نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها
علم و ورزش

وقتی ورزش را متوقف می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

  • کد خبر: ۱۷۴۷۹
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
وقتی ورزش را متوقف می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟
در دنیای ایده‌آل، همه ما باید هفته‌ای ۵ روز تمرین داشته باشیم، در هر وعده غذا‌هایی بخوریم که حاوی مواد مغذی هستند و هر شب ۸ ساعت بخوابیم. به هر دلیلی که هست، چنین‌ دنیای ایده‌آلی وجود ندارد و ممکن است در زندگی بار‌ها پیش بیاید که به آن مقدار ورزشی که می‌خواهیم، نرسیم؛ اما چه اتفاقی برای بدن پس از توقف تمرینات ورزشی رخ می‌دهد؟

تحقیقات چه چیزی می‌گوید؟
اگر تناسب‌اندام برای ما مهم نباشد، باید مراقب بود که سلامتی قربانی این بی‌تفاوتی نشود. همین که از عادت ورزش‌کردن خارج شوید، بازگشت مجدد به این عادت می‌تواند به نبردی طاقت‌فرسا تبدیل شود. نتایج یک تحقیق نشان داد ورزشکارانی که ۸ هفته وقفه، در تمرینات خود می‌اندازند، سلامت متابولیکشان کاهش می‌یابد که شامل کاهش گنجایش هوازی، افزایش چربی بدنی، ازدست‌دادن عضله و افزایش مقاومت به انسولین می‌شود. در تحقیق جدید دیگری که فعالیت مغز را دنبال می‌کرد، مشخص شد بعد از تنها ۱۰ روز ورزش‌نکردن، خانم‌ها و آقایانی که سنشان بالاتر است، دچار کاهش جریان خون به هیپوکامپ می‌شوند. هیپوکامپ قسمتی از مغز است که حافظه و احساسات را می‌سازد، هردوی این‌ها در هر سنی بسیار بااهمیت هستند. بعد از تنها ۲ هفته ورزش‌نکردن، متوجه می‌شوید حتی بالارفتن از پله‌ها نیز نسبت به گذشته برایتان دشوارتر شده است. بدن خیلی سریع تناسبش را از دست می‌دهد و بعد از حدود ۳ماه، ۲۰درصد از آمادگی هوازی خود را از دست داده‌اید. تنها چند مرتبه ورزش سبک در هفته، می‌تواند این مقدار را از ۲۰درصد به ۵درصد کاهش دهد. نرخ کاهش قدرت نسبت به استقامت خیلی کندتر است و حتی در یک تحقیق مشخص شد بعد از ۲۴ هفته ورزش‌نکردن، شرکت‌کنندگان همچنان مقداری از قدرت خود را حفظ کرده‌اند. پس از گذشت ۲ هفته از ترک ورزش، رگ‌های خونی شروع به سفت‌شدن می‌کنند و فشار خون انسان افزایش می‌یابد. ازدست‌رفتن توده عضلانی و سلامت استخوان پس از ترک ورزش به‌راحتی برگشت‌پذیر نیست و می‌تواند افزایش خطر آسیب‌دیدگی جدی را به‌همراه داشته باشد. خطر درد مفصلی یا کمر نیز افزایش می‌یابد. ورزش حتما نباید کیلومتر‌ها دویدن باشد یا لازم نیست در شکل سنتی‌اش باشد. برای پیاده‌روی به جایی جدید بروید، اسب‌سواری کنید، اسکیت بروید، شنا کنید و با کودکان خود بازی‌های حرکتی انجام دهید. تمامی این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کند تا بدن آمادگی لازم را برای ادامه زندگی سالم داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->