت خارج شده است. او میگوید: این موضوع نیز در کمبودهای اخیر بلیت اتوبوس اثر داشته است؛ بنابراین قبول داریم بلیت اتوبوس متناسب با تقاضا نیست.
مجردی به اقدامات انجام شده برای کاهش این کمبودها اشاره میکند و میگوید: شرکتهای ارائه دهنده بلیت را موظف کرده ایم که مانند گذشته به بازکردن سایت و عرضه بلیت اقدام کنند. او به وضعیت خاص مشهد و حضور زائران و مسافران نیز اشاره میکند و میافزاید: با توجه به اوضاع خاص مشهد، از ناوگان اتوبوس رانی جادهای استانهای دیگر تقاضا کرده ایم که به کمک مشهد بشتابند تا بتوانیم به مسافران و تقاضاها برای عرضه بلیت جواب دهیم.
سرپرست اداره حمل ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان میگوید: بیشتر تقاضاها برای سفرهای جادهای با اتوبوس، استانهای شمالی و تهران است. از این استانها خواستیم که در تأمین ناوگان اتوبوس جادهای کمک کنند.
مجردی درباره نوسازی ناوگان اتوبوسهای مسافربری جادهای توضیح میدهد: سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای کشور واردات ۲ هزار اتوبوس با سن کمتر از پنج سال را در دستورکار دارد. ثبت نام آن برای استان انجام شده است و پیگیریهای سازمان راهداری و وزارت صمت نیز برای ورود این ناوگان درحال انجام است تا شرکتهای حمل ونقل، مالکان و... بتوانند از این ناوگان استفاده کنند.
او در پاسخ به اینکه از ۲ هزار اتوبوسی که قرار است اضافه شود، چند دستگاه برای مشهد درنظرگرفته است، بیان میکند: حدود ۱۵۷ دستگاه اتوبوس برای مشهد در نظر گرفته اند. البته ما تقاضای مازاد نیز ارائه دادیم تا اگر استانی این تعداد را جذب نکرد، بتوانیم از ظرفیت استفاده نشده آنها برای مشهد استفاده کنیم. مجردی تأکید میکند: شرکتهای داخلی نیز اعلام آمادگی کرده اند تا بخشی از ناوگان اتوبوسی را تأمین کنند. اکنون در مرحله ثبت نام این شرکتها قرار داریم.