درباره کوچه امام خمینی ۲۴ در مشهد و روزگار رفته بر آن | خیام؛ کوچه بود‌ها و نابود‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مدیریت دهه پایانی صفر، هر سال منسجم‌تر می‌شود پژمان‌فر خبر داد: افزایش ۴ درصدی تعداد زائران ایرانی شرکت‌کننده در مراسم اربعین ۱۴۰۴ نسبت‌به سال گذشته شهردار مشهد مقدس: رزق و روزی مدیریت شهری از اربعین و دهه آخر صفر است + فیلم عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد: مردم، بیت‌الغزل خدمات در دهه آخر صفر بودند رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: هدف تیم بزرگ مدیریت شهری در دهه پایانی صفر، خدمت به زائران حضرت رضا(ع) بود ثبت جهانی توس همچنان در بلاتکلیفی| رفع ترافیک سه‌راه فردوسی اولویت مدیریت شهری است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه باغ‌راه شاهنامه چهره توس را دگرگون خواهد کرد پژمان‌فر: امروز فرزندان ما اسطوره‌های دیگری انتخاب می‌کنند، چون ظرفیت‌های خود را معرفی نکردیم انجام بازدید دوره ای از وسایل بازی کودکان در بوستان های مشهد شهرداری مشهد پیشگام در خدمات آبرسانی به مواکب در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ شهردار مشهد مقدس: هزینه‌های زیادی در حوزه توس و بولوار شاهنامه توسط مدیریت شهری صرف شده است | طرح تفصیلی توس دغدغه ۱۲ساله مردم به شمار می‌رود + فیلم معاون عمران شهرداری مشهد: باید ۷ پل دیگر بر روی بزرگراه پیامبراعظم(ص) ساخته شود شهردار منطقه ۱۲ مشهد: پیگیر طرح تفصیلی شاهنامه هستیم آغاز عملیات اجرایی پل چپگرد غیرهم‌سطح سه‌راه فردوسی مشهد (۹ شهریور ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد همچنان ناسالم است (۹ شهریور ۱۴۰۴) مدیر عالی حرم مطهر رضوی: خدمات شهرداری در دهه آخر صفر امسال، روان‌تر، متنوع‌تر و بهتر از سال‌های گذشته بود + فیلم دیدار شهردار مشهد با مدیر عالی حرم مطهر رضوی | قلندرشریف: فاز نخست خط ۳ متروی مشهد رهاورد همکاری آستان قدس رضوی با مدیریت شهری بود + فیلم مزین شدن ۵۰ قاب مفاخر شهری مشهد به تصاویر شهدای ترور آغاز عملیات اجرایی پل چپگرد غیرهمسطح سه راه فردوسی و افتتاح ۴۷ پروژه عمرانی منطقه ۱۲ مشهد
سرخط خبرها

سیدجواد شهرستانی، شهردار پیشین مشهد، که بود؟

  • کد خبر: ۱۷۳۳۱۰
  • ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
  • ۱
سیدجواد شهرستانی، شهردار پیشین مشهد، که بود؟
درباره مهندس سیدجواد شهرستانی، شهردار پیشین مشهد که ۱۸ تیر ۱۳۹۵ درگذشت

به گزارش شهرآرانیوز، سیدجواد شهرستانی نان ونمک خورده زادگاهش مشهد بود. او پس از قبولی در دانشگاه به پایتخت کوچ کرد، اما پس از کسب دانش و تجربیات فراوان در طول سال ها، دوباره به این شهر برگشت و تا آخرین توان مدیریتی اش، برای رشد و پیشرفت شهرش تلاش کرد. او که مقطع کارشناسی اش را در دانشکده فنی دانشگاه تهران سپری کرد، در مهرماه سال ۱۳۲۴ بورسیه ارتش شد و چهار سال بعد نیز کارشناسی ارشدش را با گرایش به رشته الکترومکانیک در دانشکده فنی دانشگاه تهران دریافت کرد.

او اواخر دهه ۱۳۳۰ به دانشگاه فردوسی دعوت و پس از مدتی برای انجام تحقیقات و مطالعات به فرانسه اعزام شد. حضور مؤثر او در دانشگاه فردوسی از ساخت وساز خوابگاه‌های دانشجویی و جلب پشتیبانی نیکوکاران برای ایجاد امکانات رفاهی تا فارغ التحصیلی دانشجویان نیازمند با هزینه شخصی، فقط گوشه‌ای از خدمات گسترده او بود که با عضویت در هیئت امنای این دانشگاه میسر شد.

