سرخط خبرها
رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد:

رفتار ائمه(ع)، بهترین الگو برای جامعه است

  • کد خبر: ۱۷۳۶
  • ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
رفتار ائمه(ع)، بهترین الگو برای جامعه است

نعیمه زمانی - رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد در ایام دهه کرامت بر الگوپذیری از رفتارهای ائمه(ع) تأکید کرد.
به گزارش شهرآرامحله، حجت‌الاسلام غلامرضا زارع مهرجردی درباره فلسفه دهه‌‌ کرامت ابراز کرد: دهه‌‌ کرامت، ایام پرفضیلت و باعظمتی است که با ولادت حضرت معصومه(س) شروع و با ولادت امام‌رضا(ع) به پایان می‌رسد و از این بابت یادآور مفاهیم بسیار ارزشمندی است.
وی افزود: این ایام به نام دهه‌ کرامت نام‌گذاری شده است و بیانگر مهرورزی، علاقه، عشق، دلدادگی و وفای یک خواهر نسبت به برادر خود است که باعث می‌شود تمام رنج‌ها را به جان بخرد و برای زیارت برادرش مهاجرت کرده و در راه بیمار شود و قبل از دیدن او از دنیا برود.
حجت‌الاسلام زارع مهرجردی ادامه داد: امام‌رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، دو شخصیت بزرگواری هستند که ایران را مزین کرده‌اند و وجود مبارکشان بستر ظهور شیعه شده است تا ایران به‌عنوان مرکز تشیع در دنیا نقش‌آفرینی ‌کند. بنابراین ما ایرانیان هرچه داریم از این دو بزرگوار است که زمینه‌ گسترش تشیع و گرایش به فرهنگ شیعه را ایجاد کرده‌اند.
وی ائمه(ع) را تجلی‌گاه اسمای الهی دانست و گفت: ویژگی رضا تنها مختص امام هشتم(ع) نیست و تمام ائمه(ع) تجلی‌گاه خاص این رضایت هستند اما آنچه امام هشتم(ع) را به این ویژگی شهره کرده است، مظلومیت ایشان در زمان مأمون عباسی است. حضرت فاطمه معصومه(س) نیز ایمان و تقوا را سرلوحه‌ زندگی خود قرار داده است و در اوج قله‌ بیزاری از گناه و معصیت بودند و به همین دلیل ایشان را معصوم نامیده و لقب معصومه را برایشان برگزیدند.
رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد ادامه داد: کرامت به معنای بزرگواری است و ملاک دینداری شناخته شده است. همان‌طور که پیامبر فرمودند: «بزرگواری مرد همان دین او است» به این معنا که انسان باکرامت انسانی است که دین دارد. در واقع کرامت باعث می‌شود دنیا در نظر فرد خوار شود و تحمل رنج و شکیبایی او در سختی‌ها افزایش یابد.
حجت‌الاسلام زارع مهرجردی با اشاره به همسایگی مردم مشهد با امام‌رضا(ع) گفت: ما باید صفات امام رضا(ع) مانند صبر و شکیبایی را درون خود ایجادکنیم و نحوه‌ رفتار ایشان با مردم، دوستان و حتی دشمنانشان را بیاموزیم. اگر بتوانیم امام(ع) را به عنوان الگوی خود قرار دهیم اتفاقات خوبی در جامعه رقم خواهد خورد.
وی افزود: تمام ائمه اطهار به‌ویژه امام‌رضا(ع) با رفتار کریمانه‌شان جامعه را تغییر می‌دادند و مردم با دیدن رفتار آن‌ها رفتار خود را اصلاح می‌کردند. این بزرگواران حتی با دشمنان خود به‌نحوی برخورد می‌کردند که آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دادند. بنابراین سبک زندگی و رفتار ائمه(ع) بهترین الگو برای جامعه است.
زارع مهرجردی ادامه داد: یکی از ضروریات زندگی انسان یاد خدا در ابتدای انجام هرکاری است و اگر جامعه‌ اسلامی بخواهد موفق باشد باید به این موضوع توجه داشته باشد و الگوی خود را سبک زندگی ائمه(ع) درنظر بگیرد. اگر این موضوع در جامعه‌ ما نهادینه شود و رفتار کریمانه در جامعه وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد درباره جایگاه زن گفت: با ظهور اسلام نگاه به زن در جامعه‌ اسلامی تا حدود زیادی تغیییر یافت و ارزش خاصی برای زن درنظر گرفته شد. دهه‌ کرامت نیز یادآور وجود زنان قهرمان است و حضرت معصومه(س) الگوی کاملی برای تمام دختران است.
حجت‌الاسلام زارع مهرجردی خاطرنشان کرد: رفتن به زیارت و حرم، روحیه‌ فرد را تغییر می‌دهد و در زندگی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمام جوانب زندگی فرد تأثیرگذار است. زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) نیز توصیه شده است. همان‌طور که امام جواد(ع) فرمودند: هر کس قبر عمّه‌ام (حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام) را در قم زیارت کند، بهشت پاداش او است .
وی افزود: نام‌گذاری این دهه به نام کرامت خوب است اما کافی نیست و باید شروعی برای انجام یک حرکت بزرگ باشد. به این معنا که توجه به رفتارهای ائمه و ویژگی‌های اخلاقی ائمه باید در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی وجود داشته باشد تا رفتارهای پسندیده در جامعه نهادینه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->