اما انتصاب مهندس شهرستانی در خرداد سال ۱۳۴۳ تا تیرماه سال ۱۳۴۵ به سمت شهردار مشهد، نام او را در تاریخ مدیریت شهرداری مشهد ماندگار کرد. نشان به آن نشان که عنوان شهرداری نمونه کشوری در طول دوران خدمتش به مشهد تعلق گرفت و خدمات بلندمدتش تا امروز نیز به استفاده شهروندان مشهد می‌رسد. ساخت شبکه انتقال و توزیع نیرو به علاوه ایجاد شبکه روشنایی شهر مشهد، گوشه‌ای از خدمات او در طول سال‌های حضورش در شرکت برق مشهد بود و ایجاد کوی آب وبرق و بنای منازل مسکونی برای کارکنان این سازمان از یادگاری‌های دوران خدمت او در شرکت برق مشهد به شمار می‌آید.

به دنبال این کارنامه درخشان بود که در سال ۱۳۴۷ برای خدمت در سمت شهرداری تهران برگزیده شد و نزدیک یک سال در پایتخت خدمت کرد. سپس چهار سال به استانداری کرمانشاه منصوب و در این مدت نیز موفق شد علاوه بر خدمات بسیار، کرمانشاه را در زمینه فضای سبز و درخت کاری به عنوان استان نمونه کشوری معرفی کند.

با اوج گیری انقلاب اسلامی و بازگشت امام (ره) به کشور، تقاضای ملاقات مهندس شهرستانی با حضرت امام (ره)، زمانی که دومین بار به عنوان شهردار مشهد انتخاب شده بود، با شرط استعفای او از سوی امام خمینی (ره) روبه رو شد و درنهایت با پاسخ مثبت مهندس شهرستانی، اولین استعفای یک مقام رسمی منتصب رژیم پهلوی در روز‌های انقلاب اسلامی رقم خورد: «از آنجا که دولت فعلی غیرقانونی است و مکررا از سوی امام بازگو شده، از سمت خود استعفا می‌دهم و اگر امام ضروری بدانند، به عنوان شهردار امام (و نه شهردار دولت) به کار خود بازمی گردم.»

مهندس شهرستانی که سال‌های پایانی عمرش را در بخش خصوصی به امور عمرانی، خیریه و مدرسه سازی مشغول بود، سرانجام در سن نودودوسالگی بر اثر بیماری ذات الریه در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد درگذشت و در حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

برخی از خدمات مهندس شهرستانی در دوران مسئولیتش

مشهد
خرید، نصب و بهره برداری از دو دستگاه توربین بخار، ساخت شبکه انتقال و توزیع نیرو و ایجاد شبکه روشنایی مشهد، ایجاد کوی آب وبرق، خرید اتوبوس‌های جدید و سپردن اداره باجه‌های بلیت اتوبوس رانی به معلولان، ایجاد بوستان ملت و تبدیل باغ‌های وکیل آباد که وقف مردم شده بود، به پارک عمومی، پیشنهاد طرح توسعه اطراف حرم مطهر و نقش مؤثر او در ایجاد اولین جاده کمربندی ایران در مشهد که با عنوان بزرگراه شهیدکلانتری (جاده سنتو) مانع تخریب فضای سبز بوستان کوهسنگی می‌شد.

تهران

ایجاد راه‌های ارتباطی به نمایشگاه تهران ازجمله بزرگراه شهیدچمران، ایجاد دسترسی به منطقه عباس آباد و تشکیل فضای سبز در این منطقه، ایجاد پارک‌های مهم شهر ازجمله ملت، قیطریه، نیاوران و جمشیدیه، تشکیل سازمان عمران جنوب شهر، ساخت بهشت زهرا (س) و جاده جنوب آن و کلنگ زنی تأسیس بنای موزه هنر‌های معاصر، تالار وحدت و تئاتر شهر که در دوران شهرداری او زمین خورد.

کرمانشاه
تأسیس دانشکده علوم، ایجاد فرودگاه بزرگ و ساختمان آن در محل جدید و افتتاح پرواز هما به کرمانشاه، تبدیل فرودگاه قدیم به مساحت ۵ هزار هکتار به پارک میوه، ایجاد بولوار‌های ورودی شهر و فضای سبز اطراف آن، ساخت بولوار و پارک طاق بستان، ساخت پارک شیرین، بازسازی منطقه مرزی خسروی، ایجاد فضای سبز در همه نقاط استان به نحوی که استان کرمانشاه در کشت نهال و ایجاد فضای سبز بین همه استان‌ها نمونه شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد رضا حشمت خواه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
0
0
مهندس شهرستانی از خاندان شهرستانی بوده اند که در مشهد ، نجف ، کاظمین و سامرا خدمات ارزنده داشته اند .
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